• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۴-۱۱ - ۱۶:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

در جلسه دانشجویان با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی چه گذشت؟

جمعی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با سیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به گفت‌وگو پرداختند.

در جلسه دانشجویان با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی چه گذشت؟

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، جمعی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با سیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به گفت‌وگو پرداختند. این جلسه درحالی برگزار شد که این شورا طی ماه‌های گذشته با خبرسازی‌های متفاوتی روبه‌رو بوده است؛ در ادامه مهم‌ترین اظهارات ایراد‌شده بین تشکل‌های دانشجویی و عاملی که روابط‌عمومی این شورا آن را منتشر کرده، آمده است.

1 عاملی می‌توان با تشکیل کمیسیون معین دانشجویی در دانشگاه که به نوعی معین شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد از این ظرفیت به گونه‌‌ای استفاده کرد که بتواند سلیقه‌‌های مختلف را پوشش دهد. ممکن است در فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نواقص و ضعف هم وجود داشته باشد اما به هرحال اقدامات موثری در این شورا انجام گرفته و در حال انجام است. نیازمند جامعه‌‌ای هستیم که همه تبدیل به طبقه متوسط شوند. ما نیازمند جامعه‌‌ای هستیم که در آن فاصله طبقاتی کاهش یابد و همه تبدیل به طبقه متوسط جامعه شوند. شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون حدود دوهزار و 226 مصوبه را به تصویب رسانیده که البته اکثر آنها مصوبات موردی بوده‌‌اند و صرفا 85 مصوبه آن اسناد سیاستگذاری بوده است و از میان آنها تنها سه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند مهندسی فرهنگی و سند نقشه جامع علمی کشور به‌عنوان سند بالادستی و مصوبه مادر محسوب می‌شوند. سند نقشه جامع علمی کشور 224 اقدام دارد که به همین منظور جلسات ستاد راهبری اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور به صورت منظم و هر دو هفته یک‌بار به‌منظور پیگیری اقدامات مذکور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌‌شود، ضمن آنکه جلسات شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزشی نیز به همین صورت هر دو هفته یک‌بار در دبیرخانه شورا درحال تشکیل است.

2 نماینده دفتر تحکیم وحدت حدود دو سال است که اعضای دفتر تحکیم درحال بررسی فعالیت‌‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و به همین منظور در بررسی‌ای که روی برخی اسناد ازجمله سند اسلامی شدن دانشگاه‌‌ها در حوزه‌‌های مختلف علمی و فرهنگی صورت گرفت، نواقصی از آن را احصا کرده‌‌ایم. یکی از این نواقص عدم‌وجود شاخص و مولفه‌‌های ملموس در تعیین این سوال است که آیا دانشگاه‌‌ها درحال حاضر به سوی اهداف اسلامی شدن پیش می‌‌روند یا خیر؟ مساله دیگر درخواست برای مشارکت دادن بدنه دانشجویی در جلسات و مراحل تصویب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که امیدواریم با درگیر کردن بیشتر اساتید و دانشجویان با فضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این مساله تقویت شود. باید شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط نقش خود را محدود به ارائه مصوبات نکند و شایسته است در فضای اجرایی و عملیاتی ورود داشته باشد.

3 نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی وقتی به وظایف و اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه می‌کنیم، متاسفانه خروجی مطلوب و در شأن این رسالت‌‌ها را نمی‌‌بینیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش نظارتی و سیاستگذاری کلان در حوزه فرهنگ را داراست که باید در این زمینه از ظرفیت بدنه دانشجویی نیز استفاده کند. اگر به معنای عملیاتی و واقعی از بدنه دانشجویی انتظار همکاری است، باید یک شورای رسمی متشکل از دانشجویان به صورت منظم در بدنه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود. نظارت بر اجرای مصوبات و عملکرد اعضای حقیقی و حقوقی شورا از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و جایگاه نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از پیش تقویت شود.

4 نماینده بسیج دانشجویی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و همچنین شورای اسلامی شدن دانشگاه‌‌ها ازجمله نهادهای زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که در راستای عملیاتی‌‌سازی انتظارات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) چندان مفید عمل نکرده‌‌اند، چنانکه هم‌اکنون بسیاری از کتب درسی دانشگاهی در حال تدریس کماکان کتب ترجمه‌‌ای هستند. ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مساله‌ای است که مورد سوال است و این مساله زمانی جدی‌‌تر می‌شود که بدانیم علی‌رغم مصوبات بسیار خوبی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده متاسفانه نتیجه لازم به دست نیامده است. خروجی عملکرد شورای تحول و ارتقای علوم انسانی صرفا یک‌سری تغییرات صوری بوده است و ما تغییر محسوسی در فضای علوم انسانی شاهد نبوده‌ایم.

5 نماینده جامعه اسلامی دانشجویان اصلی‌ترین مشکل شورا را مصوبات فراوان این شورا و از طرفی بلاتکلیفی این مصوبات می‌دانیم که در این زمینه لازم است شورا تعدادی از جلسات خود را به موضوع اجرایی شدن مصوبات شورا و ایجاد ساختار نظارتی بر مصوبات شورا اختصاص دهد. انتظار این است که مذاکرات جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت علنی منتشر شود و فرآیند تصویب مصوبات آن به صورت جامع و کامل و شفاف دراختیار نخبگان قرار گیرد. بی‌علاقگی بدنه دانشجویی به ادامه‌تحصیل از بحران‌‌های پیش‌رو است که شایسته است شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه‌‌های خود را در این زمینه ارائه کند.

6 نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل خروجی شورا تطبیقی با اهداف اعلامی آن ندارد و هیچ اصطکاکی میان بدنه دانشجویی و دانشگاهی با شورای عالی انقلاب فرهنگی احساس نمی‌شود. شایسته است دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت دوره‌‌ای به ارائه گزارش عملکرد شورا برای دانشگاهیان بپردازد. گاهی سیاست‌‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعارض با سیاست‌های اجرایی دولت قرار می‌‌گیرد که باید این تعارض به صورت شفاف اطلاع‌‌رسانی شود. منشور حقوق و مسئولیت‌‌های دانشجویی که هم‌اکنون در کمیسیون دانشجویی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال پیگیری است از مواردی است که باید با توجه به نگاه‌‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و با اجماع آرای دانشگاهیان تدوین و اصلاح شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها