• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۸-۰۴-۰۴ - ۱۳:۵۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پاسخ مدیران باغ کتاب به «فرهیختگان»:

باغ کتاب برای لاکچری‌ها نیست

نشست خبری مدیرعامل باغ کتاب تهران در آستانه سالگرد تاسیس این مرکز فرهنگی در محل باغ کتاب تهران برگزار شد.

باغ کتاب برای لاکچری‌ها نیست

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، نشست خبری مدیرعامل باغ کتاب تهران در آستانه سالگرد تاسیس این مرکز فرهنگی در محل باغ کتاب تهران برگزار شد. در این نشست، مهدی رمضانی، نایب‌رئیس هیات‌مدیره باغ کتاب تهران و جلالی مدیرعامل باغ کتاب تهران درخصوص اقدامات این مجموعه صحبت کردند. در این گزارش با توجه به صحبت‌های آنها اقدامات و وعده‌هایشان را دسته‌بندی کردیم.

اقدامات:

1. رمضانی: تا پیش از این، باغ کتاب با تایید شهردار تهران و رئیس شورای شهر و اعضای هیات امنای این سازمان به‌منظور بهره‌برداری در اختیار موسسه نشر شهر قرار گرفته بود که با این تصمیم تازه این مساله جنبه رسمی‌تر پیدا کرد و به صورت متمرکز تحت مدیریت موسسه نشر شهر و سازمان فرهنگی- هنری شهرداری قرار گرفت. البته مساله پردیس‌های سینمایی باغ کتاب از این موضوع مستثنی است و بهره‌برداری از آن توسط مجموعه‌ای غیر از ما صورت می‌گیرد که امیدواریم این روند نیز به‌زودی و پس از پایان قرارداد سرمایه‌گذار بخش خصوصی اصلاح شود. ما وظیفه خود می‌دانیم این سرمایه تحت شرایطی به استفاده همه اقشار جامعه برسد و همه بتوانند از آن استفاده کنند. در رویکرد محتوایی هم اینجا حتما یکی از پایگاه‌های اصلی انقلاب اسلامی و در خدمت اهداف انقلاب خواهد بود. ما رویکرد سیاسی خاص و توجه ویژه‌ای به هیچ جریانی نداریم و از همه فعالان فرهنگی با تفکرات مختلف دعوت می‌کنیم در اینجا حضور داشته و از آن استفاده کنند. در حوزه صنوف فرهنگی نیز باغ کتاب به دنبال رقابت با هیچ صنفی از اهالی فرهنگ در اینجا نیست، هرچند در برخی بخش‌ها همچون پارک‌های علمی و فناوری ما تنها بخش فعال در کشور هستیم.

2. جلالی، مدیرعامل باغ کتاب تهران: از آخر آذرماه سال گذشته ساخت مجموعه‌ای تازه را در زمینه فکر و بازی در باغ کتاب آغاز کردیم که در فروردین‌ماه امسال افتتاح شد و این اتفاق نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام گرفت.

3. جلالی درباره واگذاری کتابفروشی‌های باغ کتاب به صنوف گفت: «تمامی صنوف نشر در زمان ایجاد این مرکز عنوان می‌کردند که باغ کتاب از نظر اقتصادی با توفیق روبه‌رو نخواهد شد و لذا حاضر نشدند در مزایده‌های ما شرکت کنند. ما حتی در حوزه بزرگ‌سال سراغ مزایده محدود هم رفتیم و از برخی بزرگان نشر خواستیم اینجا را برای بهره‌برداری در اختیار بگیرند. در حوزه کودک و نوجوان صرفا به دلیل اینکه یک کنسرسیوم متشکل از بخشی از ناشران کودک حاضر به بهره‌برداری شدند، این اتفاق میسر شد. ما با بهره‌بردار بخش کودک قراردادی سه‌ساله داریم که عدد و رقم آن مشخص است، با این همه آنها پذیرفتند در سال اول بهره‌برداری ۱۵ درصد و در سال بعد ۲۵ درصد به قرارداد آنها افزوده شود و این قرارداد سال آینده به پایان خواهد رسید و پس از آن هم دوباره از طریق مزایده عمومی واگذاری‌ها را انجام خواهیم داد.»

4. جلالی: با همکاری شهرداری تهران و اعضای شورای شهر سال گذشته موفق شدیم بدهی باقیمانده از نمایشگاه «یاد یار مهربان» را نیز به ناشران پرداخت کنیم و در حال حاضر نیز باغ کتاب هیچ‌گونه بدهی به ناشران ندارد، هرچند امسال در بودجه سازمان فرهنگی- هنری شهرداری، ما ردیف بودجه‌ای نداریم و باید به صورت خودگردان به فعالیت خود بپردازیم.

5. رمضانی: پیمایشی که در سال افتتاحیه باغ کتاب انجام شد، نشان می‌داد و برای ما هم محرز شد که درصد بالایی از حاضران در باغ کتاب برای نخستین بار بود که به یک کتابفروشی مراجعه می‌کردند و این یعنی اینجا ظرفیت بالایی برای مخاطبان دارد، بر همین مبنا ما در واگذاری‌هایمان سعی کردیم با تکیه بر مقررات و به دور از حاشیه به واگذاری بپردازیم و البته می‌دانم که برخی دوستان و ناشران نکات و انتقاداتی دارند، ولی مساله این است زمانی که اینجا در حال افتتاح بود، بسیاری از آنها به خاطر اینکه راجع به آینده آن ابهام داشتند، حاضر به فعالیت و سرمایه‌گذاری در اینجا نبودند، ولی حالا نظرشان عوض شده و البته در به روی هیچ‌کس بسته نیست.

وعده‌ها:

1. جلالی: در حوزه تئاتر نیز پردیس تئاتر ما مراحل آخر آماده‌سازی را طی می‌کند و طی دو ماه دیگر با دو سالن ۱۰۰ و ۲۵۰ نفره به همراه مکانی برای تمرین گروه‌ها و پلاتو و استودیوی ضبط صدا افتتاح می‌شود. فضاهای ویژه‌ای با عنوان میز پژوهش نیز در باغ کتاب در نظر گرفته شده که با ظرفیتی بالغ بر ۳۰۰ صندلی برای پژوهشگران آماده بهره‌برداری است. همچنین از ۱۵ تیرماه نیز در مجموعه باغ کتاب این فضاها به‌عنوان بخشی از یک فضای کار اشتراکی مورد بهره‌برداری پژوهشگران جوان قرار می‌گیرد.

2. جلالی: شاخص عدالت میان ناشران توسط ما عملا رعایت شده است. در باغ کتاب تهران ناشرانی صاحب ویترین هستند که عملا در جای دیگری غیر از اینجا نمی‌توانستند صاحب ویترین باشند. ما همچنین با امضای یک تفاهمنامه با شهرداران مناطق جنوب کشور و نیز بنیاد علوی در تابستان امسال شاهد بازدید ۲۰ هزار نفر از دانش‌آموزان مناطق محروم تهران و دانش‌آموزانی از استان‌های دیگر کشور برای بازدید از باغ کتاب خواهیم بود که این بازدیدها به صورت رایگان برگزار می‌شود. تخفیفات بین چهار تا ۴۴ درصدی در تمامی بخش‌های باغ کتاب طی هفته آینده و به مناسبت سالگرد تاسیس این مرکز انجام می‌شود.

3. رمضانی: همچنین در زمینه بهره‌برداری از پردیس سینمایی اهالی رسانه و شفافیت در این زمینه گفت: «تجهیز و توسعه پردیس سینمایی باغ کتاب از ابتدا و به دلیل سیاست‌های حاکم بر شهرداری تهران به مجموعه باغ کتاب واگذار نشد که اعتقاد داریم این مساله باید تجدیدنظر شود و چنین اتفاقی را ما نیز تلخ می‌دانیم. با این حال، بهره‌بردار این پردیس در قرارداد سه‌ساله فعلی خود ملزم به رعایت تمامی دستورالعمل‌های ماست و پس از آن می‌شود درباره این مجموعه تصمیم‌گیری کرد.»

سهم مردم از باغ کتاب، کجاست؟

جلالی در پاسخ به «فرهیختگان» در مورد اینکه این مکان با پول مردم ساخته شده است، اما الان باز از مردم حتی برای پارکینگ هم پول گرفته می‌شود، برنامه‌ای برای حضور اقشار مختلف جامعه به جز چیزهایی که گفتید دارید یا نه؟ گفت: «در مورد پارکینگ باید بگویم پول را باغ کتاب نمی‌گرفت، بلکه شرکت نوسازی عباس‌آباد این پول را دریافت می‌کرد، که از اول تیرماه دیگر هیچ پولی دریافت نمی‌شود. ما هم موافق این مساله نبودیم. تا کسی نخواهد خریدی انجام بدهد، لازم نیست پولی پرداخت کند. می‌تواند از فضا استفاده کند. بله، اینجا تحقیقا با سرمایه مردم ساخته شده است، اما اگر واقعا جایی در کشور وجود دارد که خدمات را کاملا رایگان به مردم بدهد، به ما بگویید. در باغ کتاب یا کتاب و یا لوازم‌التحریر می‌خرند، که برای آن باید پول پرداخت شود. تامین نیروی انسانی باغ علم مجموعه باغ کتاب، کار سختی است که بهره‌بردار این کار را انجام می‌دهد. ما در تمام دو سال گذشته سعی کردیم بلیت نیم‌بها به مدارس دولتی بدهیم. اصلا موسسه از این بلیت‌ها درآمدی ندارد. البته برنامه‌ای که در تابستان امسال داریم، سال‌های قبل نبوده است.»

مهدی رمضانی در پاسخ به همین سوال گفت: «در سیاستگذاری چه برای بهره‌برداری و چه تعیین هزینه‌ها، همه اینها به صورت حداقلی لحاظ شده است، چون اگر ما اجاره اینجا را بالا ببریم، بهره‌بردار هم می‌خواهد از مردم پول بگیرد. تلاش‌مان این بوده است که تا جایی که برایمان امکان دارد، این اعداد را پایین نگه داریم. خدمات عمومی را هم روی هزینه‌های باغ کتاب سرشکن کردیم که از مردم وجهی دریافت نشود، اما اینکه نخواهیم هیچ پولی از مردم بگیریم، این امکان وجود ندارد. فعال شدن باغ کتاب به معنایی که الان هست به دو سال پیش بازمی‌گردد. برخی بخش‌ها تازه راه افتاده است. شعاری که بر هیات‌مدیره حاکم است و شخص آقای اوحدی نیز دارد، تاکیدشان این است که باغ کتاب طوری نباشد که عبارت لاکچری برای آن به کار رود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها