چند نکته برای سلامتی
از قدیم گفتند «همه چی به اندازه‌اش خوبه، نه کم و نه زیاد.» این ضرب‌المثل درمورد آب هم صدق می‌کند، چراکه گاهی زیادی‌بودن همین ماده حیات‌بخش در بخش‌های مختلف می‌تواند مشکلاتی را برای بدن ایجاد کند که در اصطلاح به آن احتباس آب گفته می‌شود.
  • ۱۳۹۷-۱۰-۲۴ - ۱۷:۴۵
  • 00
چند نکته برای سلامتی
غذا‌هایی برای تنظیم آب بدن
غذا‌هایی برای تنظیم آب بدن
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، همه می‌دانیم که بخش زیادی از بدن ما از آب تشکیل شده و وجود آن برای ما ضروری است. از قدیم گفتند «همه چی به اندازه‌اش خوبه، نه کم و نه زیاد.» این ضرب‌المثل درمورد آب هم صدق می‌کند، چراکه گاهی زیادی‌بودن همین ماده حیات‌بخش در بخش‌های مختلف می‌تواند مشکلاتی را برای بدن ایجاد کند که در اصطلاح به آن احتباس آب گفته می‌شود. این موضوع باعث تورم و پف در بدن می‌شود که دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل این اتفاق وجود سدیم زیاد در بدن است. اگرچه سدیم هم یک ماده حیاتی در بدن است اما نباید میزان آن از حد خاصی بیشتر شود، چراکه می‌تواند باعث احتباس آب شود. کسانی که بیش‌ازحد نمک مصرف می‌کنند حتما به چنین مشکلی برمی‌خورند که بدن‌شان ورم می‌کند و وزن‌شان بیشتر نشان داده می‌شود. در این میان گاهی اوقات پیش می‌آید که دارو‌های مختلف باعث ایجاد چنین عوارضی در بدن شده و باعث حبس آب در بدن می‌شوند. معمولا داروهای فشارخون، ضدافسردگی، شیمی‌درمانی و ضدالتهاب چنین عوارضی دارند، بنابراین اگر بدن‌تان با مصرف دارو به چنین عوارضی مبتلا شد حتما با پزشک‌تان در میان بگذارید. یکی‌دیگر از دلایل احتباس آب در بدن پایین و بالاشدن میزان هورمون‌ها در بدن است که بیشتر در زنان و در زمان پیش از قاعدگی یا یائسگی اتفاق می‌افتد.
 
بنابراین خانم‌ها باید بیشتر مراقب رژیم غذایی خود باشند، برای متعادل‌شدن سطح هورمون‌های خود با پزشک مشورت کنید. ما در اینجا تلاش کرده‌ایم غذاهایی را که باعث می‌شوند احتباس آب در بدن کمتر شود، به شما معرفی کنیم. تخم‌مرغ نخستین گزینه پیشنهادی ماست. به گزارش Zero Belly یک پاسخ مناسب برای احتباس آب در بدن است، دلیل آن هم وجود پروتئین بالا با مواد‌مغذی بی‌شمار در زرده ازجمله ویتامین B6، پتاسیم و منیزیم است که باعث می‌شود آب اضافه از بدن‌تان دفع شود. ماهی هم گزینه خوبی است. امگا3 موجود در ماهی نه‌تنها به کم‌کردن کلسترول بد در بدن کمک می‌کند بلکه به دلیل وجود منیزیم در آن باعث کاهش میزان آب در بدن می‌شود. در مجله انگلیسی‌زبان سلامت زنان آمده زنان مبتلا به احتباس آب که روزانه‌ فقط 200 میلی‌گرم منیزیم استفاده می‌کنند، دوره درمان خوبی را پشت‌سر می‌گذارند.

گزینه بعدی چغندر است، به هر شکلی که خورده شود، خام، پخته یا حتی به صورت ترشی. چغندرها یک راه فوق‌العاده سالم برای اضافه‌کردن رنگ و عطر و طعم به مواد غذایی شما هستند. خوشبختانه، چغندر یک منبع عالی از پتاسیم و منیزیم برای کسانی است که به‌دنبال کاهش وزن آب در بدن‌شان هستند. کرفس را هم به این لیست اضافه کنید. فیبر بالا، محتوای آب بالا و 263 میلی‌گرم پتاسیم در هر فنجان آب کرفس، می‌تواند به شما کمک کند هیچ‌وقت در بدن‌تان پفی وجود نداشته باشد. لوبیاپلو یکی از غذاهای محبوب ما ایرانی‌هاست. لوبیا سبز دارای مقادیر بالایی از ویتامین B6، پتاسیم و منیزیم است که باعث می‌شود وزن‌تان تکان نخورد. بادام یکی از سالم‌ترین‌ها در این سیاره به شما می‌رود که دارای اسیدهای چرب امگا3، ویتامین B6، پتاسیم و منیزیم است. بادام نه‌تنها باعث بهبود سلامت قلب و عروق و روده شما می‌شود، به لطف وجود چربی و فیبرسالم، وزن شما را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند آب اضافی بدن خود را از بین ببرید.

 

* مترجم : الهام کاظمی

مطالب پیشنهادی
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰