• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۷-۱۰-۰۵ - ۱۹:۳۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

اختراعاتی که دانشگاه را به صنعت وصل می‌کند

دیروز خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی گرد هم جمع شدند؛ روزی که در آن 60 نفر از پژوهشگران، مخترعان، مولفان کتاب، نگارنده‌های مجلات، مقالات، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری، طراحان طرح‌های پژوهشی برون‌دانشگاهی، کارآفرینان، واحدهای دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی و رشد برتر، باشگاه پژوهشگران و آزمایشگاه مورد تجلیل قرار گرفتند.

اختراعاتی که دانشگاه را به صنعت وصل می‌کند

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دیروز خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی گرد هم جمع شدند؛ روزی که در آن 60 نفر از پژوهشگران، مخترعان، مولفان کتاب، نگارنده‌های مجلات، مقالات، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری، طراحان طرح‌های پژوهشی برون‌دانشگاهی، کارآفرینان، واحدهای دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی و رشد برتر، باشگاه پژوهشگران و آزمایشگاه در حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات امنا و هیات‌موسس دانشگاه؛ محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور مورد تجلیل قرار گرفتند؛ افرادی که در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر و معماری، علوم پزشکی، یا دست به تالیف کتاب، نگارش مقاله و رساله‌هایی زده‌اند که در مجلات معتبر منتشر شده و از دل برخی از آنها نیز ایده‌های جدیدی برای تولید محصولاتی نو بیرون آمده است یا خودشان اختراعی جدید داشته‌اند؛ اختراعی که در شرایط فعلی کشور چشم‌اندازهای جدیدی را باز خواهد کرد.

هفت پژوهشگر، هشت مولف کتاب، 6 نگارنده مقاله، دو کارآفرین، پنج مخترع، پنج طراح طرح پژوهشی برون‌دانشگاهی، پنج سردبیر مجله و مجله نمایه‌شده، یک معاون پژوهشی، سه آزمایشگاه، یک باشگاه پژوهشگران، یک عضو برتر این باشگاه، یک آموزشکده، یک مرکز تحقیقاتی، یک انجمن علمی، ادبی و هنری، یک مرکز رشد، یک واحد فناور و یک طرح فناورانه جزء برگزیدگانی بودند که دیروز در ششمین جشنواره فرهیختگان از آنها تجلیل شد؛ پژوهشگرانی که هر کدام در سوابق علمی و پژوهشی خود مولف چندین مقاله بوده‌اند و طرح‌های تحقیقاتی نیز در کارنامه آنها به چشم می‌خورد.

 پژوهشگران ششمین جشنواره فرهیختگان را بهتر بشناسیم

علیرضا اسفندیاری مقدم، دانشیار واحد همدان یکی از افراد برگزیده روز گذشته است؛ فردی که مولف بیش از 100 مقاله در مجلات معتبر خارجی بوده و بیش از 10 مقاله علمی را نیز ترجمه کرده است. البته مولف 11 کتاب، مجری هشت طرح تحقیقاتی و داوری بیش از 30 مجله علمی- پژوهشی ملی و بین‌المللی نیز در کارنامه او به چشم می‌خورد. او که عضو هیات تحریریه دو مجله بین‌المللی و دو فصلنامه مدیریت دانش اسلامی و مجله علم‌سنجی کاسپین نیز هست، پژوهشگر برتر استان همدان طی سال‌های 1387 تا 94 بوده و در چهارمین جشنواره بین‌المللی فارابی نیز رتبه دوم را کسب کرده است. فرید جمالی شینی هم که رتبه دانشیاری واحد اهواز را دارد، علاوه‌بر تالیف بیش از 82 مقاله در مجلات معتبر خارجی و ارائه بیش از 34 مقاله و تالیف یک کتاب، یک اختراع نیز در کارنامه خود دارد و مجری 10 طرح پژوهشی برون‌دانشگاهی و درون‌دانشگاهی هم بوده است. او همچنین در سال 2009 عنوان دانشجوی نمونه از طرف رایزن علمی کشور در شبه‌قاره هند، عنوان پژوهشگر برگزیده گروه علوم پایه واحد اهواز در سال 90، عنوان پژوهشگر برگزیده در علوم پایه واحد اهواز و دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خوزستان در سال 95 و... را نیز کسب کرده است. هادی استوان، استادتمام گروه کشاورزی از واحد شیراز که تالیف بیش از 252 مقاله و یک کتاب و اجرای 14 طرح پژوهشی درون‌دانشگاهی را در سوابق علمی خود دارد، در یازدهمین جشنواره خوارزمی رتبه سوم را کسب کرده و در سال 88 استاد پژوهشگر برتر واحد علوم و تحقیقات فارس، پژوهشگر برگزیده استان فارس در سال 89، پژوهشگر برتر کشوری جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در سال 90 و... نیز بوده است.

فرح حبیب، استاد واحد علوم و تحقیقات یکی دیگر از پژوهشگران برگزیده روز گذشته است؛ فردی که در رتبه استادی واحد علوم و تحقیقات مورد تجلیل قرار گرفت و در کنار تالیف بیش از 128 مقاله و ارائه بیش از 40 مقاله در همایش ملی و بین‌المللی و تالیف و ترجمه 10 جلد کتاب تخصصی و...، در سال گذشته به‌عنوان پژوهشگر برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی در گروه هنر و معماری انتخاب شد. او همچنین اولین بانوی استادتمام رشته هنر و معماری است که در سال 1392 هیات‌علمی برتر واحد خود شناخته شد. پژوهشگر برگزیده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی در سال 90 و هیات‌علمی برگزیده دانشکده هنر و معماری این واحد در سال 86 از دیگر افتخارات او محسوب می‌شود. شهلا چایچیان، استادتمام گروه علوم پزشکی واحد تهران هم یکی دیگر از بانوانی است که در جمع پژوهشگران برتر بوده است؛ فردی که مولف بیش از 72 مقاله در مجلات خارجی و داخلی بوده و بیش از 52 مقاله در همایش ملی و بین‌المللی ارائه کرده است. او همچنین مولف و مترجم 6 جلد کتاب تخصصی و مجری چهار طرح پژوهشی برون و درون‌دانشگاهی است؛ فردی که در سال 82 معاون پژوهشی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی شناخته شد و داور برگزیده مجلات ابن‌سینا و AIM و دریافت لوح تقدیر در هجدهمین کنگره بین‌المللی ESGE را نیز در کارنامه خود دارد.

هرچند در طول مدت تقدیر از برگزیدگان، افراد حاضر در سالن حواس‌شان را جمع کرده بودند تا از شنیدن اطلاعات مربوط به هیچ‌کس جا نمانند، اما وقتی نوبت به تجلیل از مخترعان رسید، حال و هوای سالن نیز تغییر کرد؛ پنج مخترع که هرکدام ایده جدید خود را به محصول تبدیل کرده‌اند و در میان آنها هم یک دانش‌آموز به‌عنوان مخترع به چشم می‌خورد. چهار تن از آنها در گفت‌وگو با ما نکات جالبی را درباره اختراع خود گفتند.

 

حمایت مس سرچشمه از نانو حسگرها

 سعید جعفری‌پور  که با همراهی نوید نصیری‌زاده از واحد یزد توانسته پایان‌نامه‌ای را در حوزه فنی- مهندسی به رشته تحریر دربیاورد، درباره پایان‌نامه‌اش می‌گوید: «ما در این پایان‌نامه که درباره نانوسنسورهای صنعتی است، راهکاری را برای تشخیص تیواره ارائه داده‌ایم که جزء اولین‌ها در دنیا محسوب می‌شود.

این کار تا حدی مهم به شمار می‌رود که همین الان شرکت مس سرچشمه کرمان به‌عنوان اسپانسر در پشت طرح قرار گرفته تا بتوانیم آن را به مرحله اجرایی برسانیم.»

او ادامه می‌دهد: «این طرح در حوزه صنعت برای استخراج مس بسیار مهم محسوب می‌شود، چراکه این ماده باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود و باید میزان تیواره در بخش‌های صنعتی به‌طور دائم اندازه‌گیری و میزان آن کنترل شود و ما برای این کار نانوحسگرهایی را در نظر گرفتیم که امکان جداسازی و شناسایی تیواره را فراهم می‌کند و تا به حال هیچ کشوری به چنین نانوحسگرهایی دست پیدا نکرده است.»

 

سطل زباله ای که شهر را عاری از زباله می کند

روژان خوارزمی دانش‌آموز مقطع دبستان دخترانه سما اما سطل زباله‌ای اختراع کرده که با تولید انبوه آن، مشکل وجود زباله‌های زیاد در سطح شهر بعد از مراسم‌های عزاداری در شب‌های ماه محرم رفع خواهد شد؛ اختراعی که صرفا با هدف جمع‌آوری سریع‌تر و راحت‌تر زباله‌ها تولید شده است، اما خوارزمی خود اختراعش را این‌طور معرفی می‌کند: «این دستگاه ما هیچ نمونه خارجی ندارد و ما توانستیم با ترکیب سطل زباله و جاروبرقی و اعمال یک‌سری تغییرات در آن مانند تعبیه یک فرچه بزرگ در جلوی دستگاه، امکان جمع‌آوری زباله‌های درشت را فراهم کنیم. البته بیشتر زباله‌های پلاستیکی و یونولیتی مدنظرم بوده است که حجم بالایی از آنها را در ماه محرم در خیابان می‌بینیم.» او ادامه می‌دهد: «ما نمونه اولیه این دستگاه را که به صورت ماکت فومی است، ساخته‌ایم. هرچند این دستگاه مراحل آزمایش خود را طی کرده است، اما چون دست‌ساز محسوب می‌شود، در حال رایزنی برای تولید انبوه آن و تجاری‌سازی محصول هستیم؛ با این حال احتمالا در نمونه نهایی تغییراتی نیز خواهد داشت.»

 

اختراع برای بی نیازی به واردات فلز

نادر محمدیان که به همراه چهار تن دیگر از واحد نجف‌آباد توانسته است کشور را در شرایط تحریم از واردات برخی فلزات به‌ویژه آلومینیوم که جزء فلزات ضروری برای حوزه‌های هوافضا و زیردریایی محسوب می‌شود، بی‌نیاز کند، درباره اختراعش به «فرهیختگان» این‌طور می‌گوید: «ما توانسته‌ایم ورق نانوساختاری را تولید کنیم که می‌تواند جایگزین بسیاری از فلزات موردنیاز در صنایع مختلف شود و در حقیقت با این کار دیگر اثر تحریم آلومینیوم را از بین برده‌ایم.» او با بیان اینکه ما به این تکنولوژی دست پیدا کردیم که با توجه به متریال موجود در کشور امکان تولید همه ورق‌های موردنیاز کشور را داریم، ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر هزینه‌های ما در این زمینه بسیار کاهش پیدا می‌کند، چراکه قیمت تولید هر ورق موردنیاز با این تکنولوژی بسیار کمتر از نمونه‌های وارداتی آن خواهد بود.» این مخترع واحد نجف‌آباد تصریح می‌کند: «ما توانستیم ورق نانو با ساختار کامپوزیتی تولید کنیم که در این زمینه نیز می‌توان این‌طور بیان کرد که دیگر نیازی به خارج از کشور نداریم.»

 

جداسازی مواد مهندسی شیمی با غشای ایرانی

اعظم مرجانی هم به همراه سه عضو هیات‌علمی گروه علوم پایه واحد اراک مقاله‌ای را نوشته‌اند که در ایران به‌عنوان اختراع به ثبت رسیده و قرار است به‌زودی مراحل کاربردی‌سازی آن و اجرا در بخش صنعت کشور هم دنبال شود؛ مقاله‌ای که خود او درباره‌اش این‌طور می‌گوید: «در حقیقت مقاله ما مربوط به جداسازی مواد در بخش مهندسی شیمی است؛ موضوعی که باعث می‌شود جداسازی مواد از یکدیگر به روش‌های سریع‌تر و ارزان‌تری دنبال شود و دیگر در این حوزه نیاز به واردات غشای ویژه این کار نداشته باشیم.»

او ادامه می‌دهد: «هرچند ابتدا باید اختراع را به ثبت رسانده و بعد از آن مقاله منتشر کرد، اما چون ایده مقاله ما از یک پایان‌نامه مقطع دکتری استخراج شده بود و قرار هم بر دفاع از این پایان‌نامه بود، مجبور شدیم اول مقاله را منتشر کرده و بعد مراحل ثبت اختراع آن را در کشور انجام دهیم؛ با این حال در نظر داریم کارهای مربوط به اجرای آن در بخش صنعت را به‌سرعت انجام دهیم.»

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها