• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۷-۰۵-۲۸ - ۱۴:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

پرونده دوتابعیتی‌ها و هزاران سوال بی‌پاسخ!

صحن علنی احتمالا تا چند روز آینده دستور کار مهمی خواهد داشت و معلوم نیست اسناد ادعایی مجتبی ذوالنور دست برتر را خواهد داشت یا پاسخ‌های محمود علوی. باید منتظر بود و دید نهایت این بازی هزار راه چه خواهد شد.

پرونده دوتابعیتی‌ها و هزاران سوال بی‌پاسخ!
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، محمدجعفر محلاتی سفیر وقت ایران در سازمان ملل، سیدحسین موسویان عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، سیروس ناصری نماینده اسبق ایران در دفتر سازمان ملل، ‌جیسون رضائیان خبرنگار نشریه واشنگتن‌پست، هما هودفر از اعضای موسس سازمان «زنانی که تحت قوانین اسلامی زندگی می‌کنند»، امیر حکمت رابط آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، سعید عابدین کشیش مسیحی ایرانی‌- آمریکایی، محمودرضا خاوری متهم اختلاس سه هزار میلیاردی و ده‌ها نفر دیگر بهانه نوشتن این گزارش هستند. ماجرای مسئولان و مدیران و مشاوران دوتابعیتی از سال‌های دور یکی از موضوعات همیشه به‌روز کشور بوده است؛ موضوعی که در چندین برهه گریبان دولت‌های مختلف از جمله دولت یازدهم و دوازدهم را گرفته و امروز نیز تبدیل به یک چالش پرحاشیه میان برخی نمایندگان مجلس و دولتی‌ها شده است.

ماجرا از آنجا شروع شد که خیلی‌ها معتقد بودند دوز مدیران و مشاوران دارای تابعیت مضاعف در دولت‌های حسن روحانی بیش از حد و حدود معمول رفته و این مساله می‌تواند در آینده آسیب‌هایی را برای کشور در پی داشته باشد. این سخن طبیعتا پاسخ‌های منفی و تکذیب‌های مکرری را از سوی دولتی‌ها درپی داشت، اما لو رفتن چند نفر از جمله دری اصفهانی از نزدیکان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به‌عنوان جاسوس انگلیس در مذاکرات منتهی به برجام باعث شد دست برتر با نمایندگان مجلس باشد و دولتی‌ها نیز مجبور به سکوت در جریان تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس شوند.

در جریان بررسی‌ها، مجلسی‌ها گزارش دادند که 210 مدیر دوتابعیتی شناسایی شده‌اند. آنها با ذکر سوابق برخی از این افراد، به نمونه‌های قبلی نیز اشاره کردند و گفتند: «از دیگر موارد می‌توان به افرادی چون محمدجعفر محلاتی (تبعه آمریکا) و سیروس ناصری (شهروند اتریش و مقیم انگلیس) که به‌طور فعال در برهه تاریخی قطعنامه 598، پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران، ایفای نقش محوری و هدایت‌کنندگی در مذاکرات سعدآباد در جهت هدایت و پیشبرد توافق برجام حضور داشته‌اند، اشاره کرد.»

چندی پس از این ماجرا و زمانی که گزارش نمایندگان مجلس در سی و چند صفحه تهیه و به نهادهای ذی‌ربط برای ارسال فرستاده شد، واقعه التهاب عجیب و غریب بازار ارز و سکه پدید آمد و در همین اثنا دوباره موج حاشیه‌سازی احتمالی دوتابعیتی‌ها قوت گرفت.

جواد کریمی‌قدوسی، رئیس هیات تحقیق و تفحص در همین حین در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تدوین گزارش گفت: «لیستی از افراد دوتابعیتی تدوین شده است که نام برخی از معاونان رئیس‌جمهور، برخی مسئولان نهاد ریاست‌جمهوری، بعضی از معاونان وزرا، برخی از اعضای تیم مذاکرات هسته‌ای، تعدادی از مدیران عامل بانک‌ها، بعضی از اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها، برخی از مدیران شعب بانک‌ها، تعدادی از مسئولان پروژه شبکه ملی اطلاعات، بعضی از اعضای شورای شهر دوره چهارم تهران، روسای شورای شهر تعدادی از استان‌ها، برخی از مسئولان اتاق‌های بازرگانی، بعضی از استانداران، مسئولان تعدادی از شرکت‌های مهم دولتی، مسئولان برخی از فدراسیون‌های ورزشی، مقامات بعضی از سازما‌ن‌های دولتی از جمله سازمان امور مالیاتی کشور، تعدادی از افراد در بخش هنر و سینما و بعضی از مسئولان صداوسیمای برخی از استان‌ها در این لیست قرار دارد.»

در این شرایط اما اظهارات مجتبی ذوالنور مانند بنزینی بر آتش، شعله‌های این ماجرا را تا آسمان رساند. عضو کمیسیون امنیت ملی مدعی شد که ۲۵۰۰ تن از مسئولان کشور در جریان برجام از آمریکا تابعیت گرفته‌اند؛ اظهارنظری که ناگهان به توئیت رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شد. ترامپ در صفحه شخصی خود نوشت: «مشخص شد اوباما به ۲۵۰۰ نفر از مقامات ایرانی حق شهروندی آمریکا داده است.»

پس از توئیت ترامپ رسانه‌های آمریکایی در پی ماجرا دویدند و فاکس‌نیوز به‌عنوان یکی از این رسانه‌ها با پرداختن به این موضوع اظهارات ذوالنور را به نوعی تایید کرد و گفت: «ذوالنور از کسی نام نبرد، اما فرزندان چندین نفر از مقامات فعلی و پیشین ایران در آمریکا هستند.»

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما و بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، اما هم گزارش رسانه‌ها از جمله فاکس‌نیوز را تکذیب کردند و هم خبر مجتبی ذوالنور را و گفتند چنین توافقی در دولت اوباما شکل نگرفته است. حالا همین رفت و برگشت‌ها باعث شده کاظم جلالی، وزیر اطلاعات را به مجلس بکشاند که ماجرا چیست و چرا همچنان اخبار مربوط به آن نه با سند و مدرک تایید می‌شود و نه با تکذیب درست و حسابی جلوی انتشار اخبار بی‌پایه و اساس آن گرفته می‌شود.

با اینکه محمود علوی برای پاسخ به کمیسیون امنیت رفته، اما ظاهرا پاسخ‌های او قانع‌کننده نبوده و لذا قرار است در سطح بالاتری ماجرا پیگیری شود. صحن علنی احتمالا تا چند روز آینده دستور کار مهمی خواهد داشت و معلوم نیست اسناد ادعایی مجتبی ذوالنور دست برتر را خواهد داشت یا پاسخ‌های محمود علوی. باید منتظر بود و دید نهایت این بازی هزار راه چه خواهد شد.

 

* نویسنده : علی جمشیدی دبیرگروه سیاسی

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها