سال 2024 روزهای پُرخبر و پُرتیتر کم نداشت و جای سینما هم با وجود برتری صنعت سریالسازی در این روزگار در اخبار مربوط به حوزه فرهنگ و هنر جهان خالی نبود و ما هرازگاهی با پدیده شکسته شدن رکورد فروش و یا برآورده نشدن انتظارات گیشه نسبت به فلان فیلمساز و بهمان بازیگر روبهرو میشدیم. بلاکباسترها، فیلمهای بیگپروداکشن و انیمیشنها کمافیالسابق در صدر فهرست اخبار مربوط به فروش قرار گرفتند و تحلیلگران حوزه اقتصاد سینما به شکستها و پیروزیهای آنها واکنش نشان دادند.
آثاری نظیر «inside out»، قسمت سوم «ددپول»، «جوکر: جنون مشترک»، «آرگایل»، «مگالوپلیس» و... باتوجه به شکستها و موفقیتهایشان در اکران عمومی وضع آینده صنعت سینما را مشخص خواهند کرد و به صاحبان سرمایه و رؤسای کمپانیهای بزرگ این پیام را میرسانند که در ادامه برای پولدارتر شدن و نخوابیدن سرمایهشان در بازار و جلوگیری از هرز رفتن آن باید چه تدابیری اتخاذ کنند. آنها برای تصاحب سهم بیشتر از کیکِ خوشمزه بازار نیازمند آنند که به ذهن مخاطبان جهت دهند و افکارشان را به اشکال مختلف مدیریت کنند تا نظر ایشان به تماشای فیلمی که کمپانی ایکس یا ایگرگ تولید کرده و به پخش رسانده جلب شود.
موضوع این گزارش هم قطعاً بررسی فرایند چگونه به پول رسیدن در سینما نیست و قصدی هم برای نشان دادن این هدف که کارکرد این هنر در عصر سرمایهداری نظارتی و شرکتمحور چیست و روندهای معقول رسیدن به آن چگونه است نداریم و تنها میخواهیم شکستها و پیروزیهای بزرگ در باکسآفیس سالی که گذشت را با هم مرور کنیم، ولی بد نیست بدانیم وضعیت سینما در حال حاضر بهگونهای پیش میرود که نمیتوان چندان تصور روشنی به آن در آینده داشت چون هم نقش عامل انسانی در پروسه تولید آثار بهمرور در حال کاهش است و هم تأکید بر داشتن قصه و روایت برخلاف گذشته دیگر محلی از اعراب ندارد.
به عبارت دیگر، صنعت و منطق حاکم بر آن، هنر و بهخصوص «سینما» را بیش از هر زمان دیگری تبدیل به ماشین چاپ پول کرده و فکر خلاق را به سمت حاشیه سوق داده است.
متن کامل گزارش ایمان عظیمی، خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید