دکتر طهرانچی در مراسم گرامیداشت روز زن:
دکتر محمدمهدی طهرانچی در مراسم گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه(س) و روز زن و مادر که در دانشگاه آزاد تهران جنوب برگزار شد، اظهار کرد: «جنسیت موضوعی است که در تمام تمدن‌ها برای آن تعریف و معنی وجود دارد. در سیر تمدن‌ها و در وضع علم نکته‌ای که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و یکی از شتابگر‌های تمدن است؛ تعیین موضع نسبت به جنسیت و خصوصاً زنان است.»
  • ۱۲ ساعت قبل
  • 00
دکتر طهرانچی در مراسم گرامیداشت روز زن:
سیاست‌گذاری جنسیتی بدون مبنای علمی مبتنی‌بر زوجیت حاصل نمی‌شود
سیاست‌گذاری جنسیتی بدون مبنای علمی مبتنی‌بر زوجیت حاصل نمی‌شود

فرهیختگان: مراسم جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت روز زن با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و به همت دانشگاه آزاد استان تهران و در مجتمع ولی‌عصر(عج) واحد تهران جنوب برگزار شد. در این مراسم عاصمه قاسمی مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان و خانواده، علیرضا فیروزفر رئیس دانشگاه آزاد استان تهران، جمعی از روسای واحد‌های استان تهران و بانوان عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد استان تهران و کارکنان حضور داشتند. رئیس دانشگاه آزاد در این مراسم به ارائه سخنرانی با موضوع «جنسیت، علم و جامعه» پرداخت. 

دکتر محمدمهدی طهرانچی در مراسم گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه(س) و روز زن و مادر که در دانشگاه آزاد تهران جنوب برگزار شد، اظهار کرد: «جنسیت موضوعی است که در تمام تمدن‌ها برای آن تعریف و معنی وجود دارد. در سیر تمدن‌ها و در وضع علم نکته‌ای که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و یکی از شتابگر‌های تمدن است؛ تعیین موضع نسبت به جنسیت و خصوصاً زنان است.»

وی ادامه داد: «بشر چه در زمان ظهور اسلام و جاهلیت اول که زنان با مسائل عدیده‌ای مواجه بودند و چه در زمانی که اکنون خود خواسته زمام امور را به دست بگیرد در جاهلیتی فرو رفته که نسبت به زن تعدی داشته است.» 

رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «پرسش اساسی امروز این است که مسئله جنس و جنسیت را چطور ببینیم؟ امر قطعی یا نسبی، انتخاب یا امر مقدر و اتفاقات بعد از آن در موضوع علم و جامعه اثر دارد یا ندارد؟ این یک سؤال بسیار مهم است که باید در دانشگاه‌های ما به آن پرداخته شود. البته مشکل ما این است که غرب با پیشرفت علم و فناوری‌اش در قرون اخیر، توانسته سبک زندگی خود را به ما تحمیل کند و در این موضوع نیز تلاش دارد معنای خودش را منتقل کند. امروز دیگر تنها جنسیت موضوع مورد بحث نیست، حتی جنس نیز تبدیل به موضوع مورد مناقشه شده است.» به گفته دکتر طهرانچی، تصور این است که آنچه آن‌ها می‌گویند گزاره علمی است و درست است و برای موفق شدن و پیشرفت کردن باید آن ‌را سرلوحه قرار دهیم. این القای در سبک زندگی هست. 

عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد بیان کرد: «امروز همگان در موضع برابری جنسیتی صحبت می‌کنند. آمار برابری زنان و مردان در المپیک پاریس را مصداق تحقق برابری جنسیتی می‌دانند. سؤال این است که ما این گزاره را به عنوان یک گزاره القایی بپذیریم یا خیر؟ آیا این گزاره علمی است؟ تبعات پذیرفتن آن چیست؟ در مقابل این گزاره، ما گزاره خودمان را داریم؛ برابری انسانیتی. یعنی زنان و مردان در انسانیت با یکدیگر برابرند. زن عالمه با مرد عالم، زن فاضله با مرد فاضل، زن محدثه با مرد محدث و… . این نگاه یعنی ما به برابری انسانی در موضع زوجیت اعتقاد داریم.» وی تصریح کرد: «غربی‌ها در سیر تمدنی خود بعد از انقلاب صنعتی، صنعت را محور قرار دادند. به عنوان نمونه رنسانس بر اساس ادبیات هنر اتفاق افتاد اما انقلاب صنعتی آن را مصادره کرد.» 

دکتر طهرانچی عنوان کرد: «منطق نسل پنجم انقلاب صنعتی که آن را کارخانه هوشمند می‌نامند این است که انسان را در مرکز کارخانه قرار دهد. یعنی انسان جزئی از ماشین شود. سه رکن اساسی آن هم انسان‌محوری، توسعه پایدار و تاب‌آوری است.» وی اضافه کرد: «این شأنیت دادن به انسان نیست؛ انسان‌محوری در کارخانه هوشمند با کارخانه‌محوری برای انسان متفاوت است. اینجا انسان برای کارخانه است. تا به حال و در چهار نسل قبل، انسان بر کارخانه بود. یعنی مدیر کارخانه و ماشین بود. اما در نسل پنجم قرار است انسان در کارخانه قرار بگیرد. در نسل اول و دوم و سوم زن را به عنوان کارگر لازم داشتند. بنابراین استفاده ابزاری از آن‌ها می‌کردند. اما الآن مسئله جدی‌تر از اینهاست. برای اینکه انسان در کارخانه بخشی از ماشین شود؛ دو پیوست قرار دادند. توسعه پایدار و تاب‌آوری که عوامل اجتماعی هستند و با عوامل قبلی متفاوت‌اند. سند ۲۰۳0 یکی از اسنادی است که در راستای رسیدن به توسعه‌پایدار تنظیم شده است که برای تحققش در کشور‌های مختلف هرکاری می‌کنند.» 

رئیس دانشگاه آزاد تشریح کرد: «بند پنجم سند ۲۰۳۰ برابری جنسیتی است. البته ظاهرش این است اما در ادامه خودشان این را اینطور معنا می‌کنند؛ نسبی‌گرایی امر جنسی. یعنی از کودک در مدرسه می‌پرسند که دوست داری دختر باشی یا پسر. همجنس‌گرایی هم از همین‌جا نشئت می‌گیرد. عوض کردن معنا و ماهیت خانواده نیز ماحصل همین تفکر است. اما سؤال این است که نسبی‌گرایی در جنس و جنسیت در بحث علم و جامعه اثر می‌گذارد یا خیر. آیت‌الله جوادی یک جمله خیلی زیبا دارند: علم، تفسیر و شرح معلوم است و معلوم خلقت خداست نه طبیعت. و این یعنی اینکه علم و معلوم درهم‌تنیده هستند.» 

دکتر طهرانچی اضافه کرد: «گزاره برابری جنسیتی یک حکمرانی جهانی است. همین صحبت‌های اخیر رئیس فیفا نشانگر و اثبات‌کننده این است. ما باید بنیادسازی علمی این مسئله را بررسی کنیم. برای مواجه شدن با این گزاره و این لغت نباید بگوییم من این را قبول ندارم. باید خلق علم کنیم، در غیر این صورت حرفمان خریدار ندارد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره مسئله زوجیت در قرآن کریم گفت: «خداوند در قرآن کریم می‌فرماید از نشانه‌های من این است که از جنس خودتان برای شما زوج آفریدم؛ یعنی همسرتان از جنس شماست؛ اما زوج شماست. به این معنا که در ذات باهم برابرید اما خصلت‌های متفاوتی دارید. این خلاف گزاره سیاستی برابری جنسیتی سند ۲۰۳۰ است.»

وی افزود: «اشتباه ما این است که زوجیت را یک گزاره می‌پنداریم. درحالی‌که یک قاعده است. هر نظریه‌ای که این قاعده در آن جاری بود را می‌پذیریم و هر نظریه‌ای که از این قاعده تبعیت نمی‌کرد را نظریه علمی محسوب نمی‌کنیم. این مبنای علمی خداست. در واقع ما بین مبنای علمی خدا و انسان، مبنای خدا را انتخاب می‌کنیم. تمام مسئله و چالش هم همین جاست. ما و شما بانوان محترم برای نجات انسانیت کار بسیار بزرگی در پیش داریم. با این روند اوضاع بدتر هم خواهد شد. پس ما باید تولید علم کنیم و جریان بسازیم.»

عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد تأکید کرد: «زوجیت انسان‌ها در امر جسمی، روانی و خصلت و سجایا وجود دارد. خداوند در این زمینه‌ها تفاوت‌هایی میان زن و مرد قرار داده است. به همین دلیل است که ازدواج نصف دین را کامل می‌کند. در اصل ازدواج نصف شخصیت را کامل می‌کند.» 

دکتر طهرانچی اظهار کرد: «امروز نظم اداری و سازمانی مرد و زن را برابر می‌بیند. چون کارخانه، کالا و سود برایش در اولویت است. مرد و زن هردو باید یک اندازه کار کنند. حساب کردن تفاوت جنسیتی در مشاغل نهادین و نظم ساختاری به گزاره سیاستی احتیاج دارد که آن هم بدون گزاره علمی حاصل نمی‌شود. ما نظام اداری را تقلید می‌کنیم و صرفاً حکمرانی را دست‌کاری می‌کنیم و در علمش تغییری اعمال نمی‌کنیم. ریشه تمام مشکلات این است.» 

وی افزود: «غرب سه‌گانه تبعیض جنسیتی، برابری جنسیتی و تغییر جنسیتی را مدام بازگو می‌کند، درحالی‌که ما بحث‌های جدی‌تری داریم. ما تمایز فضیلتی بین زن و مرد را داریم؛ زنی برتر از مرد می‌شود. این متن آیه قرآن است. تفاوت خصوصیتی و برابری انسانیتی را هم داریم. این نکته هم حائز اهمیت است که فقط انسان‌ها زوج خلق نشده‌اند؛ عالم بر زوجیت استوار است. اساساً مودت است که جامعه را شکل می‌دهد. چه مودت خدامحور چه مودت غیرخدایی. اگر خلقت مبتنی بر زوجیت نبود آیا مودت اصلاً شکل می‌گرفت؟ اینکه می‌گویند خانواده جامعه را شکل می‌دهد هم همین است. یعنی مقدم زوجیت است و بر زوجیت مودت حاصل می‌شود. آیا بدون خانواده جامعه شکل می‌گرفت؟ بنابراین نسبی‌گرایی در امر جنس نه‌تنها خانواده بلکه اجتماع را هم از بین می‌برد. در سه‌گانه فرد، خانواده و اجتماع اگر خانواده را دستکاری کنی، اجتماع از بین می‌رود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰