چهاردهمین یادواره شهید دکتر مجید شهریاری در دانشگاه آزاد واحد زنجان با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد، برگزار شد. در این مراسم، با حضور دکتر طهرانچی و خواهر و برادر شهید مجید شهریاری، از تمبر یادبود شهید مجید شهریاری و تندیس این شهید بزرگوار در مجتمع امام خمینی(ره) دانشگاه آزاد واحد زنجان رونمایی شد.
احمد نقیلو، رئیس دانشگاه آزاد استان زنجان، در این مراسم گفت: «گناه شهید شهریاری این بود که علم طبیعت و فیزیک میدانست و دانش داشت. بنابراین، طبق اصول غربیها، نباید وجود میداشت و باید حذف میشد.» وی از واژه انسانگرایی به عنوان مفهومی مهم در غرب یاد کرد و اظهار داشت: «غربیها معتقدند که همهچیز از انسان شروع و به انسان ختم میشود.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد زنجان بینش الهی را در مقابل بینش غرب دانست و گفت: «انسان فطرتی الهی دارد. خداوند وقتی انسان را میآفرید، به خودش احسنت گفت. انسان مسلمان هرچه علم و دانش خود را افزایش دهد و بیشتر بداند، غره نمیشود و خود را جایگزین خداوند نمیداند.»
رژیمصهیونیستی از همه توان فناورانه برای مقابله با دانشمندان هستهای بهره گرفت
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در این مراسم گفت: «به محضر امام شهیدان، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای جهاد علمی، شهدای مقاومت، سید شهدای مقاومت و شهدای این دیار درود میفرستم.» وی با بیان اینکه نسل ما به دو دسته شامل نسل شاهد و نسل شهید تقسیم میشود، افزود: «همسن و سالهای بنده وقتی میخواهند در مورد خصوصیات این نسل صحبت کنند، از آنها به عنوان مردان گهواره و کودکان گهواره یاد میکنند. وقتی از حضرت امام خمینی (ره) پرسیدند یاران شما کجایند؟ فرمودند یاران من در گهواره هستند. این نقل قول مربوط به صحبت حضرت امام در سال 1342 است. شهیدان بزرگی در آن دهه متولد شدند و افرادی همچون بنده ان شاءالله «مَنْ یَنْتَظِرُ» باشیم، ولی فعلاً شاهدان روایت هستیم.»
دکتر طهرانچی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید فخریزاده و شهید شهریاری و با تأکید بر اینکه باید در انتخاب رفیق دقت کرد، افزود: «رفاقت با شهدا، بزرگان و راهیافتگانی همچون شهید شهریاری نعمتی است که باید شکر آن را به جا آورد. باید بزرگی، منش و روش این عزیزان برای همه بیان و تبیین شود. رژیم صهیونیستی از همه توان فناورانه خود برای مقابله با این عزیزان بهره گرفت.»
رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «همزمانی شهادت شهید شهریاری با ایام عزاداری حضرت فاطمه زهرا (س) افتخار بزرگی است؛ چراکه شهید شهریاری مفتخر به برگزاری روضه خانگی برای خانم حضرت فاطمه زهرا(س) بودند.» وی به دیدار قشرهای مختلف بسیجی با مقاممعظمرهبری به مناسبت 5 آذر، سالروز تشکیل بسیج مستضعفان به فرمان حضرت امام خمینی (ره)، اشاره و تصریح کرد: «رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار نکات ارزشمندی درباره شهید شهریاری مطرح کردند. ایشان فرمودند شهید شهریاری یک بسیجی بود. مکتب، تفکر و اندیشه بسیجی بر دو پایه «خداباوری» و «خودباوری» استوار است. شهدای هستهای ما اساتید بسیجی کشور بودند. بسیج فقط به عضویت رسمی نیست، بلکه بسیج یک فرهنگ است و مردم ما بسیجی هستند.»
دکتر طهرانچی ادامه داد: «بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی 14 سال پس از شهادت شهید شهریاری بسیار دقیق و مایه افتخار است. ایشان هر جا که صحبت از بسیجی، جهاد و علم میشود، به شهید شهریاری اشاره میکنند که بیدلیل و حکمت نیست.»
رئیس دانشگاه آزاد خطاب به بانوان حاضر در یادواره شهید دکتر شهریاری گفت: «آیات شریف قرآن کریم 1400 سال پیش درباره انسان و انسانیت سخن گفتهاند، اما بعد از 1400 سال، عدهای میخواهند با تفکرات غلط خود، برابری جنسیتی را به جای برابری انسانی مطرح کنند که این ظلم به زنان است. خداوند در آیه شریفه 97 سوره نحل میفرماید «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» (هر کس کار شایستهای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده میداریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام میدادند، خواهیم داد).»
وی در ادامه با بیان اینکه ظاهراً در بحث خداباوری و خودباوری تضاد وجود دارد؛ چراکه مگر میشود فردی هم خداباور باشد و هم خودباور، گفت: «ما تصور میکردیم خود و خدا در مقابل هم هستند، اما درواقع اینطور نیست. باید در ایمان خداباور و در عمل خودباور باشیم. شهید شهریاری به دنبال حیات طیبه بود و به همین خاطر نامش همواره میدرخشد. بسیاری از افراد مشهور با ثروت فراوان از دنیا میروند، در حالی که نامی از آنها باقی نمیماند، اما یاد و نام شهید شهریاری همچنان زنده است، چرا که او به دنبال حیات طیبه بود.»
پیشرانی در علم و تمدن جهانی تأمینکننده حیات طیبه است
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «از دیدگاه مقاممعظمرهبری، یکی از چیزهایی که حیات طیبه را تأمین میکند، پیشرانی در علم و تمدن جهانی است. در واقع، جهادگر علمی میتواند به سمت حیات طیبه پیش برود.»
رئیس دانشگاه آزاد با تأکید بر اینکه «ایمان» پایه و اصل است، گفت: «خداوند در آیه 94 سوره انبیاء میفرماید «فَمَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَا کُفْرَانَ لِسَعْیِهِ وَإِنَّا لَهُ کَاتِبُونَ» (پس هر کس اعمالش نیکو و دارای ایمان است، سعیاش (در راه دین) ضایع نخواهد شد و ما آن را کاملاً مینویسیم). برخی از افراد سؤال میکنند اگر فردی کار خیر انجام دهد، اما ایمان نداشته باشد، پاسخ کار خیر او چه میشود. در پاسخ باید گفت خداوند عادل است و در این دنیا پاداش کار خیر او را میدهد. اما اگر فرد با ایمانی کار خیر انجام دهد، براساس آیه 19 سوره اسراء «وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْیَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِکَ کَانَ سَعْیُهُمْ مَشْکُورًا» (پس هر کس اعمالش نیکو و دارای ایمان است، سعیش (در راه دین) ضایع نخواهد شد و ما آن را کاملاً مینویسیم.) اثر کار خیر او از بین نخواهد رفت.»
وی با بیان اینکه بین ایمان، علم و عمل، شاکله عمل است، اظهار کرد: «پیامبر عظیمالشأن میفرماید «قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَى شَاکِلَتِهِ»، هر کدام از آدمها یک شاکله وجودی دارند. شاکله وجودی را گرایش، دانش و توانش تشکیل میدهد. درواقع، شاکله وجودی هر یک از ما را این سه مورد تشکیل میدهند. یعنی دانش که «علم و ظن» است، گرایش که «تقوا و فجور» است و توانش که «قوه و ضعف» است، شاکله عمل است. این سه در ایمان با هم ترکیب میشوند و نتیجه عمل صالح یا عمل سیئه میشود. بین اینها هم عَزْمِ الأُمُورِ قرار دارد.»
رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «حضرت آیتالله العظمی جوادیآملی فردای شهادت شهید دکتر شهریاری در کلاس درس خود خطاب به طلاب به آیه شریفه 80 سوره انبیاء «وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَکُمْ لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ فَهَلْ أَنتُمْ شَاکِرُونَ» اشاره کردند و فرمودند شکر نعمت وجود شهید شهریاری این است که برای او نماز بخوانید. ایشان همچنین در پیامی که به مناسبت شهادت این شهید بزرگوار فرستادند، راز موفقیت شهید شهریاری را درک حقیقت علم، هجرت از آن به معلوم و ترغیب به چنین هجرت عنوان کردند.»
دکتر طهرانچی تصریح کرد: «اگر رژیمصهیونیستی از شما میترسد و بمبهای سنگرشکنش را برای شما نمیفرستد، به خاطر آیه «لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ» شهید شهریاری و یارانش است. بنده شهادت میدهم که با وجودی که 14 سال از شهادت شهید شهریاری گذشته، اما مزدوران همچنان میترسند و واهمه دارند. درحقیقت نوع نگاه به علم، نوع نگاه به معلوم، حقیقت علم و هجرت به معلوم در شهریاری ویژگی خاصی داشت.»
شهید شهریاری با لذت میآموخت و آموزش میداد
وی با تأکید بر اینکه شهید شهریاری فکور، اهل تفکر و اهل خشیت بود، گفت: «این شهید بزرگوار ذرهای غرور و سر سوزن تکبر نداشتند و هر زمان که دچار مشکل میشدند، به نماز و دعا پناه میبردند. این جوان خاشع و متفکر اجازه نمیدادند در محضرش کوچکترین غیبتی شود. او شاد، شاکر و خوشمرام بود و با حافظ خیلی انس داشت. اهل قرآن، توکل و عرفان بود. با وجود اینکه یقین داشت تروریست منتظر اوست، اما ذرهای ترس و دلهره نداشت. آرامش در وجودش موج میزد و با لذت تمام میآموخت و آموزش میداد. شاگردانش شیفته او بودند و هیچگاه خسته نمیشد و از کار، تلاش و مطالعه دست برنمیداشت. علم را با قوت و با همه وجود یاد میگرفت. دکتر شهریاری دانشآموخته این کشور بود و در هیچ کنفرانس علمی خارج از کشور شرکت نکرده بود، اما بر علم هستهای عالم شده بود. او ذاکر، متفکر، متوکل، متقی و شاکر بود و خشیت، عزم الامور، صبر و گذشت داشت.»
رئیس دانشگاه آزاد در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه آغاز دوره خودباختگی که در مقابل خودباوری است در زمان قاجار بوده، گفت: «عباس میرزا در دیدار با ژوبر، نماینده فرانسه در اردوگاه، مطالبی بیان میکند که حاکی از خودباختگی ایرانیان دارد. او در آن دیدار از ژوبر میخواهد که راه اعتلای ایران را نشان دهد!»
دکتر طهرانچی یادآور شد: «این خودباختگی به جایی رسید که مرحوم امیرکبیر دارالفنون را ایجاد کرد که البته به تأسیس آن نرسید. فارغالتحصیلان فرانسه دارالفنون را تبدیل به مرکز روشنفکری کردند و کار به جایی رسید که یک کشیش آمریکایی در ایران مدرسه آمریکایی تأسیس کرد و کشور ما با مدل فرانسوی به دانشگاه تهران رسید. این خودباختگی به حدی بود که در سال 1312، هنگامی که میخواستند دانشگاه را راهاندازی کنند، علیاصغر حکمت میگوید: «ایران ما متمدن شده، البته در آبادانی و عظمت پایتخت شکی نیست، اما تنها نقش آشکار این است که اونیورسیته ندارد. حیف است که این شهر نوین از این حیث از دیگر بلاد بزرگ عالم واپس بماند.» این نگاه شد منطق موافقت رضاخان با مفهوم دانشگاه.»
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه واقعیتهای مربوط به تأسیس دانشگاه در ایران را دکتر شیخالاسلام در کتاب «رنسانس ایران» در آمریکا به نگارش درآورده است، گفت: «او نقد میکند و میگوید قبل از تأسیس دانشگاه هر کسی میخواست به قدرت برسد اول عالم میشد و بعد به قدرت میرسید اما «حکمت» کاری کرد که هرکس میخواست به قدرت برود به دانشگاه رفت و نتیجه این شد آقای حکمت کار را معکوس کرد؛ یعنی هر فرد بی علم و هنر عادی با تقرب به مرکز قدرت میتواند در زمره دانشمندان و پیشوایان درآید. دقیقاً همان چیزی که استعمار انگلیس میخواهد و دستبردار نیست که دانشگاه هم مثل چیزهای دیگر که داریم باید تو خالی بماند.»
وی افزود: «دانشگاه تهران مدل فرانسوی بود و خودباختگی کودتای ۱۳۳۲ منجر به دانشگاه به روش آمریکایی شد؛ شیخالاسلام میگوید زمانی که خواستم دانشگاه تأسیس کنم گفتند اول نیاز به قانون دارد که شاه توشیح کند و بعد از آن باید به هیئت آمریکایی بروی و در برابر مستشاران آمریکایی از طرح تأسیس دفاع کنی.» جوانان ما باید بدانند این کشور چگونه بوده، یک ایرانی فارغالتحصیل آمریکا قصد تأسیس دانشگاه داشت و میگویند باید در هیئت مستشاری آمریکایی از آن دفاع کنی. میگوید من رفتم دفاع کردم ولی فهمیدم که هیچ کدام سوابق علمی و مدارک تحصیلی که من دارم را از آمریکای خودشان ندارند. یعنی آمریکاییها چهار نفر باسواد هم نفرستاده بودند و با این حال باید آنها اجازه تأسیس دانشگاه را میدادند.»
برنامه غرب تربیت نخبگان مطیع بود
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «مقاممعظمرهبری این موضوع را خیلی دقیق ترسیم میکنند که دانشگاه زمانی بهوجود آمد که تسلط سیاستهای غرب بود و در آن زمان رضاخان را که انگلیسها سرکار آورده بودند، یک دانشگاه درست کرد که هیچرأیی مقابل آرای غربیها نداشت. مجید شهریاری شهید شد برای اینکه مرز خودباختگی و خودباوری است. میتوان عالم خودباخته یا عالم خودباور بود. برنامه آنها این بود که در ایران نخبههایی تربیت کنند که این نخبهها مطیع و مصرفکننده غرب باشند و به سبب این جهتگیری که دانشگاه داشت مقاممعظمرهبری میفرمایند این دانشگاه دانشگاه تقلید علمی بود، نه تولید علم.»
رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به ویژگی بارز شهید علیمحمدی و شهید شهریاری گفت: «هر دو شهید بزرگوار دانشآموخته کشور بودند و غرب نمیتوانست مدعی باشد این شهدا در غرب علم خود را آموختهاند. مقاطع تحصیلی لیسانس، فوقلیسانس، دکترا و مراتب علمی استادیاری، دانشیاری و استاد تمامی را در کشور گذرانده بودند. هر دو بزرگوار هیچگاه در سمینارهای غربی شرکت نمیکردند، یعنی غرب نمیتوانست به آنها دست پیدا کند. وقتی هر دو شهید به «سزامی» رفتند رژیمصهیونیستی در هاآرتص مقالهای نوشت که اینها افراد سختی بودند. یعنی اینها کسانی بودند که دانشگاهی را که مبتنیبر تقلید بود، تشویق به تولید کردند. اشکال آنها از نظر اسرائیل این بود که چرا فکر میکنید؟»
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه غرب قدرت خود را از علم گرفته است، به پروژه منهتن اشاره کرد و گفت: «منهتن پروژهای بود که انیشتین آن را اعلام کرد، روزولت انجام داد و اوپنهایمر رئیس آن شد. این درحالی است که انیشتین، اوپنهایمر، فرنی و زیلارد دانشمندان عصر خود بودند. قدرت آمریکاییها از بهکارگیری سلاح هستهای بهوجود آمد و بعد نشست تهران برگزار شد. برگزاری این نشست نشان میدهد تهران مهم است؛ چراکه ایران عملاً نقشی در جنگجهانی نداشت اما سه قدرت جهانی وقت آمدند اینجا نشستند و قرار پایان جنگ و مسائل را گذاشتند، بعد بمب هستهای و بعد سیاستی که ونیوار بوش برای روزولت نوشت که باید در زمان صلح از علم کار نظامی انجام دهند و با این کار میتوانند رهبری جهان را در اختیار بگیرند. آمریکاییها موفق شدند رهبری جهان را در دست گیرند اما روسها صنعت فضایی را در مقابل هستهای آمریکا بهرخ کشیدند.»
وی صنعت هستهای و فضایی را دو مؤلفه قرن قبل دانست و اظهار کرد: «قدرت قرن حاضر هوش مصنوعی، کوانتوم و فناوریهای زیست اجتماعی است. جمهوری اسلامی ایران به همت جوانانی مانند شهریاری و علیمحمدی به دو قدرت هستهای و فضایی رسید. از نظر غربیها چرا نباید هستهای و فضایی داشته باشیم؟ چون هستهای و فضایی مظهر قدرت است، نه اینکه چه کاربردی دارند. وجود مجید ما که جسمش نحیف اما روحش بزرگ بود، قدرت بود، شهیدان علیمحمدی و فخریزاده قدرت بودند نه محصول آنها.»
دکتر طهرانچی تصریح کرد: «این نگاه غرب است که خودشان 14 هزار و 570 سلاح هستهای دارند اما به دنیا میگویند شما سلطهپذیر باشید و چیزی نداشته باشید. ما نمیگوییم سلاح هستهای لازم داریم، ما منع داریم. نگاه ما به علم نگاه متعالی است.»
وی افزود: «شهریاریها و امثال او سبب شدند آمریکاییها در اسناد خود بگویند پدیدار شدن دنیای چندقطبی فزاینده در علم و مهندسی در ایران درحال رخ دادن است که این موضوع نظم نوین جهانی را به هم میزند. آنها آن را جابهجایی لرزهای و تهدید دانستند و گفتند برای این تهدید باید فکر کرد. مقاممعظمرهبری چه نیک فرمودند این مسیری است که قدرت میآورد.»
عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: «سال 2005 میلادی زمانی که امثال مجید شهریاری شروع به کار کردند، سردبیر نیچر را به ایران فرستادند و بررسی کردند چه اتفاقی افتاده است. مقالهای با عنوان «رژه بزرگ ایرانیان» نوشت که «مرجعیت علمی در ایران درحال تولید دوباره است و باید با اغتشاش سیاسی درون آن را به هم بریزیم یا با تحریم اضافی جلوی آن رو بگیریم.» اینها را خانم پروفسوری در مجله نیچر میگوید. در ادامه مقاله میگوید این مرجعیت علمی بهخاطر شخص مقاممعظمرهبری است و ایشان سخن از پیشرفت و علم با هم میگویند و پیشرفت کشور را به پیشرفت علمی متصل کردهاند و این مفهوم با همه وجود در جوانهایی مانند مجید شهریاری و جامعه کوچک آکادمیک ایران رزونانس انداخته است. یک رشد درونزا نه وابسته به دیگران اتفاق افتاده است.»
وی اضافه کرد: «او در ادامه میگوید ایرانیان خطرناکند، چون زمانی رهبر علمی دنیا بودند و بزرگانی همچون ابوعلی، رازی، سهروردی، فارابی و... داشتند و اگر امروز شهریاری داشته باشند خطرناک است. ایرانیها دستاوردهای علمی داشتند که این دستاوردها میتواند دوباره آنها را به رهبری علمی برساند و به همین خاطر خطرناکند.»
دکتر طهرانچی ادامه داد: «زمانی که رئیس دانشگاه شهید بهشتی بودم و سفیر آلمان به این دانشگاه آمده بود، به او گفتم آقای سفیر، شما دانشگاه شهید بهشتی را تحریم و منابع اطلاعاتی را قطع کردید و اتحادیه اروپا هنگامی که دانشگاه را تحریم کرده و منابع را قطع کرده، استادی را که در مسیر دانشگاه بوده و پایاننامه دانشجویش را در دست داشته، به شهادت رساندهاید. در این باره چه میگویید؟ تأیید کرد به او گفتم من معلم تاریخ علمم، ۱۰۰ سال دیگر این سیهچردگی اروپا نقد خواهد شد و گفت درست میگویی. ما همهچیز را علیه شما گروگان گرفتیم و علم را هم.»
وی افزود: «خرداد 1395 گفتم دنیا در مقابل ما پنج راهکار انتخاب کرده، در مقابل مرجعیت علمی و الهامبخشی در جهان اسلام، «اقدام منطقهای» جانفشانی کنیم و هوشیار باشیم. در مقابل تحصیلات تکمیلی و مقالات مستخرج آن اقدام تخریبی در «جعل و تقلب سازمانیافته» کنیم و مراقب باشیم. در پژوهشهای کاربردی و توسعهای اقدام نامناسب در حمایت دولت از دانشگاهیان را در مجلس و دولت شکل دهیم و مراقب باشیم و در ظرفیت علمی ترغیب به مهاجرت نخبگان، دانشجویان، استادان و حتی بهکارگیری از دور را رقم بزنیم و باید مراقب باشیم.»
رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «غربیها در اسناد خود میگویند باید نیروی ماهر دیگر کشورها را جابهجا کنیم و مسابقه در جذب نیروها گذاشتهاند. آنها میگویند ما مسابقه گذاشتیم و مسئولانمان دولتها را مقصر میدانند، غافل از اینکه غربیها برای این کار برنامه دارند.»
دکتر طهرانچی با اشاره به سفر یکی از ژورنالیستهای مجله ساینس به ایران، گفت: «فردی از مجله دیپلماسی عمومی آمریکایی به ایران میآید. او پیشتر به روسیه رفته و به رئیس آکادمی روسیه گفته بود چرا با ایران کار میکنید؟ رئیس آکادمی در پاسخ گفته بود ایران ستاره درحال ظهور است. بعد که به ایران آمد و به خیابان انقلاب رفت. در مجله ساینس- که دومین مجله علمی معتبر دنیاست- نوشت ستاره درحال ظهور ایران درگیر تقلب است. بعد از آن ژورنالیست ما در مجلات داخلی به این مطلب استناد میکند که در کشور ما جعل و تقلب است و نتیجه آن مهاجرت حدود 25 درصد اساتید است که چند روز گذشته وزیر علوم اعلام کرد.»
قوانین غلط و شعارهای اشتباه باعث غفلت در حوزه علم شد
این استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: «جمهوری اسلامی ایران از سال 2000 تا 2010 درخشید، بعد دشمن آگاه شد. قوانین غلط، حمایتهای بیتوجه، شعارهای اشتباه و مشغول کردن اساتید دانشگاه باعث شد حواسمان به دشمن نباشد که مقاممعظمرهبری فرمودند خیزش جدید نیاز داریم. اگر ما برتری علمی داشتیم و شهریاریها این خط را ادامه میدادند، حوادث غزه و ضاحیه اتفاق نمیافتاد.»
وی ادامه داد: «در ماجرای عباسمیرزا و بعد از آن دلدادگی به غرب را دیدیم. سعدآباد را فراموش نکنیم که بیش از یکدهه پیش، خود ما سه کشور اروپایی را در موضوعی که نبودند وارد کردیم، درحالیکه مسئله ایران، روسیه و چین بود و ما سه کشور دیگر را- که حتی یکی از آنها عضو شورای امنیت نبود- وارد موضوع کردیم، اما بعد که مذاکره کردیم گفتند اختیاری ندارند، سراغ آمریکایی برویم. وقتی آمریکاییها از برجام خارج شدند، آن سه کشور اروپایی هواپیمایی، کشتیرانی و... ما را تحریم و بعد تهدید به مکانیسم ماشه کردهاند. از قاجار تاکنون با ما اینگونه رفتار کردهاند.»
دکتر طهرانچی با اشاره به وقایع پس از امضای برجام، گفت: «مجله ساینس متعلق به مجموعهای تحتعنوان asss انجمن پیشبرد علوم آمریکا (American Association for the Advancement of Science) و یک انستیتو مربوط به امنیت ملی، دیپلماسی عمومی و علم است. فردی به نام ریچارد استون را که مسئول میز کشورهایی است که با آمریکا در میافتند، پسابرجام به نام دبیر سیاسی مجله ساینس به ایران آوردند. جلسه گذاشت و در سه موضوع آموزش خبرنگاری داد. یک موضوع این بود که چگونه میشود اطلاعات نیروگاه چرنوبیل را جمعآوری کرد؟ دو موضوع دیگر هم به دریاچه ارومیه و یوزپلنگ ایرانی مربوط میشد! العاقل یکفیه الاشاره.»
وی افزود: «همین فرد از مرکز گداخت هستهای دانشگاه آزاد و سازمان انرژی اتمی بازدید کرد و مجموعه مقالاتی در سال 2016 منتشر کرد. جالب است که امروز هیچاثری از این مقالات- که یکسال پس از برجام منتشر کرده بود- نیست و او از سایت خود حذف کرده است. ریچارد استون با وزیر علوم، رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس وقت دانشگاه آزاد ملاقات و از مراکز مهم بازدید کرد، اما امروز خبری از مقالاتی نیست که وعده داده بود برجام خوب است و همه آنها را از سایت خود حذف کرده است.»
رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: «ریچارد استون 9 سپتامبر 2011 گفت چرا شما ایرانیها میخواهید کار هستهای انجام بدهید؟ به فرانسه بروید در پروژه گداخت آنها شرکت کنید. رئیس سازمان انرژی اتمی با معاون علمی رئیسجمهور وقت به فرانسه رفتند تا ایران را در پروژه ITER وارد کنند اما هیچاتفاقی نیفتاد. چه وعدههای سرخرمنی دادند، اما یکسال بعد از برجام چه اتفاقاتی افتاد؟! چنانکه برخی میگفتند پسابرجام، بنده آن زمان رئیس دانشگاه شهید بهشتی بودم. از آلمان ۸۰ رئیس دانشگاه و از اتریش هم با 80 رئیس دانشگاه آمدند، اما فقط سرگرم کردند و هیچرابطهای هم شکل نگرفت. بعد گفتند اروپا میخواست رابطه برقرار کند اما آمریکا بلاک کرد!»
وی یادآور شد: «زمانی که رئیس دانشگاه شهید بهشتی بودم، یکروز دیدیم برای شاگرد شهید شهریاری که خودش استاد شده بود و یک نفر دیگر، از یک انستیتوی فرانسوی دعوتنامه برای پزشکی هستهای آمده است. گفته بودند هزینه پرواز، اقامت و… را پرداخت میکنند و میخواهند با دانشگاهشان کار کنند. من به این عزیزان گفتم این دعوت تله و توطئه است اما معاون بینالملل وقت گفت دعوت از سوی یک انستیتوی فرانسوی معتبر است. من گفتم پس حتماً موضوع را به سفارت اعلام کنید. اینها رفتند و بهمحض اینکه به فرودگاه فرانسه رسیدند به اتاق بازجویی فرستاده شدند و در آنجا یک منافق، یک روانشناس و یک بازجو شروع به سؤال پرسیدن و بازجویی کردند. با ورود سفارت ایران بعد از 45 دقیقه این دو استاد به سفارت ایران رفتند و سپس به ایران بازگشتند.»
دکتر طهرانچی ادامه داد: «در زمان مرحوم رکنآبادی دانشگاه شهید بهشتی در دانشگاه لبنان یک آزمایشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی راهاندازی کرد. فرانسویها به لبنانیها گفتند ما چه کم گذاشتیم که رفتید با ایرانیها رابطه برقرار کردید؟ بعد از آن هم هیئت پنجنفرهای از دانشگاه تونس، المنار و... به دانشگاه شهید بهشتی آمدند و پرسیدم برای چه به ایران آمدید؟ گفتند ما عمری است با فرانسویها کار میکنیم اما هیچی نشدیم، آمدیم ببینیم شما ایرانیها چه کار میکنید که رتبه 15 جهانید؟»