عادی‌سازی ناامنی برای صهیونیست‌ها
کشتن خاخام صهیونیستی پیامی است برای یهودیان مهاجر که برای تسلط بر دیگران از طریق ادعاهای دینی و در اختیار گرفتن جایگاه‌‌های مذهبی چشم طمع به دیگر مناطق دارند.
  • ۱۴۰۳-۰۹-۰۵ - ۱۰:۵۲
  • 00
عادی‌سازی ناامنی برای صهیونیست‌ها
پیام روشن کشته‌شدن خاخام صهیونیست در امارات
پیام روشن کشته‌شدن خاخام صهیونیست در امارات
سید مهدی طالبیپژوهشگر حوزه بین‌الملل

با مرگ ‌تسوی کوگان، خاخام یهودی ساکن امارات، سوالاتی در خصوص جناح‌بندی‌های داخلی رژیم مطرح شده است. این خاخام که تابعیت رژیم‌صهیونیستی را در اختیار داشت، در ارتباط با دستگاه‌های امنیتی رژیم فعالیت می‌کرد. 
کوگان با عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات در سال 2020، از همان سال به این کشور رفت. او عضوی از دفتر نمایندگی یک سازمان مشهور و خطرناک یهودی بود. کوگان شخصیت مهمی به حساب آمده و مأموریتی مهم‌تر داشت. این مسئله را‌ می‌توان از سخنان ‌بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی درباره واقعه رخ‌داده فهمید. 
نتانیاهو روز یکشنبه‌ در این‌باره گفت: «کشته شدن کوگان، خاخام یهودی در امارات یک حمله ‌مجرمانه، تروریستی و یهودستیزانه‌ است. من از ربودن و کشته شدن وی عمیقاً شوکه شدم.»  او تاکید کرد: «اسرائیل با تمامی ابزارها وارد عمل خواهد شد و عاملان قتل کوگان را به دست عدالت خواهد سپرد و در مقابل آنها هیچ گذشتی نخواهد داشت.»
نخست‌وزیر رژیم در بخش مهمی از موضع‌گیری خود کشته شدن کوگان را تلاشی برای تضعیف روابط تل‌آویو با دولت‌‌های منطقه ارزیابی کرده و اعلام کرد: «ما روابط خود با امارات را به ویژه در رویارویی با تلاش‌ها جهت آسیب وارد کردن به روابط میان ما، تقویت خواهیم کرد.»
همزمان با این تحولات، در امان، پایتخت اردن نیز عملیاتی مسلحانه علیه سفارت رژیم‌صهیونیستی صورت گرفت که حکایت از تلاشی هماهنگ برای تضعیف حضور منطقه‌ای تل‌آویو دارد. 

ریشه 
کوگان به جنبش «حاباد» تعلق داشت. این جنبش بخشی از شاخه «حسیدی» به شمار‌ می‌رود که خود زیر مجموعه «حریدی»‌ ‌هاست. حریدی‌‌ها یهودیان مذهبی‌اند. 
در حالی‌که بیشتر دسته‌‌های یهودیان حریدی مخالف فعالیت‌‌های نظامی هستند، به نظر‌ می‌رسد حسیدی‌‌ها تمایل بالایی برای این کار دارند.   
در طول جنگ طوفان الاقصی و نبردهای شکل‌گرفته در غزه، تصاویر متعددی از نمادهای جنبش حاباد بر روی لباس سربازان و تجهیزات نظامی منتشر شد که حکایت از حضور فعالان این جنبش در خطوط مقدم داشت. در یک ویدئوی مشهور، تصویری از پرچم زردرنگ با نشان تاج با شعار ‌Mashiach‌ روی تانک‌ها و تجهیزات زرهی رژیم‌صهیونیستی در غزه منتشر شد که نمادی متعلق به سازمان یهودی حاباد بود. این دسته از یهودیان افراطی معتقدند مسیح هنوز ظهور نکرده و روزی از میان یهودیان برخاسته و باعث رستگاری و پیروزی رژیم‌صهیونیستی خواهد شد. 
بر همین اساس این گروه درصدد مساعد‌سازی شرایط برای ظهور مسیحند؛ یکی از این اقدامات، تخلیه فلسطین از فلسطینی‌هاست. پیوند اعضای حاباد با ارتش به میزانی است که 80 درصد از مراسم‌‌های توراتی ارتش تحت نظارت این سازمان انجام‌ می‌شود. 

خطر حاباد برای منطقه
حاباد در کشورهای عربی مانند امارات و عربستان سعودی دفاتری تأسیس کرده است که‌ می‌تواند برای امنیت منطقه خطرناک باشد. این سازمان بیشتر از دیگر شاخه‌‌های یهودی معتقد به سلطه بر دیگران است. اگر یهودیان سفاردی بیشتر از میراث بابل متاثر شده و ارتباطاتی نیز با محیط منطقه و عرب‌‌‌ها دارند، حسیدی‌‌‌ها به تبع تبار اشکنازی خود بیشتر متاثر از میراث بنی‌اسرائیل پیش از آوارگی به بابل بوده و علاقه‌مندی زیادی برای احیای حکومت تاریخی اسرائیل در موسع‌ترین مرزهای نقل‌شده آن دارند. 
این دسته از یهودیان، شباهت فراوانی به یهودیان ساکن‌شده در حجاز پیش از ظهور اسلام دارند. یهودیان ساکن‌شده در حجاز با توجه به پیشگویی‌‌ها درباره برخاستن آخرین پیامبر از سرزمین حجاز به آنجا کوچ کردند تا این پیامبر از میان آنان باشد. 
خطرناکی یهودیان مهاجرت‌کرده به حجاز که دردسر‌‌‌های فراوانی برای مسلمان ایجاد کرده و پایه درگیری میان این دو دین را بناگذاری کردند، به دلیل دیدگاه‌‌های طمع‌ورزانه آن‌‌‌ها برای تسلط بر دیگران از طریق ادعاهای دینی و در اختیار گرفتن جایگاه‌‌های مذهبی بود؛ چیزی که امروزه حاباد متولی آن بوده و همانند یهودیان ساکن‌شده در حجاز، درصدد بازگشت به شبه‌جزیره عربی است.

چرا یهودیان مذهبی قدرت گرفتند؟ 
نسخه‌ای از صهیونیسم که نخستین مبدعان آن به دنبالش بودند، با تمام جنایت‌کاری، خشونت و توطئه‌ورزی بسیار منعطف‌تر از آن‌چیزی بود که امروز هست. اگر نخستین مبدعان سکولار بودند و مذهبی‌ها تمایل چندانی به ایده تشکیل دولت یهود نداشتند، امروز مذهبی‌های مخالف صهیونیسم، رنگ جنایتکارانه بیشتری به جریان صهیونیسم ‌زده‌اند. سازمان حاباد، یکی از نمونه‌های این تغییر است. اگر حریدی‌ها پیش از این نسبت مبهمی با صهیونیسم برقرار می‌کردند، شاخه حسیدی این گروه و به طور خاص سازمان حاباد، دیدگاه‌هایی بسیار تندروانه ارائه می‌کنند. 

متن کامل گزارش سیدمهدی طالبی پژوهشگر حوزه بین‌الملل را در فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰