هوش مصنوعی یا همان artificial intelligence قرار است در طول فرایند نوشتن فیلمنامه نقش بسزایی ایفا کند و کارهای دیگری نظیر ویرایش ویدئو، تولید CGI و حتی طراحی و ارائه بازیگران مجازی و کمک به توسعه فرایند استفاده از جلوههای ویژه میدانی را هم به سامان برساند. درواقع استفاده از هوش مصنوعی، هنر و صنعت سینما را توأمان دگرگون میکند و عصر جدیدی را رقم میزند که تأثیرش اگر از ناطق شدن این مدیوم در اواخر دهه ۲۰ میلادی بیشتر نباشد، بههیچوجه کمتر نیست. این جریان روند کار را سادهتر پیش میبرد و هزینههای تولید فیلم را بهمراتب کاهش میدهد و فیلمسازان را قادر میسازد تا بتوانند به رؤیاهایشان رنگ واقعیت بزنند، اما این تنها روایت بخشی از داستان است و برای تماشای آنچه زیر آب قرار دارد باید از کوه یخ به اعماق ماجرا سرازیر شویم و با مسائل ریز و درشت بهصورت ریشهای روبهرو شویم.
هوش مصنوعی، انقلاب خاموشی است که دنیای سینما را به چیز دیگری تبدیل میکند. آثار علمی- تخیلی بسیار بیشتر و فراتر از روایتهای معمولی و هیجانانگیز با فناوریهای پیشگامانه تماشاگران مخاطبان را شگفتزده و مجذوب میکنند و حتی با ترکیب بسیاری از ابزارهای پرطرفدار صنایع گوناگون را به تحولی شگرف میرسانند. هوش مصنوعی قادر است مرزهای آنچه فناوری میتواند به آن دست پیدا کند را تغییر داده و غیرممکنها را ممکن کند، بهطوریکه تمایز میان واقعیت و رؤیا از هم قابل تشخیص نباشد.
رابرت داونیجونیور در نقد استفاده از هوش مصنوعی نه اولین نفر است و نه آخرین کسی است که از میان ستارگان هالیوودی دست رد به سینه این تکنولوژی میزند. همانطور که انتظار میرفت، انجمن نویسندگان آمریکا در می ۲۰۲۳ نسبت به استفاده صنعت سینمای آمریکا از هوش مصنوعی دست به اعتصاب زدند و در روند تولید فیلمها وقفه زیادی ایجاد کردند. انجمن نویسندگان در این راه تنها نبودند و انجمن بازیگران هالیوود (sag-aftra) نیز در ادامه به آنها پیوستند. این برای نخستینبار در ۶۳ سال گذشته بود که استودیوهای فیلمسازی با اعتصاب توأمان دو انجمن مهم نویسندگان و بازیگران روبهرو میشدند، اتفاقی که روند ساخت بسیاری از فیلمها را به بنبست کشاند و کار و کاسبی استودیوها را مختل ساخت. آنها در ضمن اینکه خواستار افزایش دستمزد خود بهخاطر گسترش شبکههای نمایش خانگی و مسئله بهرهوری بالای پلتفرمها بودند، مسئله دریافت تضمین در رابطه با کارشان را هم خواستار شدند و عنوان کردند فناوری هوش مصنوعی نباید جایگزین آنها در پروسه تولید فیلم شوند.
متن کامل گزارش ایمان عظیمی خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.