مصدومیت مهرداد برنامه های مرد آفریقایی را به‌هم زد
مصدومیت مهرداد محمدی برنامه‌های موسیمانه سرمربی جدید استقلال را به‌هم زده و عملکرد ضعیف بازیکنان فعلی او را مجبور کرد که با آن‌ها اتمام حجت کند و احتمالا در آینده ای نه‌چندان دور شاهد تغییر اساسی در این تیم باشیم.
  • ۵ ساعت قبل
  • 00
مصدومیت مهرداد برنامه های مرد آفریقایی را به‌هم زد
تغییرات زیاد موسیمانه برای پنجره زمستانی استقلال
تغییرات زیاد موسیمانه برای پنجره زمستانی استقلال
محمدرضا حاجی‌عبدالرزاقخبرنگار

سومین سرمربی خارجی اخیر استقلال هم کارش در این باشگاه را با شکست در نخستین دیدارش آغاز کرد. پیش از این استراماچونی و ساپینتو در نخستین هفته لیگ‌های نوزدهم و بیست و دوم کار را با شکست آغاز کرده بودند اما پیتسو موسیمانه آفریقایی در اواسط نیم فصل اول در حالی کار خود را استارت زد که استقلال یکی از بحرانی‌ترین دوران تاریخ خود را سپری کرده و در ادامه این روند، این تیم در اولین دیدار با سرمربی جدید خارجی خود هم شکست خورد تا آبی‌ها در شروع‌های توأم با ناکامی با سرمربیان خارجی هت‌تریک کرده باشند.

مقصر اصلی فعلا فقط بازیکنان!

در این بین اما می‌توان به برخی اظهارات سرمربی جدید استقلال به عنوان نقطه عطف سخنان او در کنفرانس خبری اشاره کرد؛ اظهاراتی که در ادامه صحبت‌های او در اولین نشست موسیمانه با استقلالی‌ها دور میز شام در هتل محل اسکان این تیم در دبی ارائه شده و برای اولین بار بخش‌هایی از آن را در «فرهیختگان» منتشر کردیم: «برای اینکه یک فوتبالیست بزرگ باشید فقط توانایی فنی کافی نیست. باید به قدری روح بزرگی داشته باشید که بتوانید خیلی سریع خودتان را با شرایط تطبیق بدهید. باید ارزش پیراهنی که تنتان است را بدانید. از شما می‌خواهم در کار، خودتان را هرچه سریع‌تر به اهدافی که در نظر دارم برسانید. من از لحاظ ذهنی و توان بدنی صد شما را می‌خواهم. اگر کسی نتواند همپای من و تیم من بیاید قطعا بازیکن حرفه‌ای به شمار نرفته و در این تیم جا ندارد.»

عاشق مهاجمان سرعتی! 
بر اساس پیگیری‌ها و مشاهدات تیم‌های قبلی که سرمربی جدید آفریقایی استقلال آن‌ها را هدایت کرده -این تیم معمولا با سیستم دفاع خطی 2-4-4 یا 1-3-2-4 به مصاف حریفان خود می‌رفته- سیستم این سرمربی مبتنی بر استفاده از مهاجمان پشت یا همان وینگرها و نوک خط حمله سرعتی بوده است؛ ابزاری که فعلا در استقلال در اختیار ندارد! به همین دلیل هم بود که وی به محض در اختیار گرفتن عنان کار، کوشکی و اسلامی را به کاکوتا و رضاوند ترجیح داده تا دو بازیکن جوان به عنوان وینگرهای سرعتی برابر خیبر مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین رمضانی نیز از آنجایی که سرعت بیشتری نسبت به بلانکو دارد در این دیدار در ترکیب ثابت قرار گرفت. با این حال شنیده‌ها از اطرافیان سرمربی جدید استقلال حکایت از آن دارد که این چهره از همان بازی با النصر به اشکالات عدیده تیمش پی برده و در اندیشه حل آن‌ها بر‌می‌آید. 
این در حالی است که با توجه به سیستم پایه این سرمربی در استفاده از مهاجمان سرعتی، بعد از مصدومیت شدید مهرداد محمدی و دور شدن چند‌ماهه وی از میادین، تمامی برنامه‌های این سرمربی به هم ریخته و این امر نیز عصبانیت این چهره را به دنبال داشته؛ در شرایطی که استقلال از بازیکنانی با خصوصیت بازیکن شماره 7 خود بهره نمی‌برد.

استقلال در پنجره زمستانی متحول می‌شود! 
در این خصوص شنیده‌ها حکایت از آن دارد که استقلالی‌ها با توصیه موسیمانه جست‌و‌جوی خود برای پیدا کردن بازیکنی در فاز هجومی با ویژگی‌هایی که این سرمربی می‌خواهد را آغاز کرده‌اند اما فعلا در مارکت جهانی فوتبال و به عنوان بازیکن آزاد، گزینه چشمگیری که به درد استقلالی‌ها و موسیمانه بخورد مشاهده نشده است. به همین منظور اگرچه احتمالا باشگاه استقلال مجبور خواهد شد تا نیم‌فصل صبر کند اما عملکرد بازیکنان این تیم در دو بازی اخیر از همین حالا باعث خواهد شد تا به طور قطعی سرمربی جدید این تیم در نیم‌فصل لیست ورود و خروج پر و پیمانی را به باشگاه ارائه بدهد.

موسیمانه دست به دامن آکادمی شد
به نظر می‌رسد برای برطرف کردن نقاط ضعف استقلال در مقطع زمانی فعلی، می‌توان سری هم زد به کارخانه بازیکن‌سازی باشگاه در آکادمی که از استعدادهای مناسبی بهره می‌برد؛ چرا که در حال حاضر بازیکنان مستعدی در تیم‌های پایه عضوند و برای این تیم‌ها توپ می‌زنند. بنابراین شاید لازم باشد موسیمانه در حین تمرین و بازی‌های تیم‌های پایه به خصوص تیم‌های جوانان و امیدها به شخصه در ورزشگاه امام رضا(ع) حاضر شده و تمرینات آن‌ها را زیر نظر بگیرد.

متن کامل گزارش محمدرضا حاجی عبدالرزاق خبرنگار گروه ورزش را در فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰