«فرهیختگان» بررسی می‌کند
روز گذشته روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی کشور در ساعات اولیه صبح روز شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سامانه یکپارچه پدافند هوایی هجوم رژیم صهیونیستی به نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را رهگیری و مقابله موفق کرد.
  • ۲۲ ساعت قبل
  • 00
«فرهیختگان» بررسی می‌کند
ابعاد تجاوز ۵ آبان رژیم صهیونیستی به ایران
ابعاد تجاوز ۵ آبان رژیم صهیونیستی به ایران

فرهیختگان: رژیم صهیونیستی در بامداد ۵ آبان تجاوزی غیرقانونی را به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد؛ در شماره امروز «فرهیختگان» در پرونده‌ای ویژه به ابعاد این جنایت صهیونیست‌ها پرداخته شده است:

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز گزارشی با  عنوان «پایان توهم بزرگ» نوشت: «صهیونیست‌ها که چند هفته از یک اقدام خارق‌العاده علیه ایران سخن می‌گفتند دست به عملیات حداقلی زدند.» در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: «اگرچه در این عملیات چند نیروی پدافند ارتش به مقام رفیع شهادت رسیدند اما این رقم به‌مراتب کمتر از خسارات نظامی، روانی و انسانی است که رژیم‌صهیونیستی از حملات نظامی ایران متحمل شده. عملیات تبلیغاتی و نظامی اخیر اسرائیل علیه ایران، بیش از آنکه نمایشی از قدرت و اثربخشی نظامی باشد، به گاف‌های رسانه‌ای و تصاویر جعلی منجر شد که نه‌تنها نتوانست افکار عمومی منطقه را قانع کند، بلکه موجی از تمسخر و انتقاد را به‌دنبال داشت. از سال‌ها پیش، رژیم‌صهیونیستی با تهدید به حمله نظامی، تلاش کرده بود ایران را از ادامه برنامه هسته‌ای خود باز دارد و از نظر افکار عمومی جهان و منطقه، دربرابر ایران نمایش قدرت دهد.» 

زهرا طیبی، دیگر خبرنگار این گروه هم در گزارشی با تیتر «تمدید طرح مزایده سوراخ موش در تل‌آویو» به ابعاد و گزینه‌های متعدّد ایران برای پاسخ مجدّد و جدّی به صهیونیست‌ها پرداخت. در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: «اگرچه تا الان موضع رسمی در‌مورد تصمیم نظام حکمرانی برای پاسخ احتمالی به حمله رژیم منتشر نشده است، اما پیش از این مقامات نظامی و سیاسی ایران به این موضوع اشاره کرده بودند که هرگونه اقدام صهیونیست‌ها با پاسخ قاطع ایران همراه می‌شود. سوالی که در این رابطه وجود دارد این است که پاسخ احتمالی ایران به حمله صهیونیست‌ها، باید در چه سطح و درجه‌ای و در چه موقعیت زمانی و مکانی مطرح شود؟ پاسخ ایران می‌تواند‌ موضوعات و موارد مختلفی را در برگیرد، پیش از این و زمانی که صهیونیست‌ها در فضای برساخته رسانه‌ای ادعا می‌کردند که تأسیسات نظامی و هسته‌ای ایران را هدف قرار می‌دهند، ایران هم این موضوع را مطرح کرد که در صورت حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران در دکترین هسته‌ای تجدید نظر خواهد کرد و تصمیمات تازه‌ای خواهد گرفت. در این شرایط تغییر دکترین هسته‌ای می‌تواند یکی از گزینه‌های ایران برای پاسخ به حمله صهیونیست‌ها باشد؛ پاسخی که اگرچه در سطح نظامی برای صهیونیست‌ها هزینه به همراه نمی‌آورد، اما می‌تواند‌ بازدارندگی ایران و محاسبات صهیونیست‌ها برای حمله دوباره به ایران را در سطح بالاتری تعریف کند. علاوه براین، حمله نظامی هم گزینه دیگری است که برای پاسخ به حمله صهیونیست‌ها روی میز قرار دارد. حمله گسترده موشکی به سرزمین‌های اشغالی و حتی بزرگ‌تر از عملیات وعده صادق 2 نیز می‌تواند‌ یکی از گزینه‌های ایران برای پاسخ به نقض حاکمیت سرزمینی صهیونیست‌ها باشد. پاسخ ایران می‌توند مجموعه‌ای از این اقدامات را در برگیرد و هزینه تعرض به تمامیت ارضی ایران را تا بالاترین سطح افزایش دهد.»

علی ملکی هم از گروه نقد روز درباره اقدام صهیونیست‌ها در خریم هوایی ایران با سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کرد. این کارشناس معتقد است «پاسخ به رژیم‌صهیونیستی حق ایران است» و می‌گوید: ««چون ارزیابی دقیقی از میزان حرکت رژیم‌صهیونیستی وجود ندارد و درحال بررسی‌اند، الان نمی‌شود سطح و میزان و زمان عملیات پاسخ ایران داده شود. بنابراین جمهوری اسلامی این حق را برای خودش در دو سطح حقوقی- بین‌المللی و نظامی قائل است. بر این اساس این فرمایش رهبر انقلاب که جمهوری اسلامی در این مورد نه تعلل خواهد کرد و نه شتاب‌زده عمل می‌کند جزء موارد و موضوعاتی است که در دستور کار مقامات مسئول در این رابطه خواهد بود، بنابراین بررسی‌های لازم باید انجام شود و مقامات ذی‌ربط در این رابطه تصمیم بگیرند. همان‌طور که اشاره کردم رهبری فرمودند نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب‌زده عمل می‌کنیم. اما عرض کردم که قطعاً این حق ماست که پاسخ بدهیم.»

سیدمهدی طالبی و حانیه قاسمیان از گروه جهان‌شهر روزنامه با تیتر «ستاره صبح شنبه» سامانه‌های پدافند هوایی ایران را بررسی کردند. اینکه موفقیت سامانه‌های پدافند هوایی ایران در برابر موشک‌هایی که توسط آمریکا و رژیم‌صهیونیستی تولید شده بودند، تحولی جدی است و باید توجه داشت این پرتابه‌ها از انواع موشک‌های بالستیک هواپرتاب و پهپاد بودند که رهگیری آنها از هرگونه‌ای که باشند، دشواری بالایی دارد. پدافند ایران پرتابه‌هایی را هدف قرار داد که رهگیری آنها فارغ از فناوری‌شان به طور کلی دشوار بوده‌اند؛ چه اینکه در لبه فناوری جهان نیز قرار داشتند.

دیگر گزارش گروه جهانشهر برای بررسی ابعاد تجاوز 5 آبان رژیم‌صهیونیستی به ایران بود که با محکومیت گسترده دولت‌ها مواجه شد. این گزارش با عنوان «بی‌بی ‌بازنده سیاسی- نظامی» منتشر شد و در بخش‌هایی از آن آمده است: «با توجه به اینکه اقدام ایران در دو عملیات وعده صادق، پاسخ به ماجراجویی تل‌آویو در حمله به سفارت ایران و عملیات موشکی در تهران برای ترور شهید اسماعیل هنیه بود، حمله بامداد شنبه آنها، عملا در چهارچوب «تجاوز به خاک ایران» معنا می‌یابد.  پاسخ به حمله، حتمی است و ایران حق خود را در این زمینه محفوظ می‌داند اما همانطور که رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه نصر تاکید کردند، پاسخ ایران، نه «تعلل»‌پذیر است و نه «شتاب‌زده». با توجه به حمله مستقیم و نظامی رژیم، پاسخ متقابل آن نیز دارای سویه نظامی- تسلیحاتی خواهد بود اما ابعاد آن مشخص نیست.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰