«فرهیختگان» گزارش می‌دهد
سامانه‌های پدافند هوایی بومی ایران در حمله روز گذشته (شنبه 5 آبان) رژیم‌صهیونیستی موفق شدند بیشتر پرتابه‌ها را در خارج و داخل خاک کشور نابود کنند. موفقیت سامانه‌های پدافند هوایی ایران در برابر موشک‌هایی که توسط آمریکا و رژیم‌صهیونیستی تولید شده بودند، تحولی جدی است.
  • ۱۴۰۳-۰۸-۰۶ - ۱۰:۱۵
  • 10
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد
از سامانه‌های پدافند هوایی چه می‌دانیم؟
از سامانه‌های پدافند هوایی چه می‌دانیم؟

 سامانه‌های پدافند هوایی ایران بیشتر حملات پرحجم رژیم‌صهیونیستی را خنثی کردند. خواباندن مچ این فناوری‌ها و سلاح‌ها می‌تواند برای ایران حتی سودمندتر از عملیات وعده صادق باشد. پس از نخستین عملیات وعده صادق، بسیاری از کشورها، مشتری پهپادهای ایرانی شدند و حالا در حمله رژیم، جهان مشتاق دریافت سامانه‌های پدافندی ایران خواهد بود. در این گزارش به بررسی سامانه‌های پدافندی مختلف ایران پرداخته شده است.  

کوتاه بردها شامل این سامانه‌هاست:
1. سامانه کمند
این سامانه با برد مؤثر ۴ تا ۵ کیلومتر و قابلیت شلیک ۴ تا ۵ هزار گلوله در دقیقه، یکی از ابزارهای کارآمد پدافندی برای مقابله با تهدیدات نزدیک به ویژه موشک‌های کروز و پهپادهاست. 

2. سامانه سماوات 
پس از جنگ تحمیلی سازمان هوافضای وزارت دفاع ایران پروژه «سماوات» را برای نوسازی و تولید داخلی این سامانه آغاز کرد. در این پروژه، توپ‌ها با رادار بومی و پردازش تصویری پیشرفته هماهنگ شدند 

3. سامانه یازهرا(س) 
سامانه «یا زهرا(س)» مهندسی معکوس سامانه پدافندی اچ کیو-7 ساخت چین است که خود نمونه مهندسی معکوس سامانه کروتال ساخت فرانسه به حساب می‌آمد. 

4. سامانه سعیر 
سامانه پدافند هوایی «سعیر»، ساخت سازمان صنایع دفاع ایران، یک توپ ضدهوایی 100 میلیمتری است که برای درگیری با اهداف در ارتفاع پست و متوسط به‌کار می‌رود. 

5. مصباح- ۱
 این سامانه در سال ۱۳۸۹ رونمایی شد و دارای چهار توپ خودکار زو-۲۳-۲ است که قادر به شلیک ۴۰۰۰ گلوله در دقیقه است. 

6. سامانه مجید
 سامانه مجید دارای برد و ارتفاع کوتاه برای دفاع در آخرین لایه دفاعی است و به‌طور همزمان با چهار هدف ازجمله پهپاد، موشک کروز و بالگرد درگیر می‌شود. 

 7. سامانه آذرخش 
سامانه آذرخش یک سیستم پدافند هوایی برد کوتاه و با تحرک بالا ساخت ایران است که برای رهگیری و انهدام اهداف ارتفاع پایین مانند پهپادها، موشک‌های کروز و بالگردها طراحی شده است. 

8. سامانه زوبین 
سامانه زوبین به‌عنوان یک سیستم پدافند هوایی پیشرفته با هدف مقابله با تهدیدات موشکی و پهپادی، به‌ویژه موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین، توسعه یافته است. 

9. سامانه 9 دی 
سامانه پدافندی ۹ دی، یک دستاورد کاملاً ایرانی بوده که دارای بردی بین ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر و ارتفاع انهدام ۱۰ کیلومتر است. 

10. سامانه پدافند هوایی متحرک دزفول
با توجه به افزایش تهدیدات هوایی، به ویژه از جانب پهپادها و موشک‌های کروز، این سامانه برای محافظت از تأسیسات حساس اهمیت بالایی دارد. 

میان‌بردها شامل موارد ذیل است:
1. رعد
سامانه رعد در سال 1391، معرفی شد. برد درگیری سامانه 50 کیلومتر و ارتفاع درگیری آن 27 کیلومتر است. به نظر می‌رسد این سامانه به عنوان یکی از اولین سامانه‌های پدافندی میان‌برد کشور، جایگزین سامانه‌های سام-6 و هاک بوده است. در کلاس جهانی، سامانه‌های بوک ام-1 روسی، اچ کیو-12 مشابه رعدند. 

2. سوم خرداد
این سامانه نمونه پیشرفته‌تر رعد است که از نظر راداری شاهد ارتقا بوده است. در سوم خرداد حداکثر برد درگیری سامانه به 75 کیلومتر و ارتفاع درگیری به 35 کیلومتر رسیده است. 

3. طبس
طبس سامانه ارزان‌تر سوم خرداد است. این ارزان‌سازی برای امکان افزایش تولید سامانه‌ها صورت گرفته تا گسترده وسیع‌تری قابل پوشش باشد. برد طبس 75 کیلومتر بوده و ارتفاع درگیری آن 27 کیلومتر است. 

4. 15 خرداد و تلاش
سامانه 15 خرداد با لانچرهای جعبه‌ای شباهت زیادی به پاتریوت آمریکاست اما وظیفه درگیری با موشک‌های بالستیک تاکتیکی را ندارد. 

سامانه‌های دوربرد شامل موارد ذیل است:
1. باور 373
سامانه موشکی باور ۳۷۳ یک سیستم پدافند هوایی دوربرد و خودکششی است که شامل مرکز فرماندهی، رادارها و پرتابگرهاست. دوربرد‌ترین موشک صیاد4 است که قادر به انهدام اهداف در ارتفاع ۳۲ کیلومتری و برد ۳۰۶ کیلومتری است.

2. آرمان
این سامانه که در سال ۱۴۰۲ توسط سپاه پاسداران معرفی شد به عنوان نسخه‌ای متحرک و تاکتیکی از سامانه‌های قبلی پدافندی به شمار می‌آید. تمامی اجزای این سامانه روی یک کامیون هشت‌چرخ نصب شده است تا تحرک آن افزایش یابد. 

متن کامل گزارش گروه جهانشهر را در روزنامه فرهیختگان بخوانید

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰