تاکتیک‌های چریکی حماس شکستش را سخت می‌کند
نیویورک تایمز در گزارشی با بیان اینکه فرماندهان ارشد حماس به شهادت رسیده‌اند در مقاله‌ای اعتراف کرده که کشتن احسان دقسه، سرهنگ صهیونیست نشانه قدرت و شکست‌ناپذیری حماس است‌.
  • ۱۴۰۳-۰۸-۰۱ - ۱۵:۳۱
  • 10
تاکتیک‌های چریکی حماس شکستش را سخت می‌کند
اعتراف «نیویورک تایمز» به قدرت حماس
اعتراف «نیویورک تایمز» به قدرت حماس
مائده زمان فشمیخبرنگار

اسرائیل گردان‌های قسام (شاخه نظامی حماس) و بخش اعظم غزه را نابود کرده است. اما رویکرد این گروه در مقیاس کوچک، یک تهدید در منطقه محاصره شمال غزخپه است.

نیویورک تایمز در گزارشی با بیان اینکه فرماندهان ارشد حماس به شهادت رسیده‌اند در مقاله‌ای اعتراف کرده که کشتن احسان دقسه، سرهنگ صهیونیست نشانه قدرت و شکست‌ناپذیری حماس است‌. نیویورک تایمز می‌نویسد: یک سرهنگ اسرائیلی توسط حماس در روز یکشنبه در شمال غزه کشته شد. این موضوع نشان داد که چگونه گردان‌های قسام علی‌رغم اینکه نمی‌تواند به‌عنوان یک ارتش معمول و متعارف فعالیت کند اما همچنان یک نیروی چریکی قوی با جنگنده‌ها و مهمات کافی برای درگیر شدن با ارتش اسرائیل است.

احسان دقسه یکی از اعضای اقلیت عرب دروس اسرائیل، بر اثر انفجار یک ماده منفجره در نزدیکی تانکش کشته شد. این یک حمله غافلگیرکننده بود که نشان داد چگونه حماس برای نزدیک به یک سال از آغاز نسل‌کشی در غزه مقاومت کرده است.

به گفته تحلیلگران نظامی و نظامیان صهیونیست، نیروهای حماس در ساختمان‌های ویران شده و شبکه گسترده تونل‌های زیرزمینی این گروه که بسیاری از آن‌ها علی‌رغم تلاش‌های اسرائیل برای از بین بردن آن دست نخورده باقی مانده‌اند، پنهان شده‌اند. پهپادهای حماس به پرواز در می‌آیند تا ساختمان‌ها را هدف قرار دهند، نیروها بمب‌های کنار جاده‌ای نصب می‌کنند، مین‌ها را به خودروهای زرهی اسرائیل می‌چسبانند یا نارنجک‌‌های راکتی را به سمت نیروهای اسرائیلی شلیک می‌کنند و دوباره به تونل برمی‌گردند، قبل از اینکه توسط صهیونیست‌‌ها دیده شوند.

در حالی که حماس نمی‌تواند اسرائیل را در یک نبرد جبهه‌ای شکست دهد، رویکرد این گروه در مقیاس کوچک و ضربه زدن به صهیونیست‌ها به آن‌ها اجازه داده که همچنان به آسیب رساندن به اسرائیل ادامه دهند و شکست نخورند. صلاح‌الدین الاووده، یکی از اعضای حماس و یکی از مبارزان سابق گردان قسام که اکنون یک تحلیلگر مستقر در استانبول است، گفت: نیروهای چریکی به خوبی کار می‌کنند و تسلیم کردن آن‌ها، نه فقط در کوتاه‌مدت، بلکه در دراز مدت بسیار دشوار خواهد بود. اگر چه اسرائیل ممکن است انبارهای موشک دوربرد حماس را منهدم کرده باشد، اما هنوز بمب‌های بی پایان و سلاح‌های سبک در دسترس هستند.

برخی از مواد منفجره قبل از شروع جنگ انبار شده بود. به گفته حماس و ارتش اسرائیل، برخی دیگر مهمات اسرائیلی تغییر کاربری هستند که در اثر برخورد منفجر نشدند. حماس این هفته ویدئویی را منتشر کرد که به‌نظر می‌رسید نیروهایش یک موشک منفجر نشده اسرائیلی را به یک بمب دست‌ساز تبدیل می کنند.

همانطور که شهادت یحیی سنوار در جنوب غزه در هفته گذشته نشان داد، در جنگ تن‌به‌تن نیروهای حماس با ارتش اسرائیل همتا نیستند. سنوار در گوشه ویرانه‌های رفح توسط یک واحد اسرائیلی به شهادت رسید که از تانک‌ها، پهپادها و تک‌تیراندازها برای پشتیبانی استفاده می‌کنند.

اما به گفته تحلیلگران اسرائیلی و فلسطینی بعید است شهادت او بر ظرفیت نیروهای حماس در شمال غزه تاثیر بگذارد.

از زمانی که اسرائیل در نوامبر گذشته کنترل یک گذرگاه کلیدی را که شمال و جنوب غزه را تقسیم می‌کند به دست گرفت، رهبری حماس در جنوب، کنترل مستقیم کمی بر نیروها در شمال اعمال کرده و پس از بیش از یک سال نبرد چریکی، نیروهای باقی‌مانده حماس احتمالا اکنون به تصمیم‌گیری محلی به‌جای گرفتن دستورات از یک ساختار فرماندهی متمرکز عادت کرده‌اند.

حماس همچنین از امتناع اسرائیل از حفظ مواضع یا انتقال قدرت در غزه به رهبری جایگزین فلسطین سود برده است. بارها و بارها، نظامیان صهیونیست، حماس را مجبور کرده‌اند از محله‌ای خارج شوند، اما در عرض چند هفته بدون واگذاری قدرت به رقبای فلسطینی حماس، عقب‌نشینی کردند. این امر به حماس اجازه بازگشت و کنترل مجدد را داده که اغلب باعث می‌شود ارتش اسرائیل ماه‌ها یا حتی هفته‌ها بعد به میدان جنگ بازگردد.

لشکرکشی کنونی اسرائیل در جبالیا در شمال غزه، جایی که قدسه در آن کشته شد، حداقل سومین عملیات ارتش صهیونی در غزه طی یک سال گذشته است. مقامات صهیونیست می‌گویند که این اقدام اخیر برای تضعیف دوباره حماس ضروری است.

با این حال، بی‌هدف بودن استراتژی اسرائیل منجر به پرسش‌هایی از سوی صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها در مورد اینکه چرا نظامیانش دوباره به جبالیه فرستاده شدند، شده است.

مایکل میلشتاین، تحلیلگر صهیونیست در امور فلسطین می‌گوید: ما سرزمین‌ها را اشغال می‌کنیم و سپس خارج می‌شویم. این نوع دکترین به این معنی است که شما خود را در جنگ بی‌پایان می‌بینید.

در همین حال، فلسطینی‌ها می‌گویند که این عملیات در جبالیا یکی از آسیب‌زاترین جنگ‌های وحشیانه بوده است. با تشدید جنگ، شبح قحطی بار دیگر در شمال غزه ظاهر می‌شود و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی هشدار داده‌اند که آخرین بیمارستان‌های باقی‌مانده این منطقه در معرض خطر فروپاشی قرار دارند.

برای فلسطینی‌ها، فرض کلی این است که این تلاشی است برای بیرون راندن جمعیت باقی مانده از شمال غزه.

زنگ خطر فلسطین تا حدی توسط یک ژنرال برجسته سابق اسرائیلی، گیورا ایلند، زده شده که علنا دولت رژیم را برای خالی کردن شمال غزه با قطع آب و غذا تحت فشار قرار داده است.

بر اساس طرح ژنرال آیلند، ارتش اسرائیل به ۴۰۰ هزار نفر باقی مانده یک هفته فرصت می دهد تا قبل از اعلام شمال به عنوان منطقه نظامی محاصره شده، به سمت جنوب حرکت کنند. سپس اسرائیل تمام ورود و خروج به شمال را مسدود می‌کند تا نیروهای حماس را وادار به تسلیم کند و گروگان‌هایی را که از زمان حمله اکتبر گذشته به اسرائیل در دست داشته، بازگرداند.

ژنرال آیلند، مدیر سابق شورای امنیت ملی اسرائیل در مصاحبه ای گفت: آنها (فلسطینی ها) با دو گزینه روبرو خواهند بود: یا تسلیم شوند یا از گرسنگی بمیرند.

او گفت که هر غیرنظامی که از خروج امتناع کند، بدون ورود آذوقه و سوخت جدید، متحمل عواقب آن خواهد شد. ما به آنها همه فرصت را می دهیم و اگر برخی از آنها تصمیم به ماندن داشته باشند، مشکل آنهاست.

این طرح بحث‌های قابل توجهی را در اسرائیل ایجاد کرده، از جمله از سوی وزرای دولت و قانونگذاران، زیرا برخی از اسرائیلی ها به دنبال راه‌حل های قاطع برای یک جنگ تکراری هستند.

مدافعان حقوق بشر گفته‌اند که اگر چنین سیاستی اجرا شود، قوانین بین‌المللی را نقض و رفاه غیرنظامیان در شمال غزه را به شدت تهدید می‌کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰