مشکلات ژئوپلیتیک اروپا، اتحادیه را به مرز فروپاشی راهبردی رسانده است
ادعا درخصوص جزایر سه‌گانه پیش‌تر نیز در بیانیه‌های مشترک شورای همکاری با کشورهایی مانند چین و روسیه نیز تکرار شده بود اما این دو کشور نیز با وجود خطا در این کار، از شدت اتهامات بیانیه کاسته بودند. با این حال اروپا سرمست از تنش‌های موجود در منطقه شامات به زعم خود درصدد مشکل‌زایی برای ایران در منطقه خلیج‌فارس است تا توجهات و منابع تهران تقسیم شوند.
  • ۱۴۰۳-۰۷-۳۰ - ۱۱:۱۴
  • 00
مشکلات ژئوپلیتیک اروپا، اتحادیه را به مرز فروپاشی راهبردی رسانده است
بگو جزایر ایرانی دهنت عادت کنه
بگو جزایر ایرانی دهنت عادت کنه
حانیه قاسمیانخبرنگار

«قرن استعمار تمام شده است!» این نقطه عطف گزارش پولیتیکو بود وقتی که داشت از بحران‌هایی که اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند ابراز نگرانی می‌کرد؛ جمله‌ای که سران چشم‌آبی کشورهای اروپایی نیاز دارند گاهی آن را به خود یادآوری کنند. 

اروپا از آن زمان که افسار امنیت خود را تقدیم ایالات‌متحده کرد، در معادلات ژئوپلیتیکی جهان از حیز انتفاع افتاد و در جهانی که هر روز بیشتر به‌سمت دوگانه چین و آمریکا پیش می‌رود، دیگر کمتر کسی نقش‌آفرینی‌های اتحادیه اروپا در مسائل جدی می‌گیرد. اتحادیه اروپا به‌عنوان بزرگ‌ترین هم‌پیمان آمریکا، با بحران‌های داخلی روبه‌رو است که آینده این اتحادیه را تهدید می‌کند. 

پس بهتر آن است این اتحادیه به‌جای اعلام مواضع درباره جزایر ایرانی که یادآور قرن استعمار است، به حل‌وفصل تهدیدهای اقتصادی و ژئوپلیتیک خود بپردازد و مداخله در مسائل غرب آسیا را واگذارد؛ قرن‌های استعمار رؤیای خوشی است که سیاستمداران اروپایی می‌توانند در خیال آن را آرزو کنند، اما در بیداری باید بدانند جایگاه‌شان در معادلات جهانی تغییر کرده است.

متن کامل گزارش حانیه قاسمیان، خبرنگار گروه جهانشهر را در روزنامه فرهیختگان بخوانید

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰