واکنش سخنگوی دانشگاه آزاد به شایعه افزایش شهریه
محمدقربانی گلشن‌آباد معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد درخصوص افزایش شهریه رشته‌های علوم پزشکی به خبرنگاران گفت: «براساس گزارش دستگاه‌های متولی از جمله سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هزینه آموزش علوم پزشکی بسیار بالا است که یکی از دلایل عمده آن هم این است که حوزه پزشکی ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد، بنابراین باید واجد استانداردهای لازم باشد.»
  • ۳ ساعت قبل
  • 10
واکنش سخنگوی دانشگاه آزاد به شایعه افزایش شهریه
علوم پزشکی آزاد چقدر گران شد؟
علوم پزشکی آزاد چقدر گران شد؟

سخنگوی دانشگاه آزاد گفت: «در سنوات گذشته برخی زیر نظام‌های آموزش عالی، هزینه آموزش پزشکی را تا ۷ برابر افزایش دادند، درحالی‌که امسال این هزینه در دانشگاه آزاد کمتر از دو برابر افزایش پیدا کرده و برای بهره‌مندی از استاندارد و کیفیت لازم و تأمین امکانات و زیرساخت‌های کمک آموزشی لازم بود شهریه حوزه آموزش پزشکی قدری افزایش پیدا کند.»

محمدقربانی گلشن‌آباد معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد درخصوص افزایش شهریه رشته‌های علوم پزشکی به خبرنگاران گفت: «براساس گزارش دستگاه‌های متولی از جمله سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هزینه آموزش علوم پزشکی بسیار بالا است که یکی از دلایل عمده آن هم این است که حوزه پزشکی ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد، بنابراین باید واجد استانداردهای لازم باشد.»

وی ادامه داد: «مردم از ما به‌عنوان دانشگاه آزاد انتظار دارند در بالاترین سطح استاندارد آموزش پزشکی در خدمت آنها باشیم که الحمدلله این اتفاق هم افتاده و نشان بارز آن هم این است که عمده پذیرفته‌شدگان دوره دستیاری و رزیدنتی از دانشگاه آزادند.» قربانی با اشاره به اینکه دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد امسال در المپیاد پزشکی ۱۰ مدال رنگارنگ کسب کردند، خاطرنشان کرد: «همه این دستاوردها نشان از این مهم دارد که آموزش پزشکی در دانشگاه آزاد در بالاترین سطح قرار دارد.»

وی با تأکید بر اینکه هزینه آموزش پزشکی بسیار بالا و قابل توجه است، تصریح کرد: «حقیقت این است که ما باید استانداردهای لازم و کیفیت آموزش پزشکی را داشته باشیم و نمی‌توانیم از کیفیت بکاهیم و از سوی دیگر نمی‌توان از شهریه دانشجویان دیگر رشته‌ها ما‌به‌التفاوت این هزینه‌ها را پرداخت کرد.» قربانی افزود: «در سنوات گذشته برخی زیر نظام‌های آموزش پزشکی هزینه آموزش پزشکی را تا ۷ برابر افزایش دادند در حالی که امسال این هزینه در دانشگاه آزاد کمتر از دو برابر افزایش پیدا کرده و برای بهره‌مندی از کیفیت لازم و امکانات و زیرساخت‌های کمک آموزشی لازم بود شهریه حوزه آموزش پزشکی قدری افزایش پیدا کند.»

امکان اخذ وام برای درصد بالایی از شهریه وجود دارد
سخنگوی دانشگاه آزاد اضافه کرد: «از طرف دیگر تعهد خدمات سالیانه که مطابق با سنوات تحصیلی دانشجویان بعد از دوره فارغ‌التحصیلی اعمال می‌شود، در دانشگاه آزاد رایگان است، در حالی که طبق جداول مرتبط تعهد سالیانه عدد بسیار بالایی دارد. ضمن اینکه امکان اخذ وام برای درصد بالایی از شهریه وجود دارد و ممکن است برخی دانشجویان علاقه‌مند باشند تا در رشته محل دیگر یا زیرنظام آموزشی دیگری ادامه تحصیل بدهند که آن هم بعد از اخذ کارنامه دانشجویی و طبق آیین‌نامه‌ها و ضوابط سازمان سنجش، دانشگاه آزاد به‌عنوان دانشگاه مبدأ موافقت خواهد کرد.»

قربانی با تبریک به دانشجویان جدیدالورود برای قبولی در بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان بیان کرد: «افزایش شهریه رشته‌های علوم پزشکی تنها مربوط به دانشگاه آزاد نیست و نامه معاون آموزشی وقت وزارت بهداشت(باقری‌فرد) نیز گواه این موضوع است که این نامه به هزینه‌های بالای حوزه آموزش پزشکی اشارات جدی‌تری دارد.» وی تصریح کرد: «دانشگاه آزاد از امکانات دولتی بی‌بهره است، بنابراین تقاضای من از شما خبرنگاران که بلندگوی مردمید این است که از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخواهید به دانشگاه آزاد کمک کند. دانشگاه آزاد بخش قابل توجهی از حوزه سلامت و درمان کشور را به دوش می‌کشد اما از کمترین حمایت دولتی بهره‌مند است که طبیعتا باعث افزایش قیمت خواهد شد.»

سخنگوی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که چرا میزان شهریه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته اعلام نشده بود، عنوان کرد: «نه در دفترچه سنجش دانشگاه‌های دولتی و نه در دفترچه دانشگاه آزاد، شهریه‌ها را نمی‌نویسند؛ نه‌تنها امسال بلکه هیچ سالی شهریه‌ها نوشته نشده است و استدلال سازمان سنجش هم این است که آنها مرکز سنجش و نه اعلام شهریه‌اند.» وی افزایش سه‌برابری شهریه رشته‌های علوم پزشکی را تکذیب کرد و گفت: «شهریه‌ها حدود ۲ برابر و حتی کمتر از ۲ برابر افزایش پیدا کرده است. درواقع بخشی از این افزایش مربوط به تورم سالیانه و بخشی نیز مربوط به تامین زیرساخت‌ها و استانداردهای آموزش پزشکی است.»

قربانی خاطرنشان کرد: «تا امروز بیش از ۷۰ درصد از پذیرفته‌شدگان شهریه خود را پرداخت و ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند. ضمن اینکه ۱۵ درصد نیز بارگذاری مدارک خود را انجام داده‌اند و معترضان تنها حدود ۶ درصدند که این افراد هم این امکان را دارند تا بعد از انتشار کارنامه دانشجویی توسط سازمان سنجش، به هر رشته‌محل طبق مقررات جا‌به‌جا شوند.» وی افزود: «بیش از ۳۵ درصد از درآمدهای دانشگاه آزاد غیرشهریه‌ای است که این عدد هر لحظه و هر ماه به علت فعالیت‌های بخش‌های مختلف دانشگاه از جمله نوآوری، فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان رو به افزایش است و امیدواریم به‌زودی به نقطه‌ای برسیم که بیش از نیمی از درآمدهای دانشگاه آزاد از محل درآمدهای غیرشهریه‌ای باشد.»

قربانی در پایان با اشاره به اینکه تربیت بیش از ۴۰ درصد پرستاران و ۱۰ درصد پزشکان کشور برعهده دانشگاه آزاد است، تصریح کرد: «شهریه‌ای که برای دانشجویان علوم پزشکی درنظر گرفته شده است هزینه تمام شده نیست، بلکه نصف هزینه تمام شده است و مابقی از محل درآمدهای غیرشهریه‌ای تأمین می‌شود.»

شیوه پرداخت شهریه پزشکی تغییر کرد
علیرضا خوشدل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران نیز در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره افزایش شهریه دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد گفته که افزایش شهریه رشته‌های دکتری حرفه‌ای شامل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و شهریه رشته‌های پرستاری و مامایی براساس مصوبه هیئت امنای سازمان مرکزی دانشگاه تنظیم شده است.»

وی درباره افزایش شهریه دانشجویان علوم پزشکی بیان کرد: «تغییر مدل پرداخت، عامل اصلی احساس افزایش شهریه است. به این معنا که در گذشته پرداخت شهریه به صورتی ترمی بود. این مبلغ نیز به شکل مجزا شهریه ثابت و شهریه متغیر محاسبه می‌شد. در حال حاضر محاسبه شهریه به صورت قطعه‌قطعه است.» خوشدل اضافه کرد: «معاونت علوم پزشکی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد طرحی را ارائه کرد که براساس آن و با توجه به نوع آموزش دانشجویان، شهریه به صورت بلوکی یا قطعه‌قطعه پرداخت شود.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران بیان کرد: «بنابراین شهریه قسمت‌های مختلف تحصیلی محاسبه شد. سنواتی که به تمامی رشته‌های تحصیلی تعلق می‌گیرد، به این دانشجویان نیز تعلق خواهد گرفت. یعنی ورودی‌های جدید در ابتدای تحصیل خود و دانشجویانی که وارد حوزه بالینی می‌شوند، به گونه بلوکی پرداخت می‌کنند.» وی اضافه کرد: «مبلغی که دانشجویان پرداخت می‌کنند، در واقع یک قطعه یا بلوک از هزینه‌های تحصیل خود است و شهریه یک ترم نیست. علاوه‌بر آن، ما نهایت همکاری را با دانشجویان انجام می‌دهیم؛ چراکه قابل پیش‌بینی است در شرایط اقتصادی کنونی، پرداخت هزینه یک بلوک برای آنها دشوار باشد. بنابراین تلاش می‌کنیم با یک‌سوم هزینه یک سال تحصیلی، ثبت‌نام اولیه را انجام دهیم تا افراد برای فراهم کردن پول شهریه دچار مشکل نشوند.»

خوشدل تصریح کرد: «همچنین سازمان مرکزی دانشگاه آزاد تسهیلات متنوع و گوناگونی برای دانشجویان علوم پزشکی در نظر گرفته است. علاوه‌برآن، برای حمایت از دانشجویان در حال طراحی بورسیه‌های طولانی مدت به آنهاییم؛ یعنی دانشجویان در زمان تحصیل بتوانند از تسهیلات استفاده کنند و بعد از فارغ‌التحصیلی مبلغ تسهیلات را بازگردانند. همچنین طرح بیمه دانشجویی نیز در حال تکمیل شدن است.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران ادامه داد: «شاید تمام افراد به سادگی نتوانند این مبالغ را پرداخت کنند، ولی ما نیز متعهدیم کیفیت آموزش را حفظ کنیم، همچنین فضای آموزش و آزمایشگاه‌های مناسب را فراهم کنیم. طبیعتا هزینه‌هایی برای این کار نیاز است، که باید از محل شهریه جبران شود.»

وی اضافه کرد: «برخی افراد می‌گویند شهریه دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ۳ برابر شده است. این صحیح نیست. این افراد شهریه را برای یک ترم محاسبه می‌کنند و فکر می‌کنند که ۳ برابر شده است. شهریه دانشجویان به صورت بسته‌های محاسبه‌شده است. زمانی‌که دانشجو به صورت الکترونیک و از طریق آموزشیار قصد پرداخت دارد، دچار سوءتفاهم می‌شود که این مبلغ برای یک ترم است.» خوشدل افزود: «افزایش سنوات شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد برای تمامی رشته‌های و مقاطع تحصیلی است و فقط مختص دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد نیست.»

این مسئول عنوان کرد: «ثبت درخواست برای دریافت وام‌های مختلف دانشجویی در سامانه آموزشیار موجود است. البته دانشجویان تمام شهریه را نمی‌توانند وام دریافت کنند ولی مبلغ قابل توجهی از شهریه را می‌توانند به صورت تقسیط پرداخت کنند.»

وی افزود: «وزارت بهداشت هزینه تمام‌شده آموزش پزشکی عمومی و دکتری حرفه‌ای را اعلام کرده است. درصد قابل توجهی از این هزینه‌های اعلام‌شده، از شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است. به عبارت دیگر بلوک‌های آموزشی دانشگاه آزاد به مراتب از عدد اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کمتر است.» خوشدل در پاسخ به سوال برخی افراد مبنی‌بر اینکه چرا پردیس‌های خودگران دانشگاه‌های دولتی شهریه کمتری نسبت به دانشگاه آزاد دارند، گفت: «پردیس‌های خو‌دگران هنگام ثبت‌نام وثیقه از دانشجویان دریافت می‌کنند. همچنین این پردیس‌ها از زیرساخت‌های دولتی استفاده می‌کنند. علاوه‌بر آن، حقوق کارکنان را دولت پرداخت می‌کنند. یعنی در عمل خودگران واقعی نیستند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰