رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبرداد
 «تخلیه و تعطیلی یک مجتمع دانشگاه آزاد تهران به‌دلیل فرونشست زمین» تیتر خبری است که از روز گذشته در سایت‌ها و کانال‌های خبری دست‌به‌دست می‌شود. هر بار که از این دست خبرهای به‌اصطلاح «حوادثی» در رسانه‌های رسمی یا شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، چندین سؤال در ذهن مخاطبان ایجاد می‌شود؛ آیا در این حادثه فردی آسیب‌دیده؟ آیا کسی جان خود را از دست ‌داده؟ علت حادثه چه بوده؟
  • ۲ ساعت قبل
  • 00
رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبرداد
تجمیع تهران جنوب در اراضی سلیمانیه
تجمیع تهران جنوب در اراضی سلیمانیه
سارا طاهریخبرنگار

 «تخلیه و تعطیلی یک مجتمع دانشگاه آزاد تهران به‌دلیل فرونشست زمین» تیتر خبری است که از روز گذشته در سایت‌ها و کانال‌های خبری دست‌به‌دست می‌شود. هر بار که از این دست خبرهای به‌اصطلاح «حوادثی» در رسانه‌های رسمی یا شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، چندین سؤال در ذهن مخاطبان ایجاد می‌شود؛ آیا در این حادثه فردی آسیب‌دیده؟ آیا کسی جان خود را از دست ‌داده؟ علت حادثه چه بوده؟ و چندین سؤال دیگری که رسیدن به پاسخ درست‌شان، همیشه کار راحتی نیست. زمانی که خبر درباره قشر خاصی مثل دانشجویان و کارگران باشد، حساسیت ماجرا دوچندان می‌شود. ماجرای فرونشست زمین در یکی از ساختمان‌های دانشگاه آزاد نیز از همین دست اتفاقات است، زیرا مسئولان دانشگاه آزاد بارها اعلام کرده‌اند اولویت اول‌شان توجه به دانشجویان است و دانشگاه باید «صدای دانشجو» باشد.

حالا ماجرای تعطیلی و تخلیه یکی از ساختمان‌های دانشگاه آزاد چه بوده است؟ وقتی سایت‌ها و کانال‌های خبری را زیرورو می‌کنیم، «فرونشست زمین» به‌عنوان دلیل این اتفاق مطرح‌شده است. در خبرها آمده یکی از طبقات «مجتمع شکوه» دانشگاه آزاد تهران جنوب دچار لرزش و ریزش جزئی شده که پس از آن مأموران سازمان ایمنی و آتش‌نشانی در محل حضور پیدا و مسئولان اقدام به تخلیه دانشجویان کرده‌اند. در یکی از کانال‌های خبری هم عنوان‌شده یک‌سری ویدئو در فضای مجازی منتشرشده که نشان می‌دهد زمانی که دانشجویان سر کلاس حاضر بوده‌اند، یکی از طبقات دچار لرزش و ریزش جزئی شده است. با همین چند خبر ساده همان سؤالات همیشگی در اذهان نقش می‌بندد. سؤالاتی که پاسخ آنها را از سیدعظیم حسینی، رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب جویا شده‌ایم.

آن‌طور که رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب گفته این اتفاق در ساختمانی به نام «شکوه» رخ داده است. ساختمانی که دانشکده مد و لباس در آن مستقر و دانشجویان این رشته در آن تحصیل می‌کردند. ساختمانی به گفته حسینی «قدیمی» که روز سه‌شنبه کف قسمتی از آن متورم شده، سرامیک‌ها شکسته و چند ترک روی دیوارها افتاده بود. مهم‌ترین سؤالی که حسینی به آن پاسخ داد، این بود که آیا دانشجویی در این اتفاق حادثه‌ دیده است؟ سؤالی اضطراب‌آور که او در پاسخش گفت بلافاصله ساختمان تخلیه ‌شده و نه‌تنها برای دانشجویان، بلکه برای افراد دیگر نیز حادثه‌ای رخ نداده و به‌محض دیدن نشانه‌ها و لرزش ساختمان، دانشکده تخلیه ‌شده است. سؤال دیگر این است که تکلیف برگزاری کلاس‌ها چه می‌شود؟

حسینی گفت دانشگاه آزاد تهران جنوب برای دانشجویان مد و لباس دو ساختمان دارد؛ ساختمانی به نام «مهینیه» نیز پایین‌تر از میدان امام حسین(ع) وجود دارد که تا پیش‌ از این اتفاق بیشتر کارگاه‌ها در حوزه مد و لباس در آنجا مستقر بوده است. به گفته او بعد از این اتفاق، دانشجویانی که در ساختمان شکوه مستقر بودند تخلیه‌ شدند و از شنبه 28 مهرماه به مهینیه منتقل و کلاس‌ها در آنجا برگزار می‌شود.
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد ساختمان شکوه یک ساختمان قدیمی است. رئیس دانشگاه آزاد تهران جنوب برای این ساختمان از واژه «ناایمن» استفاده و تأکید می‌کند باید مراحل ایمنی طی شود، در غیر این صورت احتمال برگزاری کلاس در آنجا وجود ندارد.

البته درخصوص قدیمی بودن برخی ساختمان‌های دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب قبلاً هم حرف‌وحدیث‌های زیادی وجود داشت. دانشگاه آزاد تهران جنوب تنها واحد این دانشگاه است که طرح تجمیع مراکز در آن انجام نشده است. مرداد سال 1401 بود که رئیس وقت این واحد دانشگاهی به «فرهیختگان» اعلام کرد طرح تجمیع را مهم‌ترین برنامه خود می‌داند. اینکه چرا بعد از بیش از دوسال هنوز این اتفاق نیفتاده، سؤالی است که حسینی درباره آن گفت: «این زمین یک‌سری معارض داشت و باید به کمیسیون ماده 5 می‌رفت و تامین مالی می‌کردیم که با حمایت‌های دکتر طهرانچی این اتفاق خواهد افتاد.»

اراضی سلیمانیه میزبان دانشجویان تهران جنوب می‌شوند
آن‌طور که رئیس واحد تهران جنوب گفته است در اولین فرصت طرح تجمیع واحد تهران جنوب در اراضی سلیمانیه در زمینی به مساحت پنج‌ونیم هکتار اتفاق خواهد افتاد. به گفته او کارهای تجمیع درحال انجام است و به‌زودی با حمایت‌های دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد طرح تجمیع در اراضی سلیمانیه اتوبان محلاتی انجام می‌شود. طبیعتاً با محقق شدن چنین اتفاقی معضل قدیمی بودن ساختمان‌ها را هم تا حد زیادی حل خواهد کرد.

اما تا پیش از تجمیع، باید ایمنی ساختمان‌های موجود در واحد تهران جنوب تامین شود. بررسی علل حادثه و جلوگیری از تکرار اتفاقات مشابه موضوعی است که باید در رأس اقدامات مسئولان این دانشگاه قرار بگیرد. موضوعی که از همان دقایق اولیه تخلیه دانشجویان از این ساختمان، در اولویت کاری مسئولان قرار گرفت. به‌طوری‌که حسینی گفت در حال حاضر ساختمان تخلیه و پلمب شده و به‌زودی به بررسی علل واقعه پرداخته می‌شود. اما سؤال اصلی درباره این اتفاقات آن است که چرا برای یک ساختمان قدیمی مثل ساختمان شکوه تمهیدات لازم انجام نشده بود، تا پیش از رخ دادن چنین اتفاقی، دانشجویان به محل ایمن منتقل شوند؟ به گفته او بعد از مشخص شدن علل واقعه تازه قرار است برای تقویت و بازسازی و یا تخریب ساختمان تصمیم‌گیری شود. اقدامی که به نظر می‌رسد باید پیش ‌از این صورت می‌گرفت، زیرا همان‌طور که حسینی در سخنان خود گفت تأکید دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی حفظ ایمنی دانشجویان است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰