موازنه بعد از ترسیم تابلوی شام آخر توسط مقاومت در حیفا تغییر کرد؟
آزار عمیق صهیونیست‌ها با تنها یک پهپاد نشان داد مقاومت لبنان به حجم گسترده‌ای از مهمات و تعداد زیاد عملیات‌ها نیاز ندارد بلکه با سلاح‌های محدود و ساده می‌تواند نبرد علیه آنها را مدیریت کرد. 
  • ۲ ساعت قبل
  • 00
موازنه بعد از ترسیم تابلوی شام آخر توسط مقاومت در حیفا تغییر کرد؟
گزارش «فرهیختگان» از ابعاد عملیات «بنیامینا»
گزارش «فرهیختگان» از ابعاد عملیات «بنیامینا»
سید مهدی طالبیدبیر سرویس جهانشهر

مقاومت لبنان زنده است و دشمن را درهم می‌کوبد؛ این مهم‌ترین پیام حمله سهمگین یکشنبه شب به یکی از مقرهای مخفی تیپ گولانی در استان حیفا بود. عملیات مزبور ده‌ها نفر تلفات برجای گذاشت و صهیونیست‌ها را در بهت فروبرد. آنها که پس از چند هفته وارد کردن ضربات پیاپی به مقاومت لبنان قصد داشتند با ورود زمینی از جنوب این کشور میوه اقدامات خود را بچینند، مجبور شدند ده‌ها کیلومتر عقب‌تر، برانکاردها و آمبولانس‌ها را صف‌به‌صف به مقر گولانی اعزام و راهی بیمارستان‌های مختلفی کنند. در خصوص عملیات مقاومت علیه مقر گولانی در شهر «بنیامینا» گفتنی‌هایی وجود دارد که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

عملیات بنیامینا دارای ابعاد مهمی است که در ادامه تلاش شده برخی از آنها مورد شناسایی و بررسی قرار گیرند.
۱. حمله نه در اصابت، بلکه در زنجیره اراده، طراحی و اجرا حائز اهمیت است. مقاومت لبنان ابتدا موفق شده مقر کوچک و اعلام نشده گولانی را در شهرکی کم‌جمعیت شناسایی کند، سپس دست به شناسایی اماکن مختلف در آن زده است. حمله به غذاخوری این مرکز نشان‌دهنده اشراف مقاومت بر این بخش‌هاست. از سوی دیگر، لبنانی‌ها درست در زمان حضور نظامیان در این محل به آن حمله کرده‌اند که نشان می‌دهد اطلاعات دقیق و لحظه‌ای از صحنه داشته‌اند. با توجه به اهمیت حمله به چنین نقطه‌ای با تبعات گسترده، اطلاعات مزبور به فرماندهی و سران عالی مقاومت لبنان رسیده و دستور اجرا از سوی آنان ابلاغ شده است. این روند با توجه به ترور مقامات عالی سیاسی و نظامی حزب در هفته‌های اخیر اهمیت دوچندانی دارد. 
۲. ایران در عملیات‌های وعده صادق گام به گام اهداف خود را توسعه داده است. در وعده صادق هدف نمایش قدرت بود و در وعده صادق2 تعداد انبوهی از موشک‌ها به زمین نشست و هدفش تجهیزات و تأسیسات حساس دشمن بود. در سایه تهدیدات رژیم نسبت به حمله به اهداف ایران در انتقام از عملیات وعده صادق2، محور مقاومت با عملیات بنیامینا به اطلاع تل‌آویو رسانده هدف عملیات بعدی کشتار وسیع خواهد بود و امکان آن نیز فراهم است. 
3. مواضع گولانی از خط مقدم، عقبه تا مراکز آموزشی زیر آتش است. گولانی نماد قدرت نیروی زمینی است و آسیب به آن ضربه حیثیتی به شمار می‌رود. 
4. بهترین راه رژیم برای رهگیری پهپادها استفاده از جنگنده‌هاست. آنها در شناسایی، رهگیری و نابودی پهپادها کارا به حساب می‌آیند اما رژیم جنگنده‌های خود را به بمباران‌ها اختصاص داده است. به نظر می‌رسد مقاومت می‌خواهد در سایه گسترش حملات پهپادی به رژیم، صهیونیست‌ها را وادار کند بخش بیشتری از توان هوایی خود را از تهاجم به سمت دفاع منحرف کنند. به عبارتی دیگر صهیونیست‌ها اگر می‌خواهند کمتر با حوادثی مشابه با عملیات اربعین و بنیامینا مواجه شوند، باید جنگنده‌های خود را به جای بمباران لبنان و غزه، به گشت‌زنی‌های هوایی بفرستند. 
5. آزار عمیق صهیونیست‌ها با تنها یک پهپاد نشان داد مقاومت لبنان به حجم گسترده‌ای از مهمات و تعداد زیاد عملیات‌ها نیاز ندارد بلکه با سلاح‌های محدود و ساده می‌تواند نبرد علیه آنها را مدیریت کرد. 
6. منابع غربی و صهیونیستی پس از ضربات سنگین به مقاومت از پیجرها گرفته تا ترور شهید سیدحسن نصرالله این‌گونه برداشت کرده بودند که قدرت و نقش بازدارندگی مقاومت لبنان کاهش یافته اما انجام حمله به حیفا، تل‌آویو و زهردار شدن تهاجمات آنها نشان داد مقاومت همچنان قادر به ایفای نقش پیشین خود است. صهیونیست‌ها و متحدان‌شان براساس برداشت خود مدعی بودند زمان حمله مستقیم به تأسیسات هسته‌ای ایران فرارسیده است. 
7. جنگ کنونی آینه‌ای است که آمریکا می‌تواند وضعیت خود را در آن پیش‌بینی کند؛ در صورت تشدید درگیری‌ها اگر پیکان حملات به سمت نقاط استقرار نیروهای آمریکایی بچرخد، در نتیجه یک زدوخورد، صدها سرباز آمریکایی کشته یا زخمی خواهند شد. 
8. رژیم‌‌صهیونیستی با هدف‌گیری غیرنظامیان در لبنان خواهان ایجاد فشار اجتماعی علیه مقاومت است. مقاومت لبنان نیز تلاش دارد با ضربه به شهرهای رژیم، از طریق شهرک‌نشینان فشار اجتماعی علیه دولت نتانیاهو ایجاد کند. 
9. نسبت به راکت‌ها، محل پرتاب پهپادها به سختی قابل شناسایی است. پهپادها همانند راکت سوخت زیادی مصرف نمی‌کنند تا از رد دود آن قابل شناسایی باشند. از سوی دیگر کوچک بوده و ارتفاعی نمی‌گیرند تا توسط رادارها از فواصل دور شناسایی شوند. 
10. مقاومت روی به استفاده از سلاح‌های کیفی خود علیه رژیم آورده است. 
11. اوج‌گیری مقاومت لبنان که با گسترش حملات به حیفا، تکرار تهاجم به نقاطی از شمال تل‌آویو و همچنین عملیات بنیامینا شکل گرفت، نشان می‌دهد لبنان کماکان یک نقطه فرسایش برای صهیونیست‌هاست؛ با این تفاوت که آنان از یک زدوخورد فرسایشی در لبه مرزی به یک جنگ کشیده شده‌اند. 
12. رژیم هدف اعلامی خود از حمله به لبنان را بازگرداندن شهرک‌نشینان به شمال عنوان کرده است اما حمله به یک مقر نظامی در عمق سرزمین‌های اشغالی نشان داد برگشتی در کار نخواهد بود. 

متن کامل گزارش سیدمهدی طالبی، دبیر گروه جهانشهر را در روزنامه فرهیختگان بخوانید

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰