دربارۀ امتیاز نفتی مادورو از بایدن
باتوجه‌به خروج اقتصاد ونزوئلا از گوشه رینگ فشار تحریم‌ها، در توافق کوتاه‌مدت نیز مادورو باوجود دریافت امتیاز تعلیق تحریم نفتی، حاضر به امتیازدهی سیاسی به بایدن و تأیید صلاحیت رهبر مخالفان در انتخابات ژوئیه این کشور نشد. به بیان ساده، ونزوئلا ابتدا با انجام اصلاحات داخلی و همکاری با کشورهای بلوک مقابل آمریکا، شدت اثر تحریم را کم کرد و سپس در میز مذاکره از آمریکا امتیاز گرفت، اتفاقی که دقیقاً عکس آن در ماجرای برجام در ایران رقم خورد.
  • ۲ ساعت قبل
  • 00
دربارۀ امتیاز نفتی مادورو از بایدن
سقوط ابرتورم ونزوئلا به دلیل توافق ۶ ماهه با آمریکا بود؟
سقوط ابرتورم ونزوئلا به دلیل توافق ۶ ماهه با آمریکا بود؟

ونزوئلا سال‌هاست که به داشتن ابرتورم‌های بالا در دنیا شهره بوده اما اکنون طبق آمار بانک مرکزی این کشور، نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه سپتامبر به ۲۷.۷ درصد سقوط کرده و حتی از نرخ تورم ایران کمتر شده. بررسی رخدادهای تاریخی و انطباق آن بر نمودار تورم ونزوئلا نشان می‌دهد که توافق کوتاه‌مدت ۶ ماهه با آمریکا تاثیری بر عبور این کشور از ابرتورم نداشته است.

سقوط تورم ونزوئلا به ۳۱۷ درصد، در اکتبر ۲۰۲۳ و قبل از اجرای توافق ۶ ماهه با آمریکا رخ داده، این درحالیست که تورم این کشور در فوریه ۲۰۱۹ با ثبت عدد ۳۴۵ هزار درصد، رکوردشکنی کرده بود. طبق آمار، گذر این کشور از ابر تورم ۳۴۵ هزار درصدی، فاصله زمانی معناداری تا رسیدن به تحولات سال ۲۰۲۳ و تعاملات محدود با آمریکا دارد.  روند کاهشی تورم ونزوئلا با پایان یافتن توافق با آمریکا همچنان ادامه دارد و تاکنون تورم نسبت به موعد اتمام توافق، نصف شده؛ یعنی تحولات تورمی این کشور مستقل از توافق رقم می‌خورد.

در مجموع، بررسی دقیق رخدادهای تاریخی در ونزوئلا و انطباق آن با آمار تورم و تولید نفت این کشور نشان می‌دهد؛ دولت مادورو در مواجهه با تحریم ابتدا با انجام اصلاحات داخلی از ابر تورم فاصله گرفت، سپس برای احیای صنعت نفت خود با ایران به‌عنوان یک کشور بلوک مقابل آمریکا وارد همکاری شد و تولید نفت خود را افزایش داد. سپس با شکست کامل خوان گوایدو و بی‌اثر شدن تحریم نفتی آمریکا، دولت بایدن نیز مجوز فعالیت شرکت نفتی شورون را صادر کرد و به‌ناچار وارد توافق کوتاه‌مدت ۶ماهه با ونزوئلا شد. باتوجه‌به خروج اقتصاد ونزوئلا از گوشه رینگ فشار تحریم‌ها، در توافق کوتاه‌مدت نیز مادورو باوجود دریافت امتیاز تعلیق تحریم نفتی، حاضر به امتیازدهی سیاسی به بایدن و تأیید صلاحیت رهبر مخالفان در انتخابات ژوئیه این کشور نشد. به بیان ساده، ونزوئلا ابتدا با انجام اصلاحات داخلی و همکاری با کشورهای بلوک مقابل آمریکا، شدت اثر تحریم را کم کرد و سپس در میز مذاکره از آمریکا امتیاز گرفت، اتفاقی که دقیقاً عکس آن در ماجرای برجام در ایران رقم خورد.

متن کامل گزارش سید احسان حسینی، خبرنگار گروه اقتصاد را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰