شرایط اساسی بخشنامه امریه آموزش و پرورش چیست
بخشنامه جذب سرباز معلم و امریه حالت کلی داشته و توسط وزارتخانه به استان ها ابلاغ می شود. هر استان نیز بر اساس نیاز خود تصمیم می گیرد که در کدام رشته ها با چه ظرفیتی اقدام به جذب کند. متقاضیان نیز می توانند با داشتن شرایط ذکر شده در این مقاله به اداره کل آموزش و پرورش استان خود مراجعه کرده و با ارائه مدارک خواسته شده ثبت نام خود را انجام دهند. توجه داشته باشید که محل خدمت سربازان معلم توسط اداره کل آموزش و پرورش استان محل زندگی تعیین می شود.
  • ۲ ساعت قبل
  • 00
شرایط اساسی بخشنامه امریه آموزش و پرورش چیست
بخشنامه امریه آموزش و پرورش ۱۴۰۴
بخشنامه امریه آموزش و پرورش ۱۴۰۴

طی بخشنامه امریه آموزش و پرورش، اداره کل هر استان بر اساس نیاز خود می تواند در اردیبهشت یا خرداد هر سال اقدام به صدور فراخوان و جذب سرباز معلم کند. ظرفیت، نوع و رشته مدرک تحصیلی بر اساس نیاز اداره کل آموزش و پرورش هر استان تعیین می شود.

با این حال شرایط عمومی و کلی جذب نیروی سرباز معلم توسط بخشنامه امریه آموزش و پرورش که توسط وزارت آموزش و پرورش صادر شده، تعیین می شود. از این رو در این مقاله مرکز مشاوره آویژه با بررسی این بخشنامه و جزئیات آن می توان شرایط کلی جذب سرباز معلم را تا حدودی متوجه شد.

در صورتی که در خصوص این بخشنامه و فراخوان آموزش و پرورش استان محل زندگی خودتان نیاز به راهنمایی بیشتری داشته باشید می توانید از مشاوران آویژه راهنمایی بیشتر را دریافت کنید.

زمان ثبت نام تعیین شده در بخشنامه امریه آموزش و پرورش

در حالت کلی بخشنامه امریه سربازی آموزش و پرورش این اجازه را به استان ها داده است طی یک ماه بعد از صدور بخشنامه اقدامات لازم جهت ثبت نام و تکمیل فرایند جذب سرباز معلم را انجام دهند. اگر بخواهیم کمی مشخص تر صحبت کنیم می توانیم اینگونه عنوان کنیم که هر ساله در ماه های اردیبهشت یا خرداد هر استان فراخوان جذب سرباز معلم را صادر می کند.

بر اساس این بخشنامه ها می توان گفت که تاریخ اعزام به خدمت سربازی باید اول تیرماه همان سال باشد. همچنین این امکان وجود دارد کسانی که تاریخ اعزام آن ها در ماه های مرداد و شهریور باشد نیز اقدام به ثبت نام کنند. در صورت تکمیل فرایند ثبت نام و پذیرش نهایی مشمول باید نسبت به ارائه نامه تعجیل به سازمان نظام وظیفه تاریخ اعزام به خدمت خود را به تاریخ اول تیر ماه تغییر دهد، در غیر این صورت امکان جذب وی به عنوان سرباز معلم از بین می رود.

نکته ای که باید بدانید این است که بعد از اتمام دوره آموزش در تاریخ اول شهریور ماه متقاضی باید خود را به اداره کل آموزش و پرورش استان معرفی کرده تا در دوره آموزشی یک ماهه شرکت کند. در صورتی این مراحل به خوبی طی شود امکان صدور حکم سرباز معلم برای وی فراهم شده و وی رسما از تاریخ اول مهرماه می تواند به عنوان سرباز معلم مشغول  به خدمت شود.

شرایط اساسی بخشنامه امریه آموزش و پرورش

چندین شرط مهم در بخشنامه امریه آموزش و پرورش ذکر شده است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

۱- متقاضی نباید دارای کسری خدمت باشد. در زمان ثبت نام و تکمیل پرونده از فرد تعهد مبنی بر استفاده از کسری خدمت دریافت می شود. بنابراین مدت زمان خدمت به عنوان سرباز معلم برابر با 24 ماه خواهد بود.

۲. فرد فاقد غیبت باشد. بنابراین برگه اعزام به خدمت ارائه شده باید فاقد مهر غیبت باشد.

۳. به کارگیری سربازان معلم تنها در مناطق محروم و با اولویت مدارس ابتدایی و استثنایی خواهد بود. از این رو به کارگیری سربازان معلم در امور اداری یا مدارس داخل شهری غیر قانونی می باشد.

۴. بعد از اتمام دوره سربازی به کارگیری سرباز معلم تحت هر عنوان غیر قانونی بوده و سازمان آموزش و پرورش هیچ نوع تعهدی مبنی بر جذب و به کارگیری افراد بعد از دوره سربازی را ندارد.

۵. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که بر اساس دستور ستاد نیروهای مسلح و سازمان نظام وظیفه عمومی سرباز معلم در حین خدمت امکان ادامه تحصیل ندارد. بنابراین حق هیچگونه مکاتبه یا درخواستی در این خصوص برای فرد در نظر گرفته نشده است.

۶. میزان حقوق تعیین شده برای سربازان معلم برابر با دستور ستاد نیروهای مسلح و برابر با نظامیان هم درجه خواهد بود.

مدرک و رشته تحصیلی

بر اساس بخشنامه امریه آموزش و پرورش متقاضیان کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان ثبت نام و تکمیل روند جذب سرباز معلم را خواهند داشت. البته در این بخشنامه ذکر شده است که عمدتا تاکید بیشتر بر استفاده از متقاضیان دارای مدرک کارشناسی ارشد است.

در این بخشنامه حرفی از رشته تحصیلی متقاضیان به میان نیامده است و علت آن نیز کاملا مشخص است. این بخشنامه جزئیاتی مانند رشته تحصیلی و ظرفیت را بر عهده استان ها قرار داده است.

اما در حالت کلی رشته های مورد پذیرش سازمان آموزش و پرورش به عنوان نیروی امریه سربازی به شرح زیر می باشد:

مقطع تحصیلی                          رشته تحصیلی

آموزگار ابتدایی

رشته های مرتبط: علوم تربیتی (کلیه گرایش ها به جز مدیریت آموزش عالی)، روانشناسی (کلیه گرایش ها به جز روانشناسی صنعتی)، علوم اجتماعی (فقط علوم اجتماعی، پژوهشگری اجتماعی، برنامه ریزی اجتماعی)، ادبیات فارسی (کلیه گرایش ها)

رشته های غیر مرتبط : ریاضی، علوم تجربی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک، الهیات و معارف اسلامی

آموزگار مدارس استثنایی

کارشناسی: روانشناسی، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، آموزش کودکان استثنایی، روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودکان و نوجوانان، روانشناسی تربیتی، روانشناسی عمومی، روانشناسی شخصیت، علوم شناختی تمام گرایش ها، مشاوره توانبخشی، مشاوره خانواده، مددکار اجتماعی، گفتار درمانی، کار درمانی، آموزش و پرورش ابتدائی، آموزش راهنمایی و مشاوره.

کارشناسی ارشد: روانشناسی آموزش کودکان استثنایی، روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی تربیتی، روانشناسی عمومی، روانشناسی شخصیت، علوم تربیتی، علوم تربیتی با گرایش آموزش و پرورش ابتدایی، علوم تربیتی با گرایش آموزش و پرورش پیش از دبستان، علوم تربیتی با گرایش آموزش و پرورش تطبیقی، تکنولوژی آموزش، برنامه ریزی درسی، برنامه ریزی آموزشی، فناوری آموزشی، سنجش و اندازه گیری(روانسنجی)، آموزش مشاوره و راهنمایی، مشاوره با گرایش مشاوره مدرسه، علوم شناختی، علوم شناختی با گرایش های(روان شناختی، ذهن، مغز و تربیت و توانبخشی)، مشاوره توانبخشی، مشاوره خانواده، مددکار اجتماعی، گفتار درمانی، کار درمانی، روانشناسی بالینی خانواده، روانشناسی مثبت گرا

مدارک لازم جهت ثبت نام و شروع فرایند جذب سرباز معلم

فرد برای ثبت نام می تواند از طریق سامانه آموزش و پرورش استان و یا به صورت حضوری ثبت نام خود را انجام دهد. برای این کار لازم است که فرد مدارک زیر را همراه داشته باشد:

  •     اصل و کپی مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی
  •     ارائه اصل برگه اعزام به خدمت بدون مهر غیبت (توجه داشته باشید که برای جلوگیری از ثبت نام فرد در امریه سایر ارگان ها و سازمان این برگه تا زمان اعلام نتایج نهایی در اختیار سازمان آموزش و پرورش خواهد بود)
  •     دو قطعه عکس 4*3 با پس زمینه سفید و تمام رخ
  •     تکمیل و ارائه فرم های خواسته شده
  •     ارائه گواهی عدم اعتیاد
  •     ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  •     ارائه مدارک مربوط به شرایط امتیازی مانند سابقه بسیج و کارت آموزش تکمیلی بسیج
  •     ارائه گواهی موقت مدرک تحصیلی تایید شده

شما می توانید برای کسب آخرین اطلاعات از مدارک مورد نیاز با مشاوران نظام وظیفه آویژه تماس بگیرید.

شرایط عمومی و امتیازی جذب سرباز معلم

در حالت کلی لازم است فرد شرایط عمومی و امتیازی زیر را داشته باشد. شرایط عمومی برای ثبت نام و بررسی روند جذب الزامی است و شرایط امتیازی احتمال جذب فرد را افزایش می دهد.

شرایط امتیازی / عمومی

مکلف به قانون اساسی و یکی از ادیان 5 گانه عمومی

قبول نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه  عمومی

عدم سوء سابقه کیفری و اشتهار به فحشا عمومی

داشتن مدارک تحصیلی معتبر و مرتبط عمومی

داشتن سابقه بسیجی فعال و داشتن کارت سبز بسیج امتیازی*

داشتن معدل بالا و فارغ التحصیل شدن از دانشگاهی معتبر امتیازی

ارائه سابقه تحصیل  در آموزشگاه های دولتی یا خصوصی امتیازی

تحت عضویت سازمان بهزیستی یا کمیته امداد امتیازی

توجه داشته باشید که با توجه به توافق های انجام شده میان سازمان آموزش و پرورش با ستاد کل نیروی سپاه اولویت جذب سرباز معلم با متقاضیان دارای کارت سبز بسیج می باشد. این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید.

سخنی از مشاوران آویژه

در این مقاله به بخشنامه جذب سرباز معلم و امریه در سازمان آموزش و پرورش اشاره شد. همانطور که گفتیم این بخشنامه حالت کلی داشته و توسط وزارتخانه به استان ها ابلاغ می شود. هر استان نیز بر اساس نیاز خود تصمیم می گیرد که در کدام رشته ها با چه ظرفیتی اقدام به جذب کند.

متقاضیان نیز می توانند با داشتن شرایط ذکر شده در این مقاله به اداره کل آموزش و پرورش استان خود مراجعه کرده و با ارائه مدارک خواسته شده ثبت نام خود را انجام دهند. توجه داشته باشید که محل خدمت سربازان معلم توسط اداره کل آموزش و پرورش استان محل زندگی تعیین می شود.

سوالات متداول

    مهم ترین شرط جذب سرباز معلم چیست؟

بر اساس شرایط ذکر شده در بخشنامه، عدم غیبت سربازی از جمله مهمترین شرایط جذب سرباز معلم می باشد. همچنین می توان داشتن حداقل مدرک کارشناسی را نیز یکی از جمله شروط مهم ذکر شده در این بخشنامه دانست.

    آیا امکان به کارگیری سربازان در اداره کل یا اداره شهرستان ها وجود دارد؟

خیر – سربازان معلم تنها برای تکمیل نیروی مورد نیاز مناطق محروم با تمرکز بر مدارس ابتدایی و استثنایی جذب می شوند و به کارگیری آن ها به عنوان نیروی اداری غیر قانونی محسوب می شود.

    حقوق تعیین شده برای سربازان معلم چقدر است؟

این حقوق بر اساس دستور ستاد نیروی های مسلح و برابر با حقوق نظامیان هم درجه تعیین و پرداخت می شود.

منبع: مرکز مشاوره آویژه // https://avije.org/

مطالب پیشنهادی
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰