علی بهادری‌جهرمی:
علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم در بیست‌و‌هفتمین اجلاس شورای دانشگاه آزاد‌‌ گفت: حضرت آقا جمله‌ای دارند که می‌فرمایند‌ هر‌جا که قرار گرفته‌اید، همان‌جا را مرکز دنیا بدانید. معتقدم دانشگاه خود مرکز دنیا است؛ یعنی لازم نیست دانشگاه را مرکز دنیا بدانیم، دانشگاه مرکز دنیا است. حتی وقت نداریم در نسل سوم دانشگاه متوقف شویم بلکه باید به سمت نسل چهارم حرکت کرده و به سراغ تحقق مسئولیت اجتماعی نسبت به منطقه، کشور و جهان حرکت کنیم.
  • ۲ ساعت قبل
  • 00
علی بهادری‌جهرمی:
دانشگاه آزاد می‌تواند حرکت به سمت تحقق نوین اسلامی را رقم بزند
دانشگاه آزاد می‌تواند حرکت به سمت تحقق نوین اسلامی را رقم بزند

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم در بیست‌و‌هفتمین اجلاس شورای دانشگاه آزاد‌‌ گفت: «به نوبه خود از دکتر طهرانچی تشکر می‌کنم که در استخراج راهبرد از فرمایشات حضرت آقا و منابع اصیل دینی تمرکز دارند تا مسیر را به درستی انتخاب، طراحی و پیگیری کنیم. هرچه به ادوار گذشته برمی‌گردیم در دستگاه‌ها و نهادی‌های مختلف می‌بینیم یک مشکل منشأ همه مشکلات بوده که حضرت آقا سال‌ها پیش نقطه‌ها را شناسایی کرده و راهبرد ارائه دادند اما ما به آن توجه نکردیم.»

سخنگوی دولت سیزدهم در ادامه اظهار کرد: «کسی که وسط میدان اجرا رفته مانند پزشکی است که در اتاق عمل، بیماری که نیازمند عمل جراحی است را روی تخت گذاشته شده تا درمان شود. این پزشک باید از قبل بداند چه کاری انجام دهد و از قبل تیم همکاران خود و روش اجرا را به صورت کامل طراحی کرده باشد تا در لحظه فقط اقدام کند. وقتی که وسط میدان اجرا قرار می‌گیریم وقت برنامه‌ریزی، فکر کردن و تشکیلات‌سازی نداریم. متاسفانه ما در میدان اجرا تازه می‌خواهیم برنامه‌ریزی و تشکیلات‌سازی کرده و کار را اجرا کنیم. چرا؟ چون در دانشگاه که باید این کار را انجام داده و برنامه‌ریزی، طراحی و شبکه‌سازی کرده و نیروی انسانی تشکیل می‌دادیم این کار را نکرده‌ایم. درواقع کار را تمرین نکرده، آموزش نداده و آموزش نگرفتیم.»

او بیان کرد: «پیام رئیس محترم هیئت‌مؤسس و هیئت‌امنای دانشگاه نشان داد که در دوره‌ای که امت اسلامی پیش‌رو بود، علم باعث شد که پیشرو باشد. امروز هم علم غرب باعث پیشرفتش است. یعنی ما تجربه عینی روی زمین داریم که وقتی علم جلو باشد، پیشرفت می‌کنیم اما باز کم‌توجهی کرده و فکر می‌کنیم دولت و حکومت باید دست دانشگاه را بگیرد. این در حالی است که دانشگاه باید دست حکومت را بگیرد.»

جهرمی با بیان اینکه دانشگاه باید برای دولت نظریه، روش، فناوری و نیروی انسانی بسازد و جلو حرکت کند و دولت و حاکمیت را پشت سر خود حرکت داده و به حرکت بیشتر وادار کند، اضافه کرد: «حالا یا ما ناخواسته اینگونه فکر می‌کنیم یا دشمنان علیه ما عملیاتی کردند که ما را به اشتباه انداختند. اگر حضرت آقا فرمودند باید تمدن نوین اسلامی داشته باشیم، اگر فرمودند باید گام دوم انقلاب رقم بخورد، اگر فرمودند در این پنج‌گانه تحقق تمدن نوین اسلامی در مرحله دولت‌سازی اسلامی مانده‌ایم، من با احترام به همکاران خود می‌گویم که ما مسیر را پیش نبردیم! ما هنوز سؤال‌های خود را پاسخ نداده و وقتی در مسند حکمرانی قرار می‌گیریم نمی‌دانیم نظریه ما در حوزه نرخ ارز چیست و چطور باید آن را اعمال کنیم. نمی‌دانیم نظریه ما در حوزه هدفمندی یارانه‌ها چیست و چطور باید آن را اعمال کنیم.»

او در ادامه تصریح کرد: «این موارد را نهاد دانش ‌باید انجام دهد که متاسفانه مقداری فاصله گرفتیه‌ام. البته نمی‌توان گفت کاری نکرده‌ایم؛ زیرا بخش عظیمی از نقاط مثبتی که در کشور دیده می‌شود مدیون همین جهاد علمی است که در دانشگاه صورت می‌گیرد اما نمی‌توان گفت نقاط ضعف به ما ارتباطی ندارد. مدیران کشور، تحصیلکرده‌هایی مانند امثال ما هستند که در همین دانشگاه‌ها درس خوانده‌اند که یا نتوانستند تئوری طراحی کنند یا به قول دکتر طهرانچی برای کار شبکه‌ای و تیمی تربیت نشده‌اند یا خودسازی پیدا نکرده‌اند.»

سخنگوی دولت سیزدهم اضافه کرد: «سوال این است که چرا دانشگاه آزاد در این حوزه مسئولیت مضاعف دارد و سوال دوم اینکه در این حوزه چه باید کرد؟ نکته اول اینکه ما مانند دورانی که دکتر ولایتی نیز در پیام خود مطرح و دکتر طهرانچی نیز بر آن تأکید کردند و همچنین تجربه‌ای که از غرب گرفته‌ایم، باید برگردیم به دوره‌ای که دانشگاه موتور پیشران باشد. کسی که این را فهمیده و نهاد علم را در مسیر پیشران قرار داده پیشرفت می‌کند و در غیر این صورت محکوم به شکست است. ما ناگزیریم در این عرصه پیروز شویم در غیر این صورت شکست خواهیم خورد.»

جهرمی گفت: «آموزش‌و‌پرورش را باید روی نیازهای روز جامعه و کشور ببریم. مقام‌معظم‌رهبری نیازهای روز ما را نشان داده‌اند. مشکل ارتباط با افکار عمومی، مشکل آب، امنیت غذایی و... را به ما نشان داده‌اند و سوال این است که این همه سال ما چه پاسخی به آقا و دولت عرضه کردیم؟ چه افرادی به دولت عرضه کردیم تا آنها بتوانند این پاسخ‌ها و تئوری‌ها را در عرصه عمل پیش ببرند؟»

او با بیان اینکه ما در برابر جنگ شناختی، رسانه‌ای و افکار عمومی چه کرده‌ایم گفت: «درست است که دشمن عملیات می‌کند اما ما چه عملیاتی کردیم؟ ما در برابر این شبکه فسادی که متأسفانه توسط شبکه‌های نیروی انسانی شکل گرفته و کارآمدی را کاهش‌ می‌دهد چه کرده‌ایم؟ آیا شبکه نیروی انسانی مقابلی طراحی کرده‌ایم؟ عرض بنده این است که ما وقت تعلل یا خطا نداریم. شرایط جهانی و کشورمان به وضوح نشان می‌د‌هد که وقتی برای خطا کردن نداریم.»

جهرمی با بیان اینکه دانشگاه آزاد در این حوزه یک محل متفاوت است اظهار کرد: «حضرت آقا جمله‌ای دارند که می‌فرمایند‌ هر‌جا که قرار گرفته‌اید، همان‌جا را مرکز دنیا بدانید. معتقدم دانشگاه خود مرکز دنیا است؛ یعنی لازم نیست دانشگاه را مرکز دنیا بدانیم، دانشگاه مرکز دنیا است. حتی وقت نداریم در نسل سوم دانشگاه متوقف شویم بلکه باید به سمت نسل چهارم حرکت کرده و به سراغ تحقق مسئولیت اجتماعی نسبت به منطقه، کشور و جهان حرکت کنیم.»

سخنگوی دولت سیزدهم در ادامه با ذکر چهار دلیل برای رسالت بیشتر دانشگاه آزاد نسبت به سایر دانشگاه‌ها تصریح کرد: «به چهار دلیل دانشگاه آزاد بین دانشگاه‌های دیگر رسالت مضاعفی دارد. اول اینکه نمونه و الگوی بزرگی دارد؛ یعنی می‌تواند با توجه به تعداد بزرگ اساتید و دانشجویانش آنها را به کار‌ گرفته و همچنین می‌تواند اجرای آزمایشی نمونه‌های نزدیک‌تر به واقعیت‌‌ در سطح جامعه داشته باشد تا بتواند مسائل اجتماعی را بشناسد، مسئله‌شناسی کند، پاسخ یابد و راه‌حل ارائه دهد.»

او اضافه کرد: «نکته دوم اینکه دانشگاه آزاد بین‌المللی است؛ بنابراین می‌تواند آن نگاه حرکت به سمت تحقق نوین اسلامی را رقم بزند. نکته سوم اینکه بخش بسیار زیادی از اساتید و دانشجویانش سوابق تجربی و اجرایی دارند و با مسائل جاری کشور انس داشته یا دارند. تعامل روزمره دارند و می‌توانند مسائل روز را بشناسند. نکته چهارم اینکه زمینه‌سازی خوب توسط مدیریت و هیئت‌رئیسه دانشگاه قبل از این صورت گرفته و مقدمات و پیش‌نیازهایی فراهم شده است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰