ورزشگاه همه دیدارهای دور پنجم مشخص شد جز کره‌شمالی‌– ایران
هنوز مشخص نیست تا چه زمانی انتقال بازی‌های تیم ملی و نمایندگان لیگ الیت و لیگ قهرمانان 2 آسیا به کشور ثالث ادامه خواهد داشت اما در همین راستا شنیده‌های «فرهیختگان» حکایت از آن دارد که وضعیت فعلی فقط تا زمان برقراری و عادی شدن پروازهای بین‌المللی به روال روتین گذشته ادامه پیدا کرده و به محض عادی شدن این پروازها، میزبانی رقابت‌های بین‌المللی دوباره به ایران بازخواهد گشت. 
  • ۲ ساعت قبل
  • 00
ورزشگاه همه دیدارهای دور پنجم مشخص شد جز کره‌شمالی‌– ایران
تیم‌های ایرانی چه زمانی می‌توانند دوباره میزبان شوند؟
تیم‌های ایرانی چه زمانی می‌توانند دوباره میزبان شوند؟
محمدرضا حاجی‌عبدالرزاقخبرنگار

تیم ملی فوتبال فرداشب از هفته چهارم دور سوم رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2026 در منطقه آسیا به مصاف قطر خواهد رفت. با اعلام AFC تیم ملی در ورزشگاه 12 هزار نفری آل راشد دبی که متعلق به تیم شباب الاهلی بوده و سابقه میزبانی از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را نیز دارد، از حریف خود میزبانی خواهد کرد. در‌حالی‌که تا پیش از این قرار بود این دیدار به میزبانی مشهد برگزار شود اما در هر صورت به‌خاطر شرایط حاکم بر منطقه و لغو بیشتر پروازهای بین‌المللی به مقصد کشورمان، کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی این رقابت را از تیم ایران گرفته تا به این ترتیب بعد از سال‌ها دوباره رقابت تیم ملی کشورمان در کشور ثالث برگزار شود. 

البته این موضوع فقط شامل حال تیم ملی نشده و در گام بعدی استقلال و تراکتور نیز از میزبانی در خاک ایران محروم شدند تا بازی استقلالی‌ها هم به کشور امارات منتقل شده و بازی رفت و برگشت تیم تبریزی با موافقت حریف تاجیک جابه‌جا شود. این در حالی است که بعد از گرفته شدن میزبانی از ایران، هیچ‌گاه خبر تکمیلی در این خصوص مبنی‌بر اینکه تا چه زمانی منع میزبانی‌های بین‌المللی نمایندگان کشورمان و تیم ملی فوتبال ادامه داشته و باید این دیدارها در کشور ثالث برگزار شود منتشر نشده تا گمانه‌زنی‌ها و شائبه‌های زیادی در این مورد منتشر شود. 

بر همین اساس نکته قابل توجه و پراهمیت در این خصوص این است که هنوز مشخص نیست تا چه زمانی انتقال بازی‌های تیم ملی و نمایندگان لیگ الیت و لیگ قهرمانان 2 آسیا به کشور ثالث ادامه خواهد داشت اما در همین راستا شنیده‌های «فرهیختگان» حکایت از آن دارد که وضعیت فعلی فقط تا زمان برقراری و عادی شدن پروازهای بین‌المللی به روال روتین گذشته ادامه پیدا کرده و به محض عادی شدن این پروازها، میزبانی رقابت‌های بین‌المللی دوباره به ایران بازخواهد گشت. 

در این مورد شنیده می‌شود از آنجایی که به تازگی بیشتر عوامل برگزاری این بازی‌ها ازجمله داوران به‌خاطر لغو پروازهای بین‌المللی با مشکل رفت‌و‌آمد مواجه شده‌اند؛ این موضوع بهانه‌ای شد تا AFC به این ماجرا ورود کرده و فورا میزبانی را از این کشورمان بگیرد اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که به محض رفع مشکل رفت‌و‌آمد عوامل برگزاری (احتمالا تا دو سه هفته آینده)، دوباره میزبانی به تیم ملی و نمایندگان ایران در آسیا برخواهد گشت. از آنجایی که معمولا تیم‌ها با پرواز چارتر سفر خود را انجام می‌دهند، مشکل موجود مانع بزرگی را بر سر پرواز عوامل برگزاری ایجاد کرده تا با انتقال میزبانی از ایران به کشور ثالث، موقتا این مسئله حل شود. این در شرایطی است که محمدرضا ساکت پیش از این درباره لغو دیدار تیم‌های ایران و قطر در مشهد گفته بود که اولین درخواست کنسلی مربوط به داوران ژاپنی این مسابقه بود. 

ورزشگاه کره‌شمالی‌– ایران نامشخص!
همچنین از هفته پنجم و ششم رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2026 در منطقه آسیا، تیم ملی ایران باید در روزهای 24 و 29 آبان‌ماه میهمان کشورهای کره‌شمالی و قرقیزستان باشد. بر همین اساس دیدار شاگردان قلعه‌نویی با قرقیزها از هفته اول دور برگشت به میزبانی قرقیزستان در بیشکک برگزار خواهد شد و این در حالی است که با وجود آنکه حدود یک ماه تا برگزاری دیدار کره‌شمالی و ایران از هفته پنجم این رقابت‌ها باقی‌مانده هنوز مکان برگزاری این دیدار مشخص نیست! براساس قوانین، تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها حداکثر یک ماه مانده به زمان برگزاری رقابت خود باید شهر و استادیوم محل میزبانی‌شان را مشخص و اعلام کنند و به‌نظر می‌رسد نهایتا تا فردا باید محل میزبانی کره‌ای‌ها از تیم ملی نیز اعلام شود. 
در این خصوص نکته قابل اهمیت این است که از 9 دیدار هفته پنجم رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی در منطقه آسیا، مکان برگزاری 8 دیدار مشخص شده است. تیم ملی کره‌شمالی که از میزبانی رقابت‌های داخلی محروم است، دیدار هفته دوم خود را در ورزشگاه ملی نیولائوس که از ظرفیت 25 هزار نفری برخوردار است، از قطر میزبانی کرده، با این حال پیش از این نیز با اعلام فیفا مقرر شده بود بازی کره‌شمالی با تیم ملی ایران در تاریخ 24 آبان‌ماه در کشور لائوس برگزار شود اما اینکه چطور تا به امروز مکان برگزاری این دیدار برخلاف تمامی دیدارهای هفته پنجم به‌صورت رسمی اعلام نشده است، در نوع خود جالب توجه بوده و باید در این مورد تا فردا صبر کرد تا تکلیف کشور و استادیوم میزبان این دیدار به احتمال زیاد مشخص شود. در ادامه این رقابت‌ها همچنین مکان برگزاری دیدار کره‌شمالی مقابل ازبکستان نیز که این دیدار هم به میزبانی کره‌ای‌ها برگزار می‌شود، همچنان نامشخص است. طبق اعلام فیفا، کره‌شمالی به دلیل مسائل امنیتی نمی‌تواند میزبان مسابقات دور دوم انتخابی جام‌جهانی 2026 باشد. 

حریف پرسپولیس به‌دنبال ویزای ایران
پرسپولیس از هفته چهارم لیگ نخبگان دوشنبه 14 آبان‌ماه به مصاف الغرافه قطر خواهد رفت. این در حالی است که با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا فعلا میزبانی رقابت‌های بین‌المللی از فوتبال ایران گرفته شده و تیم ملی به همراه تیم‌های آسیایی حاضر در لیگ الیت و لیگ قهرمانان 2 آسیا باید در کشور ثالث از حریفان خود میزبانی کنند. در این زمینه شنیده می‌شود احتمالا تا چند هفته آینده و با عادی شدن پروازهای بین‌المللی، شرایط به روال سابق برخواهد گشت اما نکته قابل توجه درباره دیدار هفته چهارم شاگردان گاریدو با حریف قطری می‌توان به این نکته اشاره کرد که بعد از درخواست باشگاه الغرافه به فدراسیون ایران برای دریافت ویزای کشورمان، این درخواست به سفارت کشورمان ارجاع داده شده است تا در صورت برداشته شدن منع میزبانی نمایندگان ایران در خاک کشورمان، دیدار پرسپولیس و الغرافه به میزبانی تهران برگزار شود. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰