گزارش «فرهیختگان» از بیست و هفتمین نشست «دانشگاه؛ خانه گفت‌وگو»
نشست «بررسی ابعاد جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه و لبنان» هفته گذشته از سلسله‌نشست‌های «دانشگاه؛ خانه گفت‌وگو» برگزار شد.
  • ۳ ساعت قبل
  • 00
گزارش «فرهیختگان» از بیست و هفتمین نشست «دانشگاه؛ خانه گفت‌وگو»
همفکری استادان دانشگاه در سالگرد طوفان الاقصی
همفکری استادان دانشگاه در سالگرد طوفان الاقصی

فرهیختگان: بیست و هفتمین نشست از سلسله نشست‌های «دانشگاه؛ خانه گفت‌وگو» با وقفه کوتاهی هفته گذشته با حضور استادان دانشگاهی برگزار شد. موضوع این نشست «بررسی ابعاد جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه و لبنان» بود و در آن شخصیت‌های مختلف سیاسی نظیر محمود محمدی، سرپرست معاونت بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد، مصطفی مصلح‌زاده، سفیر پیشین ایران در اردن و علی‌اکبر سیبویه، سفیر سابق ایران در عمان در کنار دیگر استادان نکات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. بخش‌هایی از این نشست را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

سید اسداله طبیب‌زاده، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی اظهار کرد: «اگر 7 اکتبری ایجاد شده به برکت وجود امامین انقلاب است که همزمان با انقلاب ایران، جنبش را در فلسطین آغاز کردند. با گذر زمان و رشدی که در این ایام داشتند، پس از دوره انتفاضه سنگ امروز موشک‌ها پرتاب می‌شود. این اقتدار در واقع موج انقلاب ایران است که به سراسر جهان صادر شده و مقاومت امروز خطی را در جهان ایجاد کرده که همه ابر‌قدرت‌ها را به لرزه در‌آورده و برای هر حرکت دچار نگرانی‌اند.»
وی افزود:«اتفاقی که در 7 اکتبر رخ داد، آن حرکتی است که یحیی سنوار انجام داد. این حرکت در انقلاب‌های جهان یک تحول بود. خود ایشان در 20 و چند سالی که در زندان اسرائیلی‌ها بود هم زبان اسرائیلی‌ها را خوب فهمیده و هم زبان رسانه را. در نتیجه در فضای این جنگ، همراه هر تفنگ یک دوربین وارد مدار می‌‌شود و از این طریق پیام مظلومیت مردم غزه، فلسطین و لبنان به جهان مخابره می‌شود. ما نیز باید قدری بیشتر این باور را داشته باشیم که با استفاده بهتر از رسانه‌ها قدرت درونی را بهتر به نمایش بگذاریم.»

محمود محمدی، معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد بیان کرد: «در شروع اشاره به چند نکته فضا را برای شناخت شرایط کنونی جهان و ایران باز می‌کند. ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران، بعد از پیروزی انقلاب تاکنون، نظمی در منطقه و جهان عرضه نکرده‌ایم. با پیروزی انقلاب اسلامی خود را اثبات کرده‌ایم که ملتی بیدار، زنده و آگاه با پیشینه تمدنی کهنیم که می‌توانیم برای سرگذشت خودمان تصمیم بگیریم و اراده‌مان را بر زندگی و سرزمین‌مان حاکم کنیم، بنابراین انقلاب اسلامی- که توسط امام خمینی(ره) انفجار نور لقب گرفت- این نور را به این سرزمین تاباند. اما سال‌ها درگیر جنگ تحمیلی بودیم که حاصل این جنگ اثبات توانمندی‌های ازخودگذشتگی، ایثار و وفاق ملی بود که ما سربلند و عزتمند از جنگ بیرون آمدیم. اما در این سال‌ها فرصتی برای بروز و ظهور منطقه‌ای و مشارکت در ایجاد نظم منطقه و نظم جهان برای ما پیش نیامده بود.»
وی گفت: «واقعه‌ای که از چند سال گذشته اتفاق افتاده و در 7 اکتبر و اخیرا توسط جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد، نقش جمهوری اسلامی ایران و عظمت ملت ایران را در سراسر جهان اسلام ارتقا بخشید. اگر نگاه ما نگاه جهان اسلامی باشد، در جهان اسلام هم به‌لحاظ ارزش‌های سرزمینی، ملی و فرهنگی و هم به‌لحاظ ارزش‌های اعتقادی، دینی و مذهبی ایران جایگاه برتری را داشت. چه‌بسا می‌دانید بسیاری از شخصیت‌های مذهبی جهان اسلام در عملیاتی که جمهوری اسلامی علیه رژیم‌صهیونیستی انجام داد باافتخار از تشیع و ایران نام برده‌اند. به این معنا که نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و در جهان و معادلات بین‌المللی پررنگ شده و معنابخش است، یعنی اگر ما نسبت به امنیت منطقه منفعل باشیم یقینا تهدید امنیت سراغ ما درخانه‌هایمان خواهد آمد.»

متن کامل گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰