طبق آمارسینمای کودک همچنان جدی گرفته نمی‌شود
بسیاری معتقدند اولین فیلم کودک، فیلم «آبپاشی باغبان» از برادران لومیر -مخترعین سینما- است. به این ترتیب شاید بتوان ریشه سینمای کودک و نوجوان را در اولین روزهای تولد سینما جست‌وجو کرد. امروز هم پس از گذشت بیش از یک قرن از تولد سینما، فیلم‌های کودک و نوجوان از مهم‌ترین و سودآورترین آثار سینمایی‌اند.
  • ۷ ساعت قبل
  • 00
طبق آمارسینمای کودک همچنان جدی گرفته نمی‌شود
سهم کودکان از سینما؛ فقط ۱۰ درصد
سهم کودکان از سینما؛ فقط ۱۰ درصد
محمد قربانیخبرنگار

بسیاری معتقدند اولین فیلم کودک، فیلم «آبپاشی باغبان» از برادران لومیر -مخترعین سینما- است. به این ترتیب شاید بتوان ریشه سینمای کودک و نوجوان را در اولین روزهای تولد سینما جست‌وجو کرد. امروز هم پس از گذشت بیش از یک قرن از تولد سینما، فیلم‌های کودک و نوجوان از مهم‌ترین و سودآورترین آثار سینمایی‌اند. حتی به جرئت می‌توان درباره انیمیشن‌هایی که در سینماهای شرق و غرب ساخته می‌شود این ادعا را داشت که در دوران افول انواع ژانرهای سینمایی، کماکان در اوج هستند و حرف تازه دارند.

غیر از سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت اهمیت رسانه‌ای سینمای کودک و نوجوان در عصر حاضر بیش از پیش است. کودک و نوجوان امروزی کمتر از گذشته کتاب می‌خواند، بیش از پیش از آموزش دولتی و سیستماتیک فاصله گرفته و توسط سرگرمی‌ها و رسانه‌های گوناگون محاصره شده است. از طرفی با توجه به شرایط تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی ایران سینمای کودک و نوجوان اهمیت و حساسیتی مضاعف دارد. سینمای کودک و نوجوان در ایران فرازونشیب‌های بسیاری داشته است، اما اغلب صاحب‌نظران دوره طلایی سینمای دفاع مقدس را دهه‌های۶۰ و ۷۰ معرفی می‌کنند.

سال‌هایی که دغدغه‌های فرهنگی و تربیتی سیاستگذاران و خانواده‌ها پررنگ بود و از طرفی هنوز نسل جدید انیمیشن‌ها و فیلم‌های کودک و نوجوان هالیوودی و شرقی، بازار را قرق نکرده بودند. از دهه ۸۰ و متاثر از سینمای جشنواره‌ای-اجتماعی شکل‌گرفته در آن سال‌ها به دنبال موفقیت امثال اصغر فرهادی در جشنواره‌های خارجی و رنگ باختن سیاست‌های تربیتی سیاستگذاران فرهنگی، سینمای شبه‌اجتماعی و کمدی عرصه را بر همه انواع فیلم دیگر تنگ کردند. یکی از قربانیان این دوگانه کاذب، سینمای کودک و نوجوان بود.

متن کامل این گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰