توسط سازمان پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای
در چند روز گذشته شایعه شده بود که زلزله ۴.۴ ریشتری در سمنان مرتبط با آزمایش هسته‌ای در ایران بوده است اما این ادعا توسط سازمان پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای رد شد.
  • ۳ ساعت قبل
  • 00
توسط سازمان پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای
ادعای آزمایش هسته‌ای در ایران رد شد
ادعای آزمایش هسته‌ای در ایران رد شد

«سازمان پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای» (CTBTO) زمین‌ لرزه‌های اخیر در سمنان را به ادعاها در خصوص آزمایش سلاح هسته‌‌ای بی‌ارتباط دانست.

این سازمان اعلام کرد که در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۲۴ دو زمین‌لرزه در استان سمنان در شمال ایران را شناسایی کرده است.

رابرت فلوید مدیر اجرایی این سازمان در این رابطه گفت: «داده‌هایی که توسط بیش از ۲۵ ایستگاه در شبکه جهانی نظارتی ما جمع‌آوری شده بود، توسط تیم ما در وین تحلیل شد. این تحلیل نشان داد که این دو رویداد با زمین‌لرزه‌های قبلی در این منطقه از ایران سازگار است»
کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های اتمی موسوم به «سی تی بی تی» در۲۰ شهریور ۱۳۷۵ مصادف با ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۹۶ به عنوان یک معاهده چندجانبه به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید و از اواخر سپتامبر همان سال برای امضا در دسترس اعضاء قرار گرفت.

این پیمان، کشورهای عضو را از هرگونه انفجار هسته‌ای در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل دولت عضو منع می‌کند. یکی از مهمترین ملزومات اجرای این پیمان استقرار سامانه‌های نظارت بین‌المللی از جمله ایستگاه‌های لرزه‌نگاری مادون صوت است.

در حال حاضر٣٣٧  ایستگاه  و مرکز جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی در ٨٩ کشور جهان مستقر هستند که به صورت دقیق  معیارهای مدنظر کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های اتمی در مناطق مختلف جهان را جمع‌آوری و به وین (مقر سی تی بی تی) ارسال می کنند تا به صورت دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

تاکنون ١٨٣ کشور کنوانسیون «سی تی بی تی» را به امضا رسانده‌اند و ١٦٤ کشور نیز آن را از تصویب مجالس قانونگذاری خود گذرانده‌اند تا وارد فرآیند اجرایی شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰