اوسمار و گاریدو در صدر
 در سال‌های اخیر همواره جذب بازیکن خارجی باکیفیت از معضلات فوتبال ایران و به‌خصوص دو تیم پرسپولیس و استقلال بوده است.
  • ۲ ساعت قبل
  • 00
اوسمار و گاریدو در صدر
کارنامه مربیان پرسپولیس در جذب بازیکن خارجی
کارنامه مربیان پرسپولیس در جذب بازیکن خارجی
حمیدرضا اسکندریخبرنگار

 در سال‌های اخیر همواره جذب بازیکن خارجی باکیفیت از معضلات فوتبال ایران و به‌خصوص دو تیم پرسپولیس و استقلال بوده است. البته در تیم‌هایی مثل سپاهان و تراکتور نیز به‌مراتب بازیکنان خارجی بیشتری رفت‌وآمد داشته‌اند و در بین آنها به‌ندرت بازیکن خوب و تأثیرگذار دیده شده است. در همین 3، 4 سال اخیر سپاهان و تراکتور تا می‌توانستند بازیکن خارجی نه‌چندان باکیفیت با قیمت‌های گزاف به خدمت گرفتند که در زمان خودش به آن پرداخته شد.
شاید بتوان گفت مورایس در بین سرمربیان خارجی سپاهان رکورددار جذب بازیکن خارجی بی‌کیفیت بوده است و در تراکتور نیز بردیف در اولین فصل حضورش در تراکتور توانست بازیکنان خارجی خوبی چون آلوز و صفا هادی و گوستاوو را به این تیم آورده و بعد از رفتنش این نفرات همچنان در تبریز ماندنی شدند. در ادامه این گزارش به بررسی خرید‌های خارجی سرمربیان پرسپولیس در حدود 8 سال اخیر و کیفیت این خریدها می‌پردازیم. 

 برانکو و کارنامه نسبتا موفق 
دوره طلایی پرسپولیس در لیگ برتر از زمان حضور برانکو ایوانکوویچ در این تیم آغاز شد. قبل از آن مربیانی مثل افشین قطبی و علی دایی موفقیت‌های مقطعی داشتند اما سرخپوشان زمانی تبدیل به تیم همیشه قهرمان شدند که برانکو کارش را در این تیم آغاز کرد. سرمربی کروات تیمی را تحویل گرفت که حتی در میانه جدول هم نبود و با شرایط بحرانی که داشت شاید باید حداقل 12، 13 بازیکنش کنار گذاشته می‌شدند. اما برانکو برای اینکه تیمش خیلی دچار تغییر نشده باشد در اولین فصل حضورش از ابتدای مسابقات، تصمیم گرفت فرناندو گابریل برزیلی را از تیمش کنار بگذارد.
تصمیمی که چندان به‌مذاق هواداران پرسپولیس خوش نیامد. از این جهت که گابریل در زمان سرمربیگری درخشان در پرسپولیس یکی از بازیکنان خوب این تیم بود. دلیل این اقدام برانکو این بود که اعتقاد داشت برزیلی‌ها فوتبالیست‌های با تفکر و زندگی حرفه‌ای نیستند و نمی‌شود حواشی آنها را کنترل کرد. مرد کروات در شروع کار لوکا ماریچ، الکساندر لوبانف و جری بنگستون را جذب کرد و با ماندن مایکل اومانیا در جمع سرخپوشان نیز موافقت کرد. از جمع این نفرات فقط لوبانف ازبک دروازه‌بانی سطح پایین نشان داد و بقیه نفرات فصل تقریبا خوبی را در پرسپولیس سپری کردند.
برای سال دوم برانکو آنتونی گولچ را جایگزین ماریچ کرد. تصمیمی عجیب و جنجال‌ساز، از این جهت که گولچ فصل را با نیمکت‌نشینی آغاز کرد و درنهایت بعد از چند هفته ایران را ترک و با شکایت به فیفا پرسپولیس محکوم به پرداخت قرارداد دوساله‌اش کرد. در فصل دوم برانکو در پرسپولیس بازیکنان خارجی چون الکساندر پلی‌یانسکی و ولادیمیر پریمیوف را به تیمش اضافه کرد که این دو اوکراینی هم خرید‌های افتضاح و جنجالی برای پرسپولیس بودند تا حدی که در نیم‌فصل راهی کشورشان شدند.
در این فصل خیلی از این سه خرید بد برانکو انتقاد شد اما پرسپولیس آنقدر خوب بازی می‌کرد و عالی نتیجه می‌گرفت که این خرید‌ها به‌نوعی به حاشیه رفت. اما برای فصل بعد از آن که سال سوم حضور برانکو به‌حساب می‌آمد بازیکنان بهتری جذب شدند. گادوین منشا، بشار رسن و بوژیدار رادوشویچ سه خرید خوب برانکو برای پرسپولیس به‌حساب می‌آمدند که برای فصل بعد هم در این تیم ماندنی شده و توانستند ضمن قهرمانی‌های پی‌درپی در لیگ راهی فینال لیگ قهرمانان هم شوند. مرد کروات در آخرین فصل حضورش در پرسپولیس در تابستان خرید خارجی نداشت اما در زمستان تصمیم گرفت منشا را کنار گذاشته و بودیمیر کروات را جایگزین او کند. بازیکنی که چون به پایان دوران حرفه‌ای نزدیک می‌شد بی‌انگیزه و ناآماده به نظر می‌آمد. 

 کالدرون و بدترین خرید ممکن
گابریل کالدرون، سرمربی آرژانتینی بود که جانشین برانکو ایوانکوویچ شد. او تیمی را تحویل گرفت که سه دوره پیاپی قهرمان شده بود و مأموریت سختی داشت. مرد آرژانتینی که فقط یک نیم‌فصل سرمربی پرسپولیس بود تنها یک بازیکن خارجی جذب کرد که او هم جونیور براندائو بود. مهاجم برزیلی که شاید یکی از بدترین و عجیب‌ترین خریدهای خارجی قرمزها بود. او خیلی کم فرصت بازی برای پرسپولیس را پیدا کرد، چون واقعا در سطح فنی پایینی قرار داشت. دوران حضور این برزیلی در پرسپولیس به سه ماه هم نکشید و خیلی زود دیپورت شد. 

 گل‌محمدی؛ خریدهایی نه‌چندان خوب
با جابه‌جایی عجیب گابریل کالدرون با یحیی گل‌محمدی این مربی در بدو ورودش دو خرید خارجی برای این تیم داشت که یکی مثل استوکس بعد از دو سه هفته ایران را ترک و راهی تعطیلات شد و اوساگونا هم با عملکردی ضعیف در جمع سرخپوشان دوام نیاورد. وحدت حنانوف و منوچهر صفروف هر دو از تاجیکستان به‌اضافه شیرزاد تمیروف از ازبکستان هم خرید‌های فصل بعد پرسپولیس با نظر یحیی بودند که از بین آنها فقط حنانوف روی نیمکت سرخپوشان دوام آورد و دو بازیکن دیگر با دوران طولانی نیمکت‌نشینی رفتنی شدند.
اما گئورگی گولسیانی و یورگن لوکادیا دو خرید خارجی خیلی‌خوب یحیی برای پرسپولیس بودند که در این بین گولسیانی همچنان در این تیم ماندنی شده است. در ادامه خرید‌های خارجی بد یحیی برای پرسپولیس می‌توان به لیاندرو پریرا و شیخ دیاباته هم اشاره کرد. ضمن اینکه نبیل باهویی در زمان او به پرسپولیس پیوست اما درحقیقت خرید مدیریت این باشگاه به‌حساب می‌آید. 

 اوسمار و 2 خرید خیلی‌خوب
جدایی یحیی گل‌محمدی مانند آمدنش عجیب بود و در نیم‌فصل اتفاق افتاد. جانشین او اوسمار حسن عبدالکریم و اوستون اورونوف را برای تقویت تیمش به خدمت گرفت. در این میان اورونوف در آستانه انتقال به استقلال بود که بنابر دلایلی به یکباره سر از پرسپولیس درآورد. هر دو بازیکن زیرنظر اوسمار یک نیم‌فصل خوب را سپری کردند و درنهایت هم به قهرمانی رسیدند. 

 گاریدو؛ بهترین خریدها در حساس‌ترین زمان
جدایی اوسمار از پرسپولیس به‌خاطر عملکرد موفقش در این تیم برای هواداران سخت بود و خوان گاریدو هم کارنامه آنچنانی نداشت که تماشاگران از حضورش به وجد بیایند. درکنار این مسئله علیرضا بیرانوند، دانیال اسماعیلی‌فر و مهدی ترابی نیز از پرسپولیس جدا شده بودند و خیلی مهم بود که چه بازیکنانی جانشین آنها خواهند شد. گاریدو بعد از حضورش در پرسپولیس به مدیران این باشگاه گفت که خرید‌های داخلی با شما و هر پستی که بازیکن باکیفیت داخلی نبود به من بگویید تا گزینه مناسب خارجی پیدا کنم.
الکسیس گندوز از کشور الجزایر جانشین بیرانوندی شد که به همبازیان سابق گفته بود هرگز بهتر از من گلری را پیدا نخواهد کرد. برای الکسیس دو سه بازی کافی بود تا نشان دهد شایسته عقد قرارداد سه‌ساله بوده است. در سمت راست هم ایوب العملود باکیفیت خوبی که از خود نشان داد باعث شد هواداران پرسپولیس حتی به اسماعیلی‌فر فکر هم نکنند. لوکاس ژائو هم اگرچه دیر جذب شد اما نشان داد می‌تواند یکی دیگر از خرید‌های خارجی خوب گاریدو برای پرسپولیس باشد. هرچند او گزینه سوم این مربی به‌حساب می‌آمد.
لوکاس فعلا بازیکن تعویضی پرسپولیس است. مرد اسپانیایی یک وینگر مراکشی هم برای تقویت پرسپولیس مدنظر داشت که سوختن سهمیه ششم باشگاه پرسپولیس در جذب بازیکن خارجی باعث شد این انتقال منتفی شود. اما از آنجا که گاریدو در شرایط سخت و حساس سه خرید خارجی خوب برای پرسپولیس داشته، در حال حاضر می‌توان گفت به همراه اوسمار در جذب بازیکنان خارجی خوب در سال‌های اخیر تأثیرگذار بوده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰