لبنان به دنبال تلفات‌گیری از رژیم
رژیم‌صهیونیستی بدون آنکه جنگ زمینی در غزه را به اتمام برساند، همزمان وارد یک جنگ زمینی دیگر در جنوب لبنان شده است.
  • ۳ ساعت قبل
  • 00
لبنان به دنبال تلفات‌گیری از رژیم
۴ ضربه کاری اخیر مقاومت به صهیونیست‌ها
۴ ضربه کاری اخیر مقاومت به صهیونیست‌ها
سید مهدی طالبیدبیر سرویس جهانشهر

رژیم‌صهیونیستی بدون آنکه جنگ زمینی در غزه را به اتمام برساند، همزمان وارد یک جنگ زمینی دیگر در جنوب لبنان شده است. نیروهای مقاومت در غزه در روز دوشنبه هفته جاری (۱۶ مهر، 7 اکتبر) در نخستین سالگرد آغاز جنگ طوفان الاقصی، تل‌آویو را با راکت مورد هدف قرار دادند. از سوی دیگر آمارها حکایت از زخمی شدن ده‌ها نظامی صهیونیست در این منطقه طی روزهای اخیر دارد. 

حمله راکتی بزرگ به حیفا
نیروهای حزب‌الله در روزهای اخیر به‌شدت شهر حیفا را مورد حمله قرار داده‌اند. روز گذشته همزمان با سخنرانی نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان این گروه در بزرگ‌ترین حمله خود به سرزمین‌های اشغالی در جنگ، 105 راکت را در دو موج و طی نیم‌ساعت به‌سمت شهر حیفا و الکریوت پرتاب کردند. پس از منطقه الجلیل و جولان، منطقه حیفا دومین قسمت بزرگ از سرزمین‌های اشغالی است که زیر آتش مقاومت رفته است. حیفا با نزدیک به 600 هزار جمعیت سومین شهر پرجمعیت رژیم پس از تل‌آویو و قدس‌غربی بوده که یکی از دو بندر اصلی و بزرگ‌ترین آنان است و همچنین مرکز توسعه فناوری و کارخانه‌های تسلیحاتی در فلسطین اشغالی به شمار می‌رود. به‌طور کلی نیز استان حیفا یک میلیون و 130 هزار نفر جمعیت دارد که محل زندگی 15 درصد از جمعیت حاضر در سرزمین‌های 1948 است. 

تلفات افسران صهیونیست
ارتش رژیم‌صهیونیستی روز گذشته اعلام کرد طی ۲۴ ساعت، ۴۸ نظامی این رژیم زخمی شده‌اند. براساس اطلاعات منتشرشده، از این تعداد ۳۰ نظامی در جبهه لبنان و ۱۸ نفر در غزه زخمی شده‌اند که حال هفت نفر از زخمی‌شدگان وخیم گزارش شده است. این آمار در شرایطی رسانه‌ای شده‌اند که تل‌آویو عمدتا تلاش می‌کند تلفات خود را سانسور کند. تنها در روز پنجشنبه هفته گذشته (12 مهر، 3 اکتبر) مقاومت لبنان از به هلاکت رسیدن ۱۷ نظامی صهیونیست خبر داده بود؛ هرچند تل‌آویو تعداد کشته‌هایش در این روز را تنها یک نفر اعلام کرد. رسانه‌های عبری روز سه‌شنبه (17 مهر، 8 اکتبر) نیز تنها به کشته شدن 11 سرباز و زخمی شدن 130 نفر دیگر اعتراف کردند؛ نحوه اطلاع‌رسانی صهیونیست‌ها از تلفات‌شان در جنگ با لبنان، حکایت از سانسور شدید دارد. 

توقف ترورهای صهیونیستی
رژیم‌صهیونیستی در هفته‌های اخیر با انفجار پیجرها، بی‌سیم‌ها، ترور کادر فرماندهی یگان رضوان و ترور دبیرکل مقاومت لبنان و یکی از اعضای شورای مرکزی این گروه وضعیت دشواری را در لبنان ایجاد کرد. تنها در یکی از روزهای درگیری در هفته‌های اخیر 588 نفر به شهادت رسیدند. در این حملات فرماندهان عالی و مدیرانی میانی بخش‌های سیاسی، نظامی و حتی اقتصادی تا اعضای ساده و کارمندان خدماتی مؤسسات نزدیک به مقاومت مورد هدف قرار گرفتند و آسیب‌هایی جدی دیدند. شیخ نعیم قاسم در سخنرانی روز گذشته خود بر این نکته تاکید کرد که «ما از ضربات اولیه عبور کرده و آماده مقابله مؤثر با اسرائیلیم.» او همچنین از جایگزینی تمام رده‌ها و فعالیت دقیق و منظم مقاومت خبر داد. به نظر می‌رسد پس از ترورهای شدید هفته‌های اخیر، بانک اطلاعاتی صهیونیست‌ها به اتمام رسیده و آنها اطلاعاتی از نیروها و رهبران جدید ندارند. 

حمله به مقر 8200
مقرهای یگان 8200 رژیم‌صهیونیستی به یکی از اهداف اصلی مقاومت تبدیل شده است. این یگان که زیرمجموعه بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم موسوم به «امان» است، وظیفه جمع‌آوری اطلاعات مخابراتی، الکترونیکی و عملیات‌های سایبری را برعهده دارد. گفته می‌شود یگان 8200 نقش مهمی در یافتن فرماندهان مقاومت و کمک به ترور آنها ایفا کرده است. بر همین اساس پس از عملیات بامداد 4 شهریورماه مقاومت لبنان علیه مقر این یگان در منطقه گالیلوت تل‌آویو، این مقر بارها مورد هجوم قرار گرفته است؛ ازجمله طی عملیات وعده صادق2. بامداد سه‌شنبه نیز مقاومت لبنان برای چندین‌بار به مقر این یگان با موشک حمله کرد. تهاجم علیه 8200 از این رو اهمیت دارد که این یگان برخلاف موساد، به‌شدت تجهیزات‌محور است و نابودی ابزارهای گران‌قیمت نصب‌شده در گالیلوت می‌تواند اختلال بزرگی در فعالیت این پایگاه ایجاد کند. 

متن کامل گزارش سیدمهدی طالبی، پژوهشگر حوزه بین‌الملل را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰