پایان دعوای کمیت و کیفیت مقالات با مدل جدید مؤسسه کلاریویت
 در سال‌های اخیر حجم تولید مقالات در دنیا افزایش یافته و همین امر باعث شده تا ارزیابی‌هایی در راستای تعیین کیفیت و اثربخشی این مقالات صورت گیرد. ارزیابی تأثیر اجتماعی (SIA) درواقع نوعی روش سیستماتیک به‌منظور شناسایی، تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی، مدیریت و نظارت بر اثرات اجتماعی یک مقاله شامل نتایج مثبت و منفی مقالات است.
  • ۲ ساعت قبل
  • 00
پایان دعوای کمیت و کیفیت مقالات با مدل جدید مؤسسه کلاریویت
تاثیر اجتماعی پژوهش چگونه سنجیده می‌شود؟
تاثیر اجتماعی پژوهش چگونه سنجیده می‌شود؟
ندا اظهریخبرنگار

 در سال‌های اخیر حجم تولید مقالات در دنیا افزایش یافته و همین امر باعث شده تا ارزیابی‌هایی در راستای تعیین کیفیت و اثربخشی این مقالات صورت گیرد. ارزیابی تأثیر اجتماعی (SIA) درواقع نوعی روش سیستماتیک به‌منظور شناسایی، تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی، مدیریت و نظارت بر اثرات اجتماعی یک مقاله شامل نتایج مثبت و منفی مقالات است. این اثرات به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر افراد و جوامع آنها در تمام مراحل چرخه حیات یک مقاله تأثیر می‌گذارد.

هدف اولیه ارزیابی تأثیر اجتماعی، ایجاد محیطی پایدارتر و عادلانه‌تر برای جوانب فیزیکی و انسانی است. به‌عنوان مثال، ارزیابی تأثیر اجتماعی در هند، اغلب به‌عنوان بخشی از فرایند تأیید به‌منظور ارزیابی اثرات زیست‌محیطی انجام می‌شود. در حالت کلی، ارزیابی تأثیر اجتماعی به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان یک عنصر حیاتی در برنامه‌ریزی مقالات به شمار می‌رود. Clarivate یک شرکت تحلیلی دولتی است که داده‌ها و تحلیل‌ها و راهکارهای کاری و خدمات تخصصی را در حوزه‌های دانشگاهی و دولتی، مالکیت معنوی و علوم زندگی و مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌کند و این بار نیز به ارائه چهارچوبی برای ارزیابی تأثیر اجتماعی مقالات پرداخته است. 

R&D (تحقیق و توسعه) کاتالیزوری برای رشد اقتصادی به شمار می‌رود که نوآوری را تقویت کرده، بهره‌وری را بهبود می‌بخشد و صنایع و مشاغل جدید ایجاد می‌کند. تحقیق و توسعه از طریق توسعه فناوری‌ها، فرایندها و محصولات جدید به اقتصادهای پویا و رقابتی کمک کرده و کشورها را قادر می‌سازد به چالش‌های پیچیده‌ای که بر سر راه دارند، رسیدگی و در سطح جهانی رقابت کنند. مشارکت خروجی مقالات و فعالیت‌های R&D در جریان رسیدگی به چالش‌های دنیای واقعی که افراد، جوامع، سازمان‌ها و اقتصادها با آن مواجهند، اغلب به‌عنوان تأثیر اجتماعی مقالات توصیف می‌شود. به گزارش سازمان ملل متحد، افزایش قابل توجه هزینه‌های تحقیق و توسعه و نیروی کار جهانی تحقیق و توسعه یک هدف استراتژیکی است که باید تا سال 2030 به آن دست یافت. هزینه تحقیق و توسعه در دنیا یک هزار و 700 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که توسط بسیاری از محققان که در حال حاضر 8 میلیون و 800 هزار نفر را تشکیل می‌دهند و نیز مؤسسات دانشگاهی تقویت شده است. 

متن کامل گزارش ندا اظهری، مترجم را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰