زخم کاری هفت اکتبر
فعالیت و عملیات اخیر گردان‌های قسام در سرزمین‌های اشغالی، یک پیام واضح به‌همراه دارد. علاوه‌بر ضربه دوباره به رژیم، در یک سال گذشته تمام تمرکز صهیونیست‌ها بر نابودی حماس متمرکز شده بود، حمله زمینی به غزه نیز با هدف نابودی کامل حماس و زیرساخت‌ها و تونل‌های آنها صورت گرفت. عملیات اخیر اما نشان داد صهیونیست‌ها حتی نتوانسته‌اند اولیه‌ترین هدف از حمله به نوار غزه را محقق کنند.
  • ۱۴۰۳-۰۷-۱۷ - ۱۰:۱۰
  • 00
زخم کاری هفت اکتبر
چرا مشکل صهیونیست‌ها با بازنمایی رسانه‌ای حل نمی‌شود؟
چرا مشکل صهیونیست‌ها با بازنمایی رسانه‌ای حل نمی‌شود؟
زهرا طیبیخبرنگار

7 اکتبر2024، پایگاه نظامی صوفا، اطراف شهرک حولیت هدف قرار گرفت. شاخه نظامی حماس، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و پس از آن نیز پیامی به مناسبت سالگرد عملیات طوفان الاقصی منتشر کرد. این پیام درحالی منتشر شد که چندماهی بود گردان عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس پیامی منتشر نکرده بود و سخنگوی ارتش رژیم هم اعلام کرده بود ساختار نظامی حماس یا همان گردان عزالدین قسام در شمال نوار غزه را نابود کرده و بیشتر از هشت‌هزار نفر از اعضای حماس کشته شده‌اند. اما با گذشت یک‌سال از شروع عملیات طوفان الاقصی به‌نظر می‌رسد تلاش‌های صهیونیست‌ها برای دستاوردسازی و پیروزنمایی در نبرد طوفان الاقصی موفق نبوده و حماس همچنان زنده است.

پاسخ حزب‌الله به دکترین ضاحیه 
اوایل مهرماه بود که رژیم‌صهیونیستی، جبهه نبرد علیه مقاومت را گسترش داد و حملات خود را علیه لبنان تشدید کرد. صهیونیست‌ها دکترین ضاحیه را در لبنان پیاده کردند و استراتژی نظامی صهیونیست‌ها در لبنان حمله به اهداف غیرنظامی، کشتار غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌ها برای فشار به دولت‌ها بود.
هدف قرار دادن فرماندهان کلیدی حزب‌الله لبنان نیز دیگر هدفی بود که صهیونیست‌ها برای ضربه زدن به حزب‌الله لبنان انجام دادند. برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها این بود که همزمان با نزدیک شدن به سالگرد عملیات طوفان الاقصی، با حملات گسترده به لبنان، آوارگان شمال را به شهرک‌ها برگردانند. این حملات و حتی ترور شهید سیدحسن نصرالله نتوانست امنیت را به سرزمین‌های اشغالی برگرداند.
یکشنبه‌شب، یعنی شب آغاز عملیات 7 اکتبر، نیروهای حزب‌الله، حیفا را هدف قرار دادند. حزب‌الله البته پیش از این اهداف نظامی رژیم را در حیفا هدف قرار داده بود اما این بار مراکز غیرنظامی، یعنی چند ساختمان و خیابان را در حیفا هدف قرار داد. این حملات در پاسخ به اجرای دکترین ضاحیه توسط صهیونیست‌ها صورت گرفت و یک پیام داشت؛ با گذشت یک‌سال از شروع طوفان الاقصی، اوضاع برای صهیونیست‌ها پیچیده‌تر شده است. هدف قرار گرفتن مراکز غیرنظامی، می‌تواند فشار ساکنان سرزمین‌های اشغالی بر دولت نتانیاهو را بیشتر کند.

پیروزنمایی صهیونیست‌ها در مقابله با مقاومت
این البته تنها شکست صهیونیست‌ها در این مدت نبوده است. ژانویه 2024 بود که هاگاری، سخنگوی ارتش صهیونیست اعلام کرد ساختار نظامی حماس در شمال نوار غزه به‌طورکلی نابود شده و «اسرائیل عملیات انهدام ساختار نظامی حماس در شمال نوار غزه را به پایان رسانده» و در این حملات نزدیک به هشت‌هزار نفر از نیروهای حماس کشته شده‌اند.
انتشار تصاویری از خلع‌سلاح و کشتار نیروهای حماس و تسلیم آنها هم جنگ روانی رژیم بود برای اینکه بگوید ضربه کاری به حماس زده و حداقل حمله زمینی به غزه آورده‌ای برای آنها داشته است. صهیونیست‌ها در حمله 7 اکتبر نزدیک به 250 نفر تلفات داشتند و 1500 نفر هم زخمی شدند.
گروه نظامی حماس آن‌هم بدون همکاری دیگر نیروهای مقاومت در لبنان و یمن در همان ساعات اولیه عملیات به شهرک‌های اشکلون، سدروت، پایگاه نظامی رعیم، اوفاکیم، پایگاه نظامی نهال اوز نفوذ کردند و صهیونیست‌ها چاره‌ای نداشتند که از همان روزهای اول این موضوع را مطرح کنند که حماس باید به‌طورکامل نابود شود. مقامات رژیم هم در اظهارات خود به این موضوع اشاره کردند که ضربه‌های کاری به حماس وارد و تقریبا آنها را نابود کرده‌اند.

13 هزار پرتاب تنها از نوار غزه
سخنگوی ارتش رژیم با گذشت یک‌سال از شروع عملیات طوفان الاقصی آماری از تعداد حملات پهپادی ارائه کرد. تقریبا نزدیک به 13هزار و 200 پرتاب از نوار غزه صورت گرفته است. بیشترین تعداد پرتاب نیز از نوار غزه و توسط شاخه نظامی حماس اتفاق افتاده است. نیروهای حماس در این مدت به زیرساخت‌های برقی و نظامی شهرها در تل‌آویو، حیفا، بئر السبع و اشدود حملاتی داشته‌اند. پس از نوار غزه، لبنان با 12هزار و 400 پرتاب در درجه دوم بیشترین حملات به سرزمین‌های اشغالی قرار دارد. 

شاخه نظامی حماس هنوز زنده است
بااین‌حال چندماهی می‌شد که نیروهای قسام پیامی منتشر نمی‌کردند و عملیات خاصی نیز در سرزمین‌های اشغالی انجام نداده بودند. اما روز گذشته شاخه نظامی حماس در اولین ساعات 7 اکتبر، چند حمله به تل‌آویو انجام داد. نیروهای قسام پایگاه نظامی صوفا، محل تجمع نیروهای صهیونیستی در گذرگاه رفح و اطراف شهرک حولیت و مرکز عملیات صهیونیست‌ها در پایگاه نظامی کرم ابوسالم را هدف قرار دادند. این حملات با موشک‌های کوتاه برد 114 میلی‌متری رجوم صورت گرفت.
شاخه نظامی حماس پس از این عملیات پیامی منتشر کرد. در بخشی از این پیام به این موضوع اشاره شده که حماس تعاملی مثبت برای برقراری آتش‌بس دارد و به شروط برای توقف جنگ، پایبند است.
حماس در بخشی از این پیام آمریکا را مسئول ادامه نسل‌کشی در غزه معرفی کرد و از همه نیروهای مقاومت در کرانه باختری، قدس، سرزمین‌های اشغالی و اردوگاه آوارگان فلسطینی خواست شیوه‌های مقاومت مقابل رژیم را تشدید کنند.
ابوعبید، سخنگوی گردان‌های قسام هم به مناسبت سالگرد عملیات طوفان الاقصی پیامی ویدئویی منتشر کرد و گفت: «فداکاری‌های ملت فلسطین هدر نخواهد رفت و خداوند ایمان و استقامت شما را هدر نخواهد داد. اما در اطراف فلسطین جبهه‌ها شعله‌ورند که در حمایت از ملت ما می‌جنگند و امیدواری دشمن را به باد می‌دهند. کسانی که دشمن را به‌صورت مستقیم هدف قرار دادند و خسارت‌های بزرگی به آن وارد کردند از لبنان بزرگ و استوار، از یمن آزاد و مبارز، از عراق جایگاه تمدن و فرهنگ. موشک‌های آنها در آسمان فلسطین اشغالی به پرواز درمی‌آید و مراکز مهمی از دشمن را هدف قرار می‌دهد.»
مهم‌تر از آنچه سخنگوی گردان قسام مطرح کرد، انتشار ویدئویی از صحبت‌های او بود، آن‌هم درحالی‌که اخیرا حتی صوتی نیز از او منتشر نشده بود.

باتلاق طوفان الاقصی صهیونیست‌ها را می‌بلعد
فعالیت و عملیات اخیر گردان‌های قسام در سرزمین‌های اشغالی، یک پیام واضح به‌همراه دارد. علاوه‌بر ضربه دوباره به رژیم، در یک سال گذشته تمام تمرکز صهیونیست‌ها بر نابودی حماس متمرکز شده بود، حمله زمینی به غزه نیز با هدف نابودی کامل حماس و زیرساخت‌ها و تونل‌های آنها صورت گرفت. عملیات اخیر اما نشان داد صهیونیست‌ها حتی نتوانسته‌اند اولیه‌ترین هدف از حمله به نوار غزه را محقق کنند.
آن ‌هم درحالی‌که لبنان حملات را تشدید کرده است. این موضوع نشان می‌دهد برخلاف تلاش صهیونیست‌ها برای القای اینکه آنها توانسته‌اند ضربه‌ای کاری به مقاومت بزنند، اما همچنان توان مقابله با حماس را ندارند؛ موضوعی که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها برخلاف مانور رسانه‌ای، حالا در شرایطی بدتر از 7 اکتبر قرار دارند یا در بهترین حالت آنها در همان شرایطی قرار دارند که در روزهای ابتدایی 7 اکتبر پس از حمله حماس قرار داشتند. موضوعی که نشان می‌‌دهد صهیونیست‌ها هنوز در باتلاق طوفان الاقصی گیر کرده‌اند و روزبه‌روز بیشتر در آن فرو می‌روند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰