طول دوره انتظار خرید مسکن در پایتخت چقدر است؟
دوره انتظار برای خرید مسکن در تهران یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که نشان‌دهنده قدرت خرید متقاضیان مسکن می‌باشد. این نسبت با فرض پس‌انداز ۳۰ درصد از درآمد سالانه یک شهروند تهرانی برای خرید یک آپارتمان ۷۵ متری محاسبه شده است.
  • ۲ ساعت قبل
  • 00
طول دوره انتظار خرید مسکن در پایتخت چقدر است؟
۵۶ سال زمان برای خرید یک خانه ۷۵متری در تهران
۵۶ سال زمان برای خرید یک خانه ۷۵متری در تهران

یکی از پارامترهای مهمی که می‌تواند نشان دهنده قدرت خرید متقاضیان مسکن باشد، دوره انتظار خرید مسکن است. این نسبت با فرض پس‌انداز ۳۰ درصد از درآمد سالانه یک شهروند تهرانی برای خرید یک آپارتمان ۷۵ متری به قیمت متوسط محاسبه شده است.

محاسبات شرکت سرمایه‌گذاری آوای آگاه نشان می‌دهد طول دوره انتظار خرید مسکن در شهر تهران از ۱۷ سال در سال ۱۳۷۲ به ۲۲ سال در سال ۱۳۹۶ رسیده بود که این میزان تا سال ۱۳۹۹ به ۵۱ سال، تا خرداد ۱۴۰۲ به ۷۲ سال و درنهایت تا مردادماه ۱۴۰۳ به ۵۵ سال رسیده است.

 به عبارتی، اگر خانوار سالانه یک‌سوم از درآمد خود را در شهر تهران پس‌انداز کند، ۵۵ سال طول می‌کشد یک خانه ۷۵ متری بخرد. جهش‌های تورمی و بی‌ثباتی اقتصاد کلان، کاهش عرضه مسکن جدید، افزایش هزینه مصالح و مجوزها، آماده نبودن زیر ساخت‌های حمل‌ونقل در شهرهای جدید و سایر عوامل در افزایش دوره انتظار خرید مسکن نقش داشته‌اند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰