هم دانشگاه بیمه شد، هم دانشجو
بخشنامه «بیمه مسئولیت مدنی دانشگاه آزاد در قبال آموزش‌گیرندگان» در راستای سند تحول و تعالی پنج‌ساله دانشگاه با موضوع ارائه تسهیلات رفاهی و خدمات فرهنگی به دانشجویان ابلاغ شده است.
  • ۳ ساعت قبل
  • 00
هم دانشگاه بیمه شد، هم دانشجو
همه دانشگاه آزادی‌ها در سراسر کشور تحت پوشش بیمه‌اند
همه دانشگاه آزادی‌ها در سراسر کشور تحت پوشش بیمه‌اند
سارا طاهریخبرنگار

 حتما این جمله را شنیده‌اید که «حادثه هیچ‌‌گاه خبر نمی‌کند.» واقعیت هم همین است؛ تصادف، گازگرفتگی، برق گرفتگی و سقوط اشیا و... همگی حوادثی‌اند که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد؛ فرقی هم نمی‌کند که چقدر جوانب احتیاط را رعایت کنیم یا از انجام دادن کارهای پرریسک و خطر دوری کنیم. شاید خیلی‌ها فکر کنند این حوادث بیشتر برای افرادی اتفاق می‌افتد که شغل‌های پرخطر دارند و دانشجویان چون بیشتر درگیر درس خواندن و تحصیل می‌شوند از این حوادث مصونند. اما با نگاهی به اخبار و آمارها متوجه می‌شویم که این‌گونه نیست.
ممکن است حادثه‌ای برای دانشجویان به وجود آید که کمتر به ذهن خطور کند. مانند حوادثی که در آزمایشگاه‌ها یا امکان ورزشی برای دانشجویان رخ می‌دهد. در این میان هر جایی که احتمال ورود آسیب و صدمه و زیان به جان و مال انسان‌ها وجود داشته باشد، کاربرد و فایده‌ بیمه‌ نیز پررنگ‌‌تر می‌‌شود. از آنجایی که دانشگاه آزاد همیشه تلاش کرده تا صدای دانشجویان را بشنوند، علاوه‌بر توجه به معیشت و کمک‌های مالی به آنها مانند پرداخت وام‌های مختلف، بیمه دانشجویی را نیز فراموش نکرده است. به‌طور مثال اسفندماه سال 1400 امکان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی و متاهل از خدمات بیمه تکمیلی برای اولین‌‌بار در این دانشگاه فراهم شد؛ که البته یک بیمه اختیاری بود و دانشجویان درصورت تمایل می‌توانستند از این بیمه استفاده کنند.
اما به تازگی دو بخشنامه جدید در دانشگاه آزاد توسط داریوش جاوید، معاون توسعه و مدیریت منابع این دانشگاه به روسای واحدها و مراکز آموزشی ابلاغ شده که براساس آن تمام دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی و غیرایرانی تحت پوشش این دو بیمه‌نامه قرار گرفته‌اند. «بیمه حوادث دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی و غیرایرانی» و «بیمه مسئولیت مدنی دانشگاه آزاد»، دو بیمه‌ای است که به تازگی و برای سال تحصیلی جدید ابلاغ شده است. 

چتر حمایتی دانشگاه آزاد برای تمام آموزش‌گیرندگان
بخشنامه «بیمه مسئولیت مدنی دانشگاه آزاد در قبال آموزش‌گیرندگان» در راستای سند تحول و تعالی پنج‌ساله دانشگاه با موضوع ارائه تسهیلات رفاهی و خدمات فرهنگی به دانشجویان ابلاغ شده است. هدف مسئولان دانشگاه آزاد از ارائه این بخشنامه ارتقای سلامت روحی و جسمی دانشجویان است و براساس آن تمام آموزش‌گیرندگان دانشگاه برای یک‌سال تحصیلی از سوی شرکت بیمه دی در قبال صدمات جانی ناشی از حوادث در محیط‌های دانشگاه و مراکز وابسته و تحت پوشش بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، اردوها، سرویس ایاب و ذهاب و... در سراسر کشور تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار گرفته‌اند.
براساس این بخشنامه پرداخت حق عضویت بیمه مذکور از محل اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد تامین می‌شود و پس از واریز مبالغ خسارت توسط شرکت بیمه‌گر به حساب واحد دانشگاهی، مبلغ خسارات باید پس از تسویه کامل بدهی دانشجویان آسیب دیده براساس ضوابط و مقررات دانشگاه به حساب آنها واریز شود.
مدت‌زمان اعلام خسارت از زمان اطلاع بیمه‌گذار از بروز خسارت حداکثر ۳۰ روز کاری است؛ همچنین برای پرداخت خسارت هزینه پزشکی مدارکی مورد نیاز بوده که عبارت است از اعلام خسارت ممهور به مهر و امضای زیان‌دیده - کپی مدارک شناسایی زیان‌دیده، اصل صورت‌حساب ممهور به مهر بیمارستان و کپی برابر اصل پرونده کامل بیمارستانی و لیست تامین اجتماعی ممهور به مهر سازمان تامین اجتماعی به تاریخ یک ماه قبل از حادثه و درنهایت گزارش کلانتری (‌در صورت حضور). برای خسارت نقص عضو نیز گواهی خاتمه درمان از پزشک معالج و گرافی‌های زیان‌دیده، تایید دیه و نقص عضو توسط پزشک معتمد و گزارش آمبولانس یا اورژانس مورد نیاز است. 

شرایط بیمه حوادث چیست؟
بیمه دیگر دانشگاه آزاد با عنوان «بیمه حوادث دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی و غیرایرانی دانشگاه آزاد» نیز چند روز پیش توسط معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد به روسای واحدها و مراکز آموزشی ابلاغ شد. موضوع این بیمه‌نامه نیز حوادثی است که دانشجویان درگیر آن می‌شوند و تفاوت آن با بیمه مسئولیت مدنی این است که در بیمه مسئولیت مدنی، خسارت به کسانی تعلق می‌گیرد که دانشگاه در آن حادثه مقصر شناخته شود. 
بیمه حوادث دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی و غیرایرانی دانشگاه آزاد، هم در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد با موضوع ارائه تسهیلات رفاهی و خدمات فرهنگی به دانشجویان با هدف ارتقای سلامت روحی و جسمی است. براساس این بخشنامه تمام دانشجویان ایرانی و غیرایرانی دانشگاه آزاد به مدت یک سال از ساعت 24 روز 31 شهریورماه تا ساعت 24 روز 31 شهریورماه سال 1404 از سوی شرکت بیمه دی در قبال صدمات جانی ناشی از حوادث در تمام اوقات شبانه روز در داخل و خارج از کشور تحت پوشش قرار گرفته‌اند. 
برای بیمه حوادث نیز مانند بیمه مسئولیت مدنی مدارکی لازم است. به‌طور مثال برای غرامت فوت ناشی از حادثه در بیمه حوادث این مدارک مورد نیاز است: 1. گواهی فوت ثبت احوال یا کنسولگری‌های سفارت ایران در خارج از کشور، 2. گواهی فوت سازمان پزشکی قانونی یا جواز دفن مبنی‌بر اعلام دقیق علت فوت (درصورت کالبد شکافی همراه با گزارش پزشکی قانونی)، 3‌. گزارش و کروکی حادثه از مراجع قانونی با قید نام متوفی، تاریخ محل و چگونگی حادثه ممهور به مهر مرجع مربوطه و 4. گواهینامه معتبر و متناسب با وسیله نقلیه در صورتی که وقوع فوت در اثر حوادث ترافیکی باشد و بیمه شده رانندگی وسیله نقلیه را به عهده داشته است. در این گزارش در گفت‌وگو با داریوش جاوید، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد به جزئیات بیمه حوادث و بیمه مسئولیت مدنی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته‌ایم. 

بیمه حوادث و مسئولیت مدنی اجباری و سراسری است
او در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه به تازگی دو بیمه ابلاغ شده که مربوط به حوادث دانشجویی و مسئولیت مدنی در قبال آموزش‌گیرندگان است، گفت: «در حال پیگیری این دو موضوعیم. بیمه مازاد درمان که سال 1400 انجام شد اختیاری بوده اما این دو بیمه که اخیرا و برای سال تحصیلی جدید ابلاغ شده، به صورت اجباری و سراسری برای همه دانشجویان در حال انجام است.»
او اضافه کرد: «این دو بیمه هر ساله توسط دانشگاه برای دانشجویان انجام می‌شود؛ سال گذشته طرف قراردادمان بیمه تجارت نو بود اما امسال براساس سیاست‌های دانشگاه با بیمه دی قراردادها منعقد شده و دو بیمه‌نامه جدید برای سال تحصیلی جدید است. یعنی تمام دانشجویان‌مان از اول مهرماه امسال تا 31 شهریورماه سال آینده تحت این دو رشته بیمه‌ای قرار می‌گیرند.»
معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد در ادامه تصریح کرد: «این دو بیمه‌نامه اخیرا به تمام واحدهای دانشگاهی ابلاغ شده و تمام دانشجویان دانشگاه آزاد تحت این دو بیمه قرار گرفتند. بر این اساس، برای بیمه حوادث دانشجویی تمام دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی و غیرایرانی دانشگاه آزاد در 24 ساعت شبانه‌روز بدون قید جغرافیایی، تحت پوشش این بیمه‌نامه در سقف‌های تعیین شده قرار گرفته‌اند.» 

از 30 میلیون هزینه درمان تا 150 میلیون غرامت ناشی از فوت
او اضافه کرد: «دانشجویان برای بحث هزینه درمان تا 300 میلیون ریال و غرامت نقص عضو یا از کارافتادگی دائم یا جزئی و غرامت فوت ناشی از حادثه، هرکدام تا سقف یک میلیارد و 500 میلیون ریال (150 میلیون تومان) تحت پوششند. به عبارت بهتر اگر حادثه‌ای ناشی از یک عامل خارجی برای هر کدام از دانش‌آموزان، دانشجویان ایرانی و غیرایرانی اتفاق بیفتد به صورت سراسری تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند.» 
معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد درباره چگونگی استفاده از این بیمه‌نامه نیز اضافه کرد: «این افراد می‌توانند مدارک و مستندات خود را در بازه زمانی تعیین شده کامل کرده و به واحد دانشگاهی خود ارائه یا با هماهنگی واحد دانشگاهی به شعب مشخص شده که در پیوست بخشنامه اعلام شده است، مراجعه کنند.»
جاوید در بخش دیگری از سخنان خود درباره بیمه مسئولیت مدنی دانشگاه آزاد در قبال آموزش‌گیرندگان نیز که به‌تازگی ابلاغ شده است، توضیح داد: «این بیمه در سقف‌های مجازی که در کشور وجود دارد در حال انجام است و اگر دانشجویی در محیط دانشگاهی یا امکان وابسته به دانشگاه دچار آسیب شود که در آن حادثه دانشگاه مقصر شناخته شود، براساس میزان قصوری که از سمت مجموعه دانشگاه وارد شده باشد و حکم دادگاه داشته باشند، می‌توانند از محل این بیمه‌نامه در سقف‌های مشخص شده استفاده کنند.» 

متن کامل گزارش سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه را در روزنامه فرهیختگان بخوانید

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰