27 درصد سرمایه‌گذاران خطرپذیر آمریکا روی AI سرمایه گذاری می‌کنند
همان‌طور که چشم‌انداز هوش مصنوعی همچنان درحال تکامل است، چند روند و چالش نیز درحال شکل‌گیری‌اند. اهمیت روزافزون حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها باعث تغییر به‌سمت توسعه و استقرار هوش مصنوعی مسئولانه‌تر شده است. نیاز به استعدادهای هوش مصنوعی باعث ایجاد رقابت جهانی برای استعدادهای برتر هوش مصنوعی شده است.
  • ۳ ساعت قبل
  • 00
27 درصد سرمایه‌گذاران خطرپذیر آمریکا روی AI سرمایه گذاری می‌کنند
زرق و برق هوش مصنوعی در چشم VCها
زرق و برق هوش مصنوعی در چشم VCها

فرهیختگان:  کارشناسان از مدت‌ها قبل با توجه به رشد صعودی و چشمگیر فناوری هوش مصنوعی در دنیا، اعلام کرده بودند که گرایش به حوزه‌های هوش مصنوعی به‌طور قابل توجهی در دنیا و به‌ویژه در منطقه سیلیکون‌ولی افزایش یافته است که بسیاری از غول‌های فناوری در آن مستقرند. به دنبال آن، مشخص شد کاهش سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ها به دلیل گرایش بیشتر سرمایه‌گذاران روی پروژه‌های مرتبط با هوش مصنوعی است و آنها ترجیح می‌دهند روی فناوری‌های نوظهوری سرمایه‌گذاری و ریسک کنند که آینده درخشانی پیش روی آنهاست. براساس تحلیل‌های جدید صورت گرفته، سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VC)های آمریکایی به‌طور قابل توجهی بیشتر از سرمایه‌گذاران در سایر مناطق بر هوش مصنوعی تمرکز کرده‌اند. 

به گزارش fastcompany، هوش مصنوعی به‌عنوان یک نیروی تحول‌آفرین در دنیا ظاهر شده است که صنایع، اقتصادها و جوامع را در دنیا شکل می‌دهد اما چگونگی سرمایه‌گذاری‌های VCها در این فناوری جدید در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است. تخصیص منابع به تحقیق و توسعه و پیاده‌سازی هوش مصنوعی در سطح جهانی متفاوت است و منعکس‌کننده استراتژی‌ها، اولویت‌ها و چشم‌اندازهای متنوعی برای آینده است. به تازگی، تفاوت آشکاری بین میزان توجه عمومی به هوش مصنوعی و میزان سرمایه خطرپذیر جذب‌شده در این بخش مشاهده می‌شود. اما به‌رغم اخباری که این روزها حول محور هوش مصنوعی منتشر می‌شود، تنها حدود 20 درصد از تمام سرمایه‌های جذب‌شده بین ماه ژوئن تا آگوست امسال به حوزه هوش مصنوعی اختصاص داده است.

اما زمانی که حرف از انتخاب VCها برای سرمایه‌گذاری در خارج از آمریکا به میان می‌آید، این اختلاف حتی بیشتر هم می‌شود. براساس گزارش Crunchbase (شرکتی که اطلاعات سرمایه‌گذاری و تامین مالی شرکت‌ها را ارائه می‌دهد)، تقریبا 27 درصد از سرمایه‌گذاران خطرپذیر آمریکا در مراحل اولیه (از سطح اولیه تا سری B) بین 15 جولای تا یک سپتامبر روی شرکت‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در این میان، سهم اروپا به کمتر از 20 درصد و چین به حدود 15 درصد می‌رسد که نسبت به سرمایه‌گذاری VCها در آمریکا سهم کمتری را شامل می‌شوند. 

به گزارش weforum، شدت گرفتن سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی در آمریکا تحولات زیادی را در بخش‌های کلیدی مانند خودروهای خودران، مراقبت‌های بهداشتی و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات ‌تسریع کرده است. سرمایه‌گذاری‌های VC در زمینه هوش مصنوعی در پنج سال گذشته بالغ بر 290 میلیارد دلار بوده است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند رشد سالانه تولید ناخالص داخلی را 0.5 تا 1.5 درصد در یک دهه آینده افزایش دهد به‌طوری‌که از یک هزار و 200 میلیارد دلار به 3 هزار و 800 میلیارد دلار خواهد رسید. طرح خودروهای خودران آمریکا، سرمایه‌گذاری خصوصی را در تحقیق و توسعه، به‌ویژه از سوی فعالان اصلی فناوران داخلی مانند گوگل، تسلا و اوبر جذب می‌کند. از سوی دیگر، شرکت‌های بزرگ مراقبت‌های بهداشتی آمریکا و شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر در حال سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های تشخیص پزشکی مبتنی‌بر هوش مصنوعی و نظارت بر بیمار از راه دورند. سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین برای تایید دستگاه‌های پزشکی مبتنی‌بر هوش مصنوعی است تا از این طریق بتواند اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کرده و سرمایه‌گذاری بیشتر را در حوزه مراقبت‌های بهداشتی افزایش دهد.

از سوی دیگر، دولت آمریکا استراتژی رایانش ابری فدرال را با هدف مدرن‌سازی و ایمن‌سازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در سراسر کشور معرفی کرده است. هوش مصنوعی همچنین به‌عنوان یک ابزار کلیدی برای خودکارسازی وظایف مدیریت داده، بهینه‌سازی عملکرد شبکه و افزایش اقدامات امنیتی در حال ظهور است. پذیرش سیستم‌های ابری در آمریکا در حال افزایش است و به ابزارهای مدیریت زیرساخت پیشرفته مجهز به هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی تخصیص منابع و افزایش کارایی هزینه نیاز دارد. 

متن کامل گزارش ندا اظهری، مترجم را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰