۱۵ فلسطینی به سرنوشت «عایشه نور» دچار شدند
نظامیان صهیونیست 15 معترض حامی فلسطین را در همان منطقه‌ای که عایشه نور ایگی، فعال ترک‌تبار آمریکایی را کشت، کشتند. از سال 2021 تاکنون با تظاهرات هفتگی در کرانه باختری، نظامیان صهیونیست هم دست به ماشه شده‌اند.
  • ۲ ساعت قبل
  • 00
۱۵ فلسطینی به سرنوشت «عایشه نور» دچار شدند
تکرار جنایت صهیونیست‌ها در کرانه باختری
تکرار جنایت صهیونیست‌ها در کرانه باختری
مائده زمان فشمیخبرنگار

در یک بعدازظهر گرم آگوست سال 2021، در حالی که معترضان در نزدیکی روستای بیتا در کرانه باختری با نظامیان صهیونیست روبرو شدند، عماد علی دویکات به دور از هیاهو، در کنار چندین آمبولانس پارک شده، ایستاد تا استراحت کند. دویکات در حالی که با دوستانش گپ می زد، ناگهان با صورت روی زمین افتاد. آن روز دمای هوا بالا بود و دوستانش فکر کردند که او از شدت گرما بیهوش شده اما وقتی به کنار او رسیدند دیدند خون از سینه‌اش جاری شده، جایی که گلوله نظامیان صهیونیست به آن اصابت کرده بود. دویکات، 38 ساله، کارگر ساختمانی اهل بیتا و پدر پنج فرزند، کمتر از یک ساعت بعد در بیمارستانی در همان نزدیکی درگذشت.

هفته گذشته، اسیل الباجه، یک مدافع صلح و محقق فلسطینی که به مستندسازی قتل دویکات کمک کرد، با آشکار شدن جزئیات درباره کشته شدن یک معترض دیگر در بیتا، یعنی فعال آمریکایی عایشه نور ایگی که توسط نظامیان صهیونیست هدف گلوله قرار گرفت، به داستان خود فکر می‌کرد. اوایل این ماه او اگرچه سه سال بود که از این ماجرا دور شده بود، اما داستان ایگی بسیار آشنا به نظر می‌رسید.

به گفته شاهدان عینی، ایگی هم مثل دویکات در کنار سایر فعالان صلح در فاصله‌ای طولانی از نظامیان صهیونیست ایستاده بود که صدای شلیک گلوله بلند شد و او ناگهان روی زمین افتاد. ایگی بر اثر اصابت گلوله به سرش جان باخت.

برای الباجه از طریق تحقیقاتش مشخص شد که استفاده صهیونیست‌ها از گلوله جنگی علیه غیرنظامیان بخشی از الگوی بزرگتر هدف قرار دادن غیرنظامیان برای سرکوب جنبش‌های اعتراضی است. الباجه گفت: وقتی خبر قتل ایگی را شنیدم، دلم شکست، اما تعجب نکردم. زیرا ما فلسطینی‌ها می‌دانیم که نیروهای اشغالگر و مقامات صهیونیست اهمیتی نمی‌دهند که شما فلسطینی، معترض، روزنامه‌نگار، امدادگر، کودک یا نماینده یک سازمان بین‌المللی برای همبستگی و صلح هستید. مهمات جنگی آنها هرچیزی و هرکسی را هدف قرار می‌دهد.

گزارشی که الباجه در ماه مارس منتشر کرد منجر به ثبت پرونده 10 فلسطینی کمک کرد که در سال‌های 2021 و 2022 با تیراندازی نظامیان صهیونیست در همان مکان کشته شدند، شد. یعنی روستای بیتا، درست در جنوب نابلس که ساکنان آن به صورت هفتگی تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند. اعتراضات علیه شهرک غیرقانونی در نزدیکی اویاتر که در سال 2021 در زمین فلسطینی در کوه صبیح ساخته شد. معترضان اغلب به سمت شهرک راهپیمایی می‌کنند، شعار می‌دهند و پرچم‌های فلسطین را در مسیر نصب می‌کنند. بیشتر آنها برای نماز در این نزدیکی جمع می‌شوند. برخی به سمت نظامیان صهیونیست یا پلیس مرزی که اغلب با گلوله پاسخشان را می‌دهند، سنگ پرتاب می‌کنند.

براساس تصاویر تیراندازی‌ها، گزارش رسانه‌های فلسطینی و جنبش همبستگی بین‌المللی، گروهی که ایگی به آن پیوسته بود، از زمان پایان تحقیقات الباجه، ارتش اسرائیل شش نفر دیگر را در همان محل تظاهرات در نزدیکی بیتا از جمله ایگی کشته است. نظامیان صهیونیست همچنین دو غیرنظامی دیگر را در جریان عملیات نظامی در داخل روستا کشته‌اند. در میان 18 کشته، 6 پسر نوجوان هستند. بر اساس اظهارات شاهدان عینی که در گزارش الباجه و گزارش جداگانه‌ای که در سال 2022 توسط گروه حقوق بشر B'Tselem منتشر شد، هیچ یک از این افراد تهدیدی برای نظامیان صهیونیست یا افسران پلیس مرزی نبود.

در چند مورد، مردم در حالی که از نیروهای نظامی دور می شدند و پشت به نظامیان می‌رفتند، هدف گلوله قرار گرفتند. به گزارش الباجه، بیش از 6000 نفر دیگر بر اثر گلوله های پلاستیکی، گاز اشک آور و گلوله های جنگی در جریان اعتراضات مجروح شده‌اند. این گزارش نتیجه‌گیری کرد که نظامیان اسرائیل از کشتن و شلیک علیه غیرنظامیان فلسطینی برای سرکوب تظاهرات استفاده می‌کنند. در این گزارش آمده که چنین رفتاری نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی از سال 1966 است که شامل حمایت‌هایی از حق تجمع مسالمت‌آمیز است. هم اسرائیل و هم ایالات متحده این معاهده بین المللی را امضا کرده اند.

الباجه گفته: دلیل اینکه ما تصمیم گرفتیم یک گزارش کامل درباره بیتا تهیه کنیم این بود که احساس کردیم این روستا یک مطالعه موردی است، نمونه‌ای از روند گسترده‌تر استفاده سیستماتیک از زور علیه معترضان فلسطینی هر زمان که تصمیم به مقاومت در برابر اشغال غیرقانونی اسرائیل بگیرند.

اسرائیل در حال انجام تحقیقات داخلی درباره قتل ایگی است. یافته‌های اولیه می‌گوید که ایگی به طور غیرمستقیم و غیرعمد مورد اصابت گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفته که به سمت او نبوده، بلکه محرک اصلی شورش بوده است و گفته که تیراندازی در جریان یک شورش خشونت‌آمیز که ده‌ها فلسطینی در آن حضور داشته‌اند، رخ داده، مظنونان لاستیک‌ها را سوزاندند و به سمت نیروهای امنیتی در تقاطع بیتا سنگ پرتاب کردند.

تحقیقات واشنگتن پست در هفته گذشته به به شهادت شاهدان عینی، فیلم‌ها و عکس‌ها متکی بود، روایت اسرائیل را رد کرد و دریافت که ایگی در لحظات آرامی پس از اوج‌گیری تظاهرات هدف گلوله قرار گرفت. او 20 دقیقه قبل از تیراندازی از معترضانی که قبلا در بودند دور شد و دورتر از نظامیان ایستاده بود. نه تظاهرکنندگان و نه ایگی تهدیدی برای ارتش نبودند اما یک نظامی او را هدف قرار داد و ایگی را کشت.

بلافاصله پس از مرگ ایگی، نگرانی‌هایی در مورد توانایی صهیونیست‌ها برای پاسخگویی به نظامیان خود در قتل ایجاد شد. درخواست‌های فزاینده‌ای برای تحقیقات مستقل به رهبری ایالات متحده، از خانواده ایگی گرفته تا اعضای کنگره، از جمله قانون‌گذاران دموکرات، سناتور پتی موری و نماینده پرامیلا جایپال از واشنگتن، افزایش یافته است. با این حال، دولت جو بایدن درخواست‌ها برای آغاز تحقیقات جداگانه تا زمانی که اسرائیل به نتیجه‌گیری برسد را رد کرده است.

هفته گذشته، ساعاتی پس از اینکه بایدن به خبرنگاران گفت که تیراندازی یک تصادف و در نتیجه اصابت گلوله از زمین بود، کاخ سفید بیانیه‌ای منتشر کرد و این قتل را محکوم کرد. کاخ سفید همچنین گفت که تحقیقات اسرائیل را زیر نظر دارد و تیراندازی را خطای غم انگیز خواند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا احتمالاً قاطعانه‌ترین محکومیت دولت بایدن را در مورد این قتل ارائه کرد و آن را بی‌دلیل و غیرقابل توجیه خواند و در عین حال گفت که ارتش اسرائیل باید تغییرات اساسی در نحوه عملکرد خود در کرانه باختری ایجاد کند. از جمله تغییرات در قوانین.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل از افشای قوانین درگیری خودداری کرد اما مدعی شد که این قوانین مطابق با قوانین بین المللی است. با این حال، ارتش اعتراف کرد که در صورت احساس نیاز به محافظت از سربازان یا غیرنظامیان خود از گلوله واقعی در طول اعتراضات استفاده می کند.

سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین گفت که تحقیقات برای اکثر 17 مورد تیراندازی دیگر در نزدیکی بیتا از سال 2021 تاکنون انجام شده، اما از اظهار نظر در مورد نتایج آنها خودداری کرد.

نه الباجه و نه جنبش همبستگی بین المللی نگفته‌اند که از تحقیقات جنایتکارانه اسرائیل در مورد کشتار 10 فلسطینی که او مورد بررسی قرار داده، آگاه هستند. الباجه همچنین اذعان کرد که بسیاری از فلسطینی‌های ساکن در کرانه باختری اشغالی از شرکت در تحقیقات اسرائیل به دلیل صدمات روحی و بی‌اعتمادی به روند قضایی چندین دهه خودداری کردند.

او به یک نظرسنجی در سال 2022 توسط گروه حقوق بشر اسرائیلی یش دین اشاره کرد که نشان داد تنها یک درصد از شکایات مربوط به سوءرفتار نظامی، از جمله قتل بیش از 400 فلسطینی، به پیگرد قانونی منجر شده است. در طی یک دوره پنج ساله، این بررسی نشان داد که تنها یازده نظامی توسط دادستان‌های نظامی به خاطر کشتار فلسطینیان متهم شدند. حتی تعداد کمتری از کسانی که محکوم شدند فقط به خدمات عمومی کوتاه مدت سربازی محکوم شده‌اند. در این گزارش آمده که فقدان پاسخگویی، به ارتش اسرائیل این امکان را داده که بدون مجازات علیه فلسطینیان دست به خشونت بزند.

الباجه در جریان تحقیقات میدانی خود با خانواده محمدعلی خبیسه، 28 ساله، نقاش ساختمان که به درخت زیتون تکیه داده بود و مورد اصابت گلوله یک نظامی صهیونیست قرار گرفت، صحبت کرد. او هنگام ملاقات با والدین خبیسه در خانه آنها در بیتا، متوجه شد که دو پسر دیگر آنها نیز تحت تاثیر ارتش اسرائیل قرار گرفته‌اند. او ابتدا متوجه شد که پای پسر 26 ساله آنها در گچ است. او در حالی که در سال 2021 در کوه سابیح تظاهرات می کرد، زخمی شد زیرا از گاز اشک آور شلیک شده توسط ارتش اسرائیل فرار می‌کرد. در سال 2022، نظامیان صهیونیست به روستای آنها یورش بردند و سومین پسرشان را که در آن زمان 27 سال داشت، از خانه بیرون کشیدند و او را در بازداشت اداری نگه داشتند، بازداشتی که در آن افراد بدون هیچ اتهامی به طور نامحدود زندانی می شوند. این خانواده گفتند که نتوانستند پسرشان را ملاقات کنند و فقط توانستند از طریق مانیتورها در جلسات دادگاه نگاهی کوتاه به او داشته باشند.

الباجه گفت: شما می توانید سطح تاثیر روانی این اتفاقات را بر کل خانواده ببینید. پدر خبیسه به الباجه گفت که او اخیرا به بیماری های قلبی مبتلا شده که دلیل آن استرس و غم و اندوه از دست دادن پسرش است.

سایر قتل‌هایی که الباجه به ثبت آنها کمک کرد شامل چندین معترض بود که در هنگام عقب‌نشینی از نظامیان کشته شدند، از جمله احمد زهی بنی شمسه، 15 ساله، و زکریا ماهر فلاح 28 ساله. محمد ساعد همایل 16 ساله، در حالی که در زیر درخت زیتون پناه گرفته بود، در اثر رگبار گاز اشک آور، کشته شد. عیسی برهام، 40 ساله، پس از رسیدن نظامیان با ماشین تصادف کرد. جمیل جمال ابوعیاش 32 ساله که تیرکمان را در دست داشت با شلیک یک سرباز نقابدار به سمت معترضانی که پشت دیوار پنهان شده بودند، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. فواز احمد حمایل، 47 ساله، هنگام پرتاب سنگ به سوی نظامیان، از ناحیه شکم هدف گلوله قرار گرفت. طارق عمر سنوبر، 27 ساله، سه بار مورد اصابت گلوله های پلاستیکی به پا و سر و یک بار با شلیک گلوله به شکم در حالی که در کنار حصار خانه ای ایستاده بود، کشته شد. احمد زهی بنی شمسه، 15 ساله، پس از آتش زدن لاستیک ها با گروهی از پسران نوجوان دیگر با شلیک گلوله به سرش کشته شد.

از میان بیش از 6000 معترض مجروح مورد بررسی توسط گزارش الباجه، 178 نفر با گلوله های واقعی و نزدیک به هزار نفر با گلوله های فلزی با روکش پلاستیکی مجروح شدند.

الباجه تاکید کرد در تظاهرات نزدیک بیتا مردانی را دید که هنوز از جراحات گلوله به زانو در حال بهبودی بودند و با عصا در دست به اعتراض خود ادامه داده و در تظاهرات شرکت کرده اند.

چند معترض دیگر چشمان خود را بر اثر جراحات ناشی از گلوله های پلاستیکی از دست داده بودند. او همچنین مصاحبه ای با یک پسر 18 ساله را توضیح داد که با گلوله به صورتش مجروح شده بود. چنین مهماتی که در اثر برخورد گسترش می یابد و جراحات وحشتناک تری ایجاد می کند، در میدان جنگ از سوی قوانین بین المللی غیرقانونی است. این پسر چهار بار تحت عمل جراحی قرار گرفت و حالا صحبت کردن برای او دشوار است، آسیب به دهان او را مجبور کرده از طریق نی غذا بخورد.

الباجه گفت: بنابراین این اقدامات صهیونیست ها، فقط کشتن فلسطینی ها نیست، بلکه ویران کردن زندگی فلسطینی ها، تلاش برای جلوگیری از شرکت مجدد آنها در تظاهرات و کاهش مبارزات حمایت از فلسطین است.

این گزارش همچنین به استفاده صهیونیست ها از سیاست های تیراندازی به هدف و شلیک به کشتن در طول راهپیمایی بزرگ بازگشت اشاره کرد. در طول این سلسله چند ماهه تظاهرات که از سال 2018 تا 2019 ادامه داشت، هزاران فلسطینی در امتداد مرز غزه با اسرائیل راهپیمایی کردند و به محاصره زمینی، هوایی و دریایی اعتراض و استدلال کردند که باید به آنها اجازه داده شود که به غزه برگردند. اسرائیلی ها براساس گزارش سازمان ملل متحد، در جریان تظاهرات‌ها که 18 ماه به طول انجامید، 214 فلسطینی از جمله 46 کودک کشته و بیش از 36 هزار و صد نفر از جمله حدود هشت هزار و 800 کودک زخمی شدند. از هر پنج مجروح، یک نفر مورد اصابت گلوله صهیونیست ها قرار گرفت که عمدتا از سوی تک تیراندازان مستقر در امتداد مرز بود. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که بیش از 170 نفر در اثر جراحات دچار معلولیت دائمی شدند.

در اوج اعتراضات در بیتا در سال 2021، صدها نفر از روستاییان هر جمعه برای راهپیمایی های هفتگی به این منطقه می‌رفتند. برخی از آنها در طول هفته همانجا می‌ماندند، گاهی شب‌ها کمپ می‌کردند و لیزرها را به سمت پاسگاه غیرقانونی اویاتار هدف می‌انداختند تا زندگی شهرک‌نشینان صهیونیست را مختل کنند. اقدامی که باعث شد شهرک‌نشینان در ژوئیه 2021 آنجا را ترک کنند.

به گفته جاناتان پولاک، فعال صهیونیست که در سه سال گذشته به فلسطینیان تظاهرات در نزدیک بیتا پیوسته، تظاهرات هفتگی تا هفتم اکتبر ادامه یافت، زمانی که عملیات نظامی در سراسر کرانه باختری شروع به تشدید و تظاهرات را بسیار خطرناک کرد. با این حال، در ماه ژوئیه، زمانی که رژیم صهیونیستی اعلام کرد که پاسگاه اویاتاررا قانونی می کند، تظاهرات از سر گرفته شد.

پولاک که یکی از بنیانگذاران جنبشی علیه دیوار کرانه باختری که بخش هایی از کرانه باختری را از سرزمین های اشغالی جدا می کند و طبق قوانین بین المللی غیرقانونی است، گفت که تیراندازی ارتش و پلیس مرزی اسرائیل رویه معمولی است. او متوجه شد که سربازان اسرائیلی بیشتر از گلوله های جنگی استفاده می کنند.

او یکی از اولین کسانی بود که گلوله صهیونیست‌ها به سرش اصابت کرد. او گفت که قبل از مرگ ایگی، به بسیاری از معترضان دیگر که در بیتا و دیگر مکان‌های کرانه باختری مورد اصابت گلوله‌های نظامی قرار گرفتند، کمک کرده بود. من بارها جنازه ها را حمل کردم. من باید سعی می‌کردم جلوی خونریزی دیگر تظاهرکنندگان و کودکان را بگیرم.

او گفت: ما در مورد یک رویارویی نظامی که دو طرف درگیر تاکتیک‌های نظامی هستند، صحبت نمی‌کنیم. ما درباره تظاهرکنندگانی صحبت می کنیم که با قدرت نظامی اسرائیل مواجه می شوند. مردم از عدم خشونت و نیاز به عدم خشونت صحبت می‌کنند، اما آنها فلسطینی‌هایی را هدف قرار می‌دهند که از کسری از خشونتی که اسرائیل استفاده می‌کنند، استفاده می‌کنند.

پولاک بیشتر گزارش‌های رسانه‌ای را که تلاش می‌کردند مرگ ایگی را به‌جای بخشی از یک پدیده بزرگ‌تر، به‌عنوان یک حادثه مجزا ترسیم کنند، مورد انتقاد قرار داد. وی به کشته شدن 17 فلسطینی و آمادو سیسون، داوطلب آمریکایی دیگر که در ماه آگوست در بیتا مورد اصابت گلوله جنگی از پشت پا قرار گرفت، اشاره کرد. در همان روز مرگ ایگی، نظامیان صهیونیست یک دختر 13 ساله را در روستای دیگری در چند کیلومتری جنوب کرانه باختری کشتند. او که بنام بنا امجد بکر نام داشت، در حالی که با خواهرانش در داخل اتاقش بود، توسط نظامیان هدف گلوله قرار گرفت، زیرا سربازان با روستاییان فلسطینی در بیرون که در اعتراض به آتش زدن مزارع خود توسط شهرک نشینان صهیونیست تظاهرات می کردند، مواجه شدند.

کشته شدن ایگی در حالی رخ می دهد که نظامیان صهیونیست تجاوزات خود را در کرانه باختری تشدید کرده و عملیات نظامی گسترده ای را در بخش شمالی اراضی اشغالی انجام داده اند. اکثر حملات در جنین رخ داده، جایی که ارتش اسرائیل به اشغال 10 روزه شهر پایان داد، به منازل حمله، جاده ها و دیگر زیرساخت های غیرنظامی را تخریب، بیمارستان ها را محاصره کرد و ده ها نفر از جمله چندین غیرنظامی را کشت. پدر این دختر به خبرنگاران گفت: در میان کشته شدگان یک دختر 16 ساله فلسطینی بود که در حالی که از پنجره به بیرون نگاه می کرد، مورد اصابت یک تک تیرانداز اسرائیلی قرار گرفت. تحقیقات اینترسپت در اوایل سال جاری نشان داد که تقریباا نیمی از افرادی که در سال گذشته در حملات هوایی صهیونیست ها در کرانه باختری کشته شدند، کودک بودند.

قبل از راهپیمایی به سمت پاسگاه غیرقانونی، تظاهرات هفتگی خارج از بیتا همیشه با نماز ظهر در کوهی روبروی شهرک‌های صهیونیست نشین آغاز می‌شود.

با این حال، جمعه گذشته، سربازان اسرائیلی و کامیون‌های زرهی با محاصره از اقامه نماز یادبود برای ایگی توسط این گروه چند ده نفره جلوگیری کردند. در باغی که نماز در آن برگزار می شد، بنر بزرگی بود که عکس و نام ایگی را در کنار پرچم های فلسطین نشان می داد. یک مرد مسن در این گروه درست در مقابل نظامیان صهیونیست ایستاده بود و شعار می داد: آمریکا، سر مار است، کنایه ای از کمک های نظامی بی قید و شرط که ایالات متحده همچنان به اسرائیل ارسال می کند.

ارتش اسرائیل در نهایت به بزرگان این گروه اجازه داد تا نماز بخوانند، اما مردان جوان را محاصره کرد. پولاک گفت که تعداد این گروه از نظامیان که از هفته قبل دو برابر شده بود، در نهایت مانع از برگزاری تظاهرات هفتگی شد.

پولاک گفت: این تظاهرات ادامه پیامی است که آنها با تیراندازی به عایشه نور ارسال کردند. مهم نیست تظاهرات مسالمت آمیز باشد یا نه، هیچ گونه اعتراض یا مقاومتی قابل تحمل نیست، چه فلسطینی‌ها در تظاهرات باشند، چه فعالان همبستگی بین‌المللی که در کنار آنها ایستاده اند، هرکسی که قد بلندی کند می‌تواند هدف قرار گیرد، حتی اگر فقط برای تسلیت آمده باشد، انها خشونت شان را به کار می برند، مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد، ما تا زمان آزادی در کنار فلسطینی‌ها برای آزادی خواهیم ایستاد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰