محسن ربیع‌خواه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
محسن ربیع‌خواه معتقد است؛ پرسپولیس بدنسازی خیلی‌خوبی داشته و با پرس شدیدی که در بازی با الاهلی داشت، نشان داد از این لحاظ در بهترین فرم است. قدر مسلم تیمی که بدنسازی خوبی داشته باشد درطول فصل کمتر مصدوم می‌دهد و نوسان خیلی‌کمی خواهد داشت.  اگر پرسپولیس مثل دو بازی قبل خود باشد برنده از میدان خارج خواهد شد.
  • ۱۴۰۳-۰۷-۰۴ - ۱۱:۰۶
  • 00
محسن ربیع‌خواه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
پرسپولیس مثل دو بازی قبل باشد دربی را می‌برد
پرسپولیس مثل دو بازی قبل باشد دربی را می‌برد
حمیدرضا اسکندریخبرنگار

حساس‌ترین بازی هفته ششم لیگ را سرخابی‌ها برگزار خواهند کرد. این در شرایطی است که دو تیم 5 روز بعد باید در لیگ نخبگان به‌مصاف حریفان خود بروند و برنده بازی امروز می‌تواند با روحیه مضاعفی به استقبال حریف آسیایی‌اش برود. این دیدار اولین دربی خوان گاریدو به حساب می‌آید اما جواد نکونام سابقه بازی و همچنین مربیگری در دربی را در کارنامه دارد. یکی از بازیکنانی که با پرسپولیس نتایج تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرده، محسن ربیع‌خواه است. بازیکن محبوب برانکو که حالا مشغول مربیگری است. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به نکات جالبی از دربی اشاره کرد که در ادامه می‌خوانید. 

تا امروز چند دربی را تجربه کرده‌ای؟
فکر کنم 7، 8 بازی همراه تیم بوده‌ام اما در سه بازی در ترکیب قرار داشتم که یکی را بردیم و در دو بازی دیگر یک مساوی و یک شکست هم نصیب‌مان شد. 

واقعا این مسابقه آن‌طور که می‌گویند اینقدر هیجان دارد؟
بله، با بازی‌های دیگر متفاوت است. شما در نظر بگیرید میلیون‌ها طرفدار دو تیم چشم‌شان به این بازی است و طبیعتا خواسته یا ناخواسته بازیکن و مربی تحت‌فشار قرار می‌گیرند که هر طوری شده برنده این بازی باشند. 

آیا حساسیت بیش از حد بازی باعث استرس بازیکنان و حتی مربیان می‌شود؟
اسمش را نمی‌شود استرس گذاشت، چون بازیکنی که در پرسپولیس و استقلال بازی می‌کند دیگر استرس برایش معنایی ندارد. اما فشاری که از سوی هواداران روی تیم است، باعث می‌شود نتوانی آن‌طور که باید بازی کنی و به همین خاطر است که بازی از لحاظ کیفی افت می‌کند. 

آیا مربیان خارجی در دربی کمتر از مربیان ایرانی احتیاط می‌کنند؟
با وجود همه احترامی که برای مربیان ایرانی قائلم در دربی به‌خاطر فشاری که وجود دارد ذهن‌شان بیشتر درگیر مسائل حاشیه‌ای می‌شود تا مسائل فنی اما مربیان خارجی سعی می‌کنند تمام تمرکزشان را روی مسائل فنی بگذارند. 

برانکو در دربی‌ها چطور عمل می‌کرد؟
آن زمان انصافا ما بازی‌های جذابی را به نمایش می‌گذاشتیم و در هیچ مسابقه‌ای به چیزی جز برد فکر نمی‌کردیم. برانکو در دربی‌ها هم عقیده‌اش این بود که بازی همیشگی‌مان را انجام دهیم و به نتیجه‌ای جز برد فکر نکنیم و راضی نباشیم. من فکر کنم برانکو بود که روح بردن را در پرسپولیس زنده کرد و خوشبختانه این روح به بهترین شکل هنوز در پرسپولیس زنده است. 

آیا گاریدو هم در دربی فقط به برد فکر می‌کند؟
شما وقتی سبک کاری یک مربی را می‌بینی و حرف‌هایش را در مصاحبه‌ها گوش می‌کنی، متوجه می‌شوی که او چه تفکری دارد. به عقیده من گاریدو خوب می‌داند وارد مجموعه‌ای ‌شده که چیزی جز بردن اعضا و البته هوادارانش را خوشحال‌شان نمی‌کند و به این خاطر هم در همه بازی‌ها تیمش را برای برنده شدن ارنج کرده، حتی در بازی با الاهلی عربستان ما پرسپولیس را تیم برتر و بهتری دیدیم و دلیلش این بود که برای برد وارد میدان شده بود. به‌هرحال تفکر سرمربی خیلی مهم است و همین تفکر است که از روی نیمکت به داخل زمین منتقل می‌شود. 

حالا اگر یک مربی برای کسب حداقل امتیاز تیمش را برای دربی ارنج کرده باشد تاثیری در کیفیت بازی دارد؟
مسلما دارد. فصل پیش مخصوصا در بازی برگشت پرسپولیس تهاجمی‌ترین تیم لیگ بود اما در بازی با استقلال به‌خاطر نوع بازی حریف نتوانست آن‌طور که باید موقعیت ایجاد کند. امیدوارم در بازی امروز فقط پرسپولیس نباشد که تهاجمی بازی می‌کند. 

به‌نظرت برای بازی امروز نکونام بیشتر تحت‌فشار است یا گاریدو؟
خیلی دوست ندارم درمورد تیم استقلال صحبت کنم؛ اطلاعاتی از اوضاع و مشکلات درونی این تیم ندارم. فقط امیدوارم مربیان دو تیم به احترام هواداران هم که شده به‌دنبال بازی جذاب و تماشایی باشند و صرفا به امتیاز گرفتن از این بازی فکر نکنند. 

فکر می‌کنی دربی‌باز‌های پرسپولیس کدام بازیکنانند؟
مسلما امید عالیشاه و علی علیپور. هر دو دربی‌های زیادی را تجربه کرده‌اند و همیشه از بهترین‌ها بوده‌اند. مخصوصا امید که به‌عنوان کاپیتان تیم دربی‌های زیادی را تجربه کرده و گل‌های مهم و قشنگی را زده است. امیدوارم یکی از این دو بازیکن امروز هم گلزنی کند. البته گولسیانی هم دربی‌باز خوبی است و در این بازی‌ها کم گل نزده است. 

غیبت اورونوف چقدر در بازی تاثیرگذار بود؟ 
قطعا غیبت اورونوف در بازی امشب خیلی احساس خواهد شد. او یکی از بازیکنان خلاق و فانتزی این بازی بود که می‌توانست گره بازی را باز کند. امیدوارم احمدزاده، امیری و عالیشاه- که وینگرهای خیلی خوبی‌اند- بتوانند گره‌گشای بازی باشند. 

لوکاس ژوائو می‌تواند برگ برنده پرسپولیس در دربی باشد؟
به‌نظرم لوکاس کلاس فوتبالی خیلی بالایی داشته باشد. حداقل من در دو بازی او را این‌طور دیدم. یک‌سری از بازیکنان با چند دقیقه بازی می‌توانند نشان دهند در چه حدی‌اند. لوکاس از قدوقواره خوبی برخوردار است و می‌تواند روی توپ‌های هوایی به وینگر‌ها و بازیکنان کناری‌اش کمک کند. شاید بهتر باشد گاریدو از لوکاس درکنار علیپور استفاده کند؛ چراکه به نظر من آنها می‌توانند یک زوج عالی باشند. در بازی امشب هم قطعا گاریدو برای ژوائو برنامه دارد و شاید بخواهد در 20، 30 دقیقه پایانی او را به بازی بیاورد. درکل بازیکنی با این کیفیت می‌تواند خیلی به پرسپولیس کمک کند. 

آیا عملکرد گندوز تا الان به‌گونه‌ای بوده که غیبت بیرانوند احساس نشود؟
انصافا یکی از نقاط‌قوت پرسپولیس در بازی‌های این فصلش خط دروازه بوده است. گندوز نشان داده دروازه‌بانی باتجربه و میدان‌دیده است. او در بازی با الاهلی با مهار پنالتی محرز خیال تیمش را بابت داشتن دروازه‌بانی مطمئن راحت کرد. وقتی دروازه‌بان تیمی مطمئن باشد، دیگر بازیکنان هم در شرایط بهتری بازی می‌کنند. 

این روزها از دوندگی بازیکنان پرسپولیس زیاد صحبت می‌شود، مثل دورانی که در پرسپولیس بودی و آمار دوندگی تیم‌تان فوق‌العاده بود. 
بله، وقتی قرار باشد در چند جام شرکت کنید باید از لحاظ بدنی در بهترین فرم ممکن باشید و ما همیشه این شرایط را داشتیم. الان هم به‌نظر می‌رسد پرسپولیس بدنسازی خیلی‌خوبی داشته و با پرس شدیدی که در بازی با الاهلی داشت، نشان داد از این لحاظ در بهترین فرم است. قدر مسلم تیمی که بدنسازی خوبی داشته باشد درطول فصل کمتر مصدوم می‌دهد و نوسان خیلی‌کمی خواهد داشت. 

در آخر نتیجه دربی را چطور پیش‌بینی می‌کنی؟
به‌نظرم اگر پرسپولیس مثل دو بازی قبل خود باشد برنده از میدان خارج خواهد شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰