سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد
نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره انفجارهای لبنان عصر جمعه به وقت محلی تشکیل شد و معاون دبیرکل سازمان ملل از همه بازیگران خواست حداکثر خویشتنداری را برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش انجام دهند و خواستار آتش بس فوری در غزه شد.
  • ۱۴۰۳-۰۶-۳۰ - ۲۳:۲۰
  • 00
سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد
نشست شورای امنیت درباره انفجارهای لبنان
نشست شورای امنیت درباره انفجارهای لبنان

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره سلسله انفجارهای دستگاه‌های ارتباطی در لبنان برگزار شد.

رزماری دی کارلو، معاون دبیر کل سازمان ملل در سخنرانی آغاز این نشست گفت: اکنون بیش از یکصدهزار نفر از ساکنان جنوب لبنان و ۶۰ هزار ساکن شمال سرزمین‌های اشغالی به دلیل تبادل آتش میان طرفین تخلیه شده‌اند. تبادل آتش میان حزب الله و اسرائیل تلفات سنگین انسانی، آسیب به زیرساخت‌ها و محیط زیست را به همراه داشته است.

وی با درخواست برای استقرار آتش بس در غزه به عنوان پیش زمینه ناآرامی‌ها در لبنان، افزود: خطر گسترش این منازعه به سایر مناطق خاورمیانه بسیار جدی است. این مسئله خطری جدی برای لبنان، اسرائیل، و به طور کلی تمامی منطقه است.

نماینده اسلوونی نیز به عنوان یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت در این نشست گفت: ما شاهد آن هستیم که اسرائیل تجهیزات ارتباطی را به سلاح تبدیل کرده است. انفجار دستگاه‌های پیجر تحولی جدی در حوزه جنگ است. جان باختن غیرنظامیان در این سلسله انفجارها مایه نگرانی است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: حزب الله از ایران سلاح دریافت می کند و هزاران نفر در اسرائیل آوار شده است که این به نفع لبنان نیست.  یک سازمان تروریستی روزانه حملات موشکی می کند که باعث آواره شدن افراد زیادی شده است. تا قبل از حمله تروریستی بی‌رحمانه حماس ۱۸ سال بود که آرامش تا حد زیادی بر خط آبی حکمفرما شده بود. این وضعیت روز ۸ اکتبر که اسرائیل هدف حمله گروه‌های مسلح غیردولتی قرار گرفت به هم خورد.

نماینده انگلیس نیز ادعا کرد: حملات موشکی حزب الله که پشت آن ایران قرار دارد باعث ناامنی شده است. از همه طرفها درخواست خویشتنداری دارم.

وزیر امور خارجه لبنان: بعد از عملیاتی که در لبنان رخ داد کسی در این جهان امنیت ندارد
وزیر خارجه لبنان نیز در این نشست با انتقاد شدید از رژیم صهیونیستی به دلیل توحش گسترده علیه مردم کشورش، خواستار پاسخگو کردن این رژیم در برابر جنایاتش شد.
وی گفت: اگر شورای امنیت در برابر جنایات صهیونیست‌ها سکوت کند بدان معناست که آن را تأیید کرده است. با توجه به ابعاد این حملات اکنون هیچ کس در امنیت قرار ندارد. اقدام تروریستی اسرائیل هدف قرار دادن تمامی غیرنظامیان بود.

 نماینده رژیم صهیونیستی: چرا شورای امنیت دائم برای ما تشکیل جلسه می‌دهد؟ آیا موضوعی دیگری در جهان وجود ندارد؟ 
نماینده اسرائیل بدون اشاره به حملات و کشتار غیرنظامیان در غزه و لبنان ادعا کرد: ما بدنبال جنگ نیستیم از 7 اکتبر شمار زیادی از شهروندان اسرائیلی توسط حماس قربانی شده اند. از آن روز 8 هزار موشک شلیک شده که باعث آوار شدن 60 هزار نفر ساکنان شمال سرزمین‌ها شده است چون حزب الله آنجا را به آتش کشیده است. 
نماینده اسرائیل گفت: ما امنیت را به مرزهای خودمان بازگردانیم و هرکاری برای تحقق این هدف انجام خواهیم داد. اگر حزب الله نخواهد مرزها را رها کند اسرائیل گزینه ای جز گزینه نظامی برای حفظ شهروندان خود نخواهد داشت. حزب الله بازیچه دست ایران است و ایران باید به خاطر ناامنی در منطقه مجازات شود. 

نماینده ایران در شورای امنیت: عاملان حمله به سفیرمان در لبنان را مجازات خواهیم کرد

نماینده ایران در شورای امنیت بیان کرد:رژیم صهیونیستی امروز هم به ساختمانی در بیروت حمله کرد. حملات گستردۀ رژیم جنایت ضدبشری است و رژیم می‌خواسته با انفجار پیجرها حداقل ۵ هزار نفر را از بین ببرد. ایران حملات وحشیانۀ رژیم را محکوم می‌کند. هدف‌قراردادن سفیر ما نقض آشکار حقوق بین‌المللی است و اسرائیل با حملۀ تروریستی این حقوق را نقض کرد. ما تلاش می‌کنیم عاملان حمله به سفیرمان در لبنان را مجازات کنیم. رژیم از خطوط قرمز عبور کرده است. 

نماینده ایران افزود: ایران اوج خویشتن‌داری را داشته اما دربارۀ حماقت صهیونیست‌ها هشدار می‌دهد. اقدامات اسرائیل ضدلبنان نیست بلکه ضد صلح بین‌المللی است. برخی کشورهای غربی و آمریکا هم از این رژیم حمایت می‌کنند. نماینده رژیم تروریستی، دیگران را دارد سرزنش می‌کند. اساس این رژیم براساس ترور و نسل‌کشی است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰