اهداف خراب‌کاری‌های پی‌درپی اسرائیل
انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله به‌طور بارز نشان‌دهنده مرحله جدید در منازعه حزب‌الله و رژیم‌صهیونیستی است. وقوع عملیات‌های خرابکاری پی‌درپی، در خسته و فرسوده کردن نیرو‌های انسانی حزب‌الله تاثیر جدی می‌گذارد که یکی از اهداف رژیم‌صهیونیستی است.
  • ۶ ساعت قبل
  • 10
اهداف خراب‌کاری‌های پی‌درپی اسرائیل
افنجار پیجرها، مرحله جدید منازعه حزب‌الله و رژیم‌
افنجار پیجرها، مرحله جدید منازعه حزب‌الله و رژیم‌
حانیه قاسمیانخبرنگار

روز گذشته هزاران نفر از اعضای حزب‌الله لبنان در بیروت، جنوب لبنان، منطقه بقاع و حتی در سوریه بر اثر یک حمله بزرگ زخمی شده و تعداد کمی نیز به شهادت رسیدند. این حادثه پس از اختلال و انفجار در دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم مورد استفاده اعضای حزب‌الله رخ داد. فراس‌الابیض وزیر بهداشت لبنان شامگاه سه‌شنبه تعداد زخمی‌ها را دو هزار و ۷۵۰ نفر و تعداد شهدا را هشت نفر از جمله یک کودک اعلام کرد. این فاجعه بر اثر انفجار دستگاه‌های ارتباطی دستی از نوع پیجر رخ داده است.

الجزیره به نقل از یک منبع امنیتی گزارش کرده که انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان ناشی از نفوذ از طریق فناوری بی‌سیم بوده است. این منبع توضیح داد که انفجار دستگاه‌های ارتباطی در مناطقی از جمله ضاحیه جنوبی بیروت، بقاع و جنوب لبنان رخ داده است. خبرگزاری رویترز گزارش داد دستگاه‌های ارتباطی منفجرشده در لبنان از جدیدترین مدل‌هایی‌اند که حزب‌الله در چند ماه اخیر وارد کرده است.

در عین حال، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع مطلع نوشت که دستگاه‌های ارتباطی هدف‌گذاری‌شده در لبنان بخشی از محموله جدیدی بودند که اخیرا حزب‌الله دریافت کرده است. آسوشیتدپرس به نقل از منابع نزدیک به حزب‌الله گزارش داد دستگاه‌های ارتباطی جدید مجهز به باتری‌های لیتیوم بوده و پیش از انفجار با گرمای شدید دمای باتری‌ها مواجه شده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام لبنانی که نامش فاش نشده گزارش داد احتمالا هدف‌گیری دستگاه‌های ارتباطی نتیجه حمله سایبری صهیونیستی است. 

انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله به‌طور بارز نشان‌دهنده مرحله جدید در منازعه حزب‌الله و رژیم‌صهیونیستی است. درحالی‌که پیجر‌هایی که هدف این حمله خرابکاری قرار گرفته‌اند ابزار‌های عادی‌اند و غیر از کاربرد‌های نظامی، کاربرد‌های عمومی نظیر استفاده در بیمارستان‌ها و حتی رستوران‌ها را نیز دارند به‌نظر می‌رسد که امکان خراب‌کاری و عملیات گسترده در شبکه ارتباطی این پیجر‌ها می‌تواند در جنگ احتمالی آینده تاثیر‌گذار باشد. همچنین وقوع عملیات‌های خرابکاری پی‌درپی، در خسته و فرسوده کردن نیرو‌های انسانی حزب‌الله تاثیر جدی می‌گذارد که یکی از اهداف رژیم‌صهیونیستی است. 

شبکه المیادین به نقل از منابع آگاه در حزب‌الله اعلام کرد آسیب‌دیدگان این خراب‌کاری لزوما افراد رده بالا در حزب‌الله نیستند. حزب‌الله یک سازمان گسترده و چندوجهی است که عملکرد آن صرفا به بخش نظامی محدود نمی‌شود. حزب‌الله یک سازمان چندوجهی است که شامل بخش‌هایی نظیر مدرسه، مرکز اسلامی، بیمارستان نیز می‌شود و پرسنل آسیب‌دیده لزوما مستشاران رده‌بالای نظامی حزب‌الله نیستند. 
عملیات خراب‌کاری تنها شدت روبه افزایش منازعه را نشان نمی‌دهد بلکه نگرانی‌هایی را درمورد احتمال حمله زمینی رژیم‌صهیونیستی به لبنان نیز ایجاد می‌کند. چنین تشدیدی می‌تواند تغییرات قابل‌توجهی از الگوهای قبلی درگیری‌های متناوب به درگیری‌های نظامی پایدار و شدیدتر به همراه داشته باشد. اهداف استراتژیک یک حمله زمینی ممکن است شامل نابودی زیرساخت‌های حزب‌الله و کاهش ظرفیت آن برای حملات بیشتر علیه رژیم‌صهیونیستی باشد. 

متن کامل گزارش حانیه قاسمیان، خبرنگار گروه جهان‌شهر را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰