در گفتگوی رئیس دانشگاه تهران با «فرهیختگان» مطرح شد
سید‌محمد مقیمی گفت: «همه پرونده‌ها با نگاه پدرانه و رأفت اسلامی بررسی شود و تفسیر به نفع فرد متخلف باشد، تا جایی که ممکن است مساعدت کنیم و در تنبیهات هم پایین‌ترین تنبیه که در قانون بوده را اجرا کردیم.»
  • ۱۴ ساعت قبل
  • 00
در گفتگوی رئیس دانشگاه تهران با «فرهیختگان» مطرح شد
پیشنهاد برای بازنگری آیین‌نامه انضباطی دانشجویان
پیشنهاد برای بازنگری آیین‌نامه انضباطی دانشجویان
زهرا رمضانیخبرنگار

سالن شهید رئیسی دانشگاه تهران روز گذشته میزبان معاونان دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور بود که در آستانه سال تحصیلی جدید برای هماهنگی هرچه بیشتر استقبال از دانشجویان گردهم آمده بودند. مصطفی رستمی‌ رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها، سعید حبیبا معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان و سید‌محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران سخنرانان افتتاحیه این نشست بودند.

در ادامه مروری بر مهم‌ترین نکات مطرح‌شده در افتتاحیه این نشست خواهیم داشت. 

پرونده‌های انضباطی پیش از آغاز سال جدید تعیین‌تکلیف شوند
سعید حبیبا، رئیس سازمان امور دانشجویان از ابتدای این نشست از معاونان خواست تا برای رسیدگی به شکایت‌های دانشجویان تعلیقی و اخراجی تمهیدات لازم را بیندیشند. او گفت: «دانشجویان ممکن است دچار خطا شوند اما ما باید با سعه‌صدر درخصوص آنها عمل کنیم. درحقیقت دانشجویان نسلی متفاوت با نسل‌های ما هستند و باید آنها را درک کرد، پس خواهشمندم دانشگاه‌ها برای بررسی مجدد و با رویکرد جدید و کمک به ایجاد امید و وفاق در کشور، برای دانشجویانی که دارای آرای انضباطی تعلیق و محرومیت از تحصیل هستند تا قبل از آغاز بازگشایی سال تحصیلی جدید‌، کمیته‌های انضباطی تشکیل شود و‌ مشکل این دسته از دانشجویان را حل‌وفصل نمایند. سازمان دانشجویی و شورای مرکزی انضباطی دانشجویان در سازمان دانشجویی آماده هر گونه کمک و حمایت و مساعدت در این زمینه است.»

سالانه بیش از ۸ هزار میلیارد خرج تغذیه می‌شود
موضوع غذای دانشجویان هم یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت مطرح‌شده به شمار می‌رفت. رئیس سازمان امور دانشجویان در این زمینه گفت: «هزار میلیارد تومان برای تغذیه و هزار میلیارد تومان هم برای تعمیر و تجهیز توزیع شده و در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است. لطفا بودجه تغذیه را برای همین تغذیه صرف کنید. سامانه‌ای هم درخصوص دانشجویان خارجی در سازمان ایجاد شده است. دانشگاه‌ها در این زمینه ورود کنند. تعمیرات جزئی خوابگاه‌ها انجام شود.» او ادامه داد: «خوابگاه‌ها از مباحثی است که دانشگاه‌ها درباره آن دغدغه دارند. خوابگاه خودگردان جدی‌تر گرفته شود تا مشکلات حل شود. در بحث تعمیر و تجهیز، مدل سی، سی، چهل و مدل۵۰، ۵۰ اجرا شود.»
حسین امامعلی‌پور، مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان هم در همین زمینه گفت: «سالانه بیش از ۸ هزار میلیارد در حوزه تغذیه هزینه می‌شود اما هنوز چالش‌هایی وجود دارد و دولت، دانشگاه و دانشجو ناراضی هستند. بنابراین باید در این خصوص اندیشید.» امامعلی‌پور با بیان اینکه ۲۰ درصد بودجه آموزش عالی صرف تغذیه می‌شود که می‌شود که آن را کاهش داد، افزود: «دانشگاه‌ها بیشتر مشغول خوابگاه و تغذیه هستند تا آموزش و پژوهش؛ درحالی‌که موضوع آموزش و پژوهش بسیار اهمیت دارد.» 
او گفت سهم دانشجو از تغذیه دانشجویی کمتر از ۱۰ درصد است؛ بنابراین باید باقی را از منابع آموزش عالی تامین کنیم. امامعلی‌پور با بیان اینکه بخشی از دانشگاه‌ها به سمت رستوران‌های مکمل حرکت کرده‌اند، اظهار کرد: «صندوق رفاه نیز یک آیین‌نامه درخصوص تغدیه تدوین کرده و چندین راه‌حل وجود دارد که می‌تواند بحث تغذیه دانشجویان را مدیریت کند. هدفمند شدن یارانه‌های تغذیه یکی دیگر از راه‌حل‌های موجود برای رفع چالش‌های تغذیه است که ضروری است به آن بپردازیم.» 

پیشنهاد رئیس دانشگاه تهران برای بازنگری آیین‌نامه انضباطی
سید‌محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران که میزبان این نشست بود هم در سخنانی به اظهارات رئیس‌جمهور در ماه‌های اخیر اشاره کرد و از نامه‌ای برای بررسی مجدد پرونده‌ دانشجویان خاطی خبر داد که رسانه‌ها روز گذشته متن آن را منتشر کردند. او گفت: «در دانشگاه تهران در حوزه انضباطی دانشجویی، نامه‌ای به دکتر وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه -پیرو‌ فرمایشات رئیس‌جمهور- نوشتیم که ظرف یک هفته یک کمیته شکل گیرد و تمام پرونده‌های دانشجویی که ظرف سه سال گذشته مطرح بوده و برای موارد معدودی دانشجو احکام انضباطی صادر شده بررسی شود. ضمن اینکه ما دانشجوی اخراجی نداریم. ما همیشه دنبال یک ماده می‌گردیم که کمترین بار انضباطی برای دانشجو را داشته باشد. نگاه ما پدرانه بوده و این ایام نگاه ویژه‌تر داشتیم. ما حتی مواردی داشتیم که دانشجو به کمیته هم فراخوانده نشود و با قول و وساطت مشکل وی رفع می‌شد.»
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: «آیین‌نامه انضباطی از ماده ۲۴ تا ۵۷ موارد تخلف انضباطی است. من به دکتر وجهی پیشنهاد دادم کمیته تجدیدنظری تشکیل شود، همه پرونده‌ها با نگاه پدرانه و رأفت اسلامی بررسی شود و تفسیر به نفع فرد متخلف باشد، تا جایی که ممکن است مساعدت کنیم و در تنبیهات هم پایین‌ترین تنبیه که در قانون بوده را اجرا کردیم.»

متن کامل مصاحبه زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰