ترکیب رسانه‌هایی که سوال پرسیدند
از 180 رسانه، ‌تنها 29 رسانه طی قرعه‌کشی توانستند سوالات‌شان را از رئیس‌جمهور بپرسند. با این حال مجری این نشست اعلام کرد رسانه‌هایی که خبرنگاران آنها موفق به طرح پرسش نشدند، پرسش‌هایشان به صورت اختصاصی با پاسخ رئیس‌جمهور همراه خواهد شد. از این رو «فرهیختگان» متن سوالی که در این نشست قرار بود از رئیس‌جمهور پرسیده شود را منتشر می‌کند. 
  • ۱۵ ساعت قبل
  • 00
ترکیب رسانه‌هایی که سوال پرسیدند
سوالاتی که «فرهیختگان» نتوانست از پزشکیان بپرسد
سوالاتی که «فرهیختگان» نتوانست از پزشکیان بپرسد

 ضمن عرض تبریک پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری و آرزوی موفقیت برای شما و همکاران‌تان در دولت. 

۱. گفتمان اصلی دولت یعنی نخ تسبیحی که همه ایده‌ها را به هم وصل می‌کند چیست؟ شما از وفاق گفتید. وفاق یک رویکرد مثبت و قابل تقدیر است اما گفتمان نیست. گفتمان به مثابه یک شاخص که نظام ترجیحات شما در سیاستگذاری‌ها را می‌سازد و بقیه ارزش‌ها در مقابل آن فرعی حساب می‌شوند، کدام است؟ آیا گفتمان شما عدالت و انصاف است که چند بار در سخنان‌تان گفتید؟ که البته خیلی شرح و بسط پیدا نکرد. 
۲. در زمان انتخابات شما بر دو نکته تاکید کردید؛ اول دعوا نکردن و وفاق و دوم ارجاع به کارشناسان. حال سوال این است که اگر ایده مرکزی و نخ تسبیح وجود نداشته باشد آیا این دو به ضد هم تبدیل نمی‌شوند؟ اگر در یک موضوع به کارشناسان رجوع کنیم و دو نظر کاملا متفاوت دادند، آیا وفاق به‌هم نمی‌خورد؟ مثلا همین حالا در برنامه وزرای بهداشت و رفاه درمورد خصوصی‌سازی درمان اختلاف‌نظر کارشناسی هست. اینجا اگر ایده مرکزی نباشد وفاق حاصل نمی‌شود. شما این مساله را چطور مدیریت می‌کنید؟ این روزها در محافل کارشناسی همه از ناترازی‌های مختلف می‌گویند و وظیفه دولت را رفع آن می‌دانند که البته دغدغه درستی است. باید دخل و خرج دولت درست باشد اما از آن‌ سو جامعه با نابرابری عمیقی هم روبه‌رو است. در شرایط دشوار مساله انتخاب اولویت‌ها موضوعیت دارد. رفع ناترازی عموما به معنای جراحی و تولید نابرابری بیشتر است. در دولت شما بین رفع ناترازی و رفع نابرابری کدام یک اولویت دارند؟ آیا اول نباید با اصلاح نظام توزیع مواهب و کاهش نابرابری، تصویر عادلانه‌تری از حکمرانی ساخت و بعد به سمت اصلاح ناترازی‌ها آن هم با ملاحظه رفع نابرابری رفت؟

ترکیب رسانه‌هایی که سوال پرسیدند
 در نشست خبری رئیس‌جمهور، درمجموع 29 رسانه داخلی و خارجی اعم از رسانه‌های مکتوب، چاپی، آنلاین و تصویری فرصت طرح پرسش را پیدا کردند. مجری نشست خبری در ابتدای شروع پرسش اعلام کرد خبرنگاران رسانه‌های مختلف از طریق قرعه‌کشی برای طرح پرسش پشت تریبون قرار می‌گیرند و ترکیب ارائه سوالات نیز این‌گونه خواهد بود که دو خبرنگار رسانه داخلی و یک خبرنگار رسانه خارجی فرصت طرح سوال دارند. درنهایت در فرصت نزدیک به یک‌ساعت‌ونیم، 18 رسانه داخلی و 11 رسانه خارجی فرصت طرح سوال از رئیس‌جمهور را پیدا کردند. از 18 رسانه داخلی، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری، 12 نماینده و رسانه‌های مکتوب و چاپی اعم از روزنامه‌ها، 6 خبرنگار ارائه پرسش داشتند که یکی از آن 6 نفر نیز خبرنگار یک مجله بود. 
چراغ اول طرح پرسش از رئیس‌جمهور با آمدن قرعه خبرگزاری فارس آغاز شد. پس از فارس، دنیای اقتصاد، CCTV چین، ایرنا، هم‌میهن، الجزیره، دانشجو، المیادین، جماران، انصاف‌نیوز، آناتولی ترکیه، ایسنا، فرانس24، جام‌جم، خانه ملت، عصر ایران، شرق، راشاتودی، العهد عراق، اندیشه پویا، تابناک، العالم، خبرآنلاین، آسوشیتدپرس، فلسطین‌الیوم، شبکه خبری ZDF، نیکی ژاپن، خبرگزاری موج و خبرگزاری صداوسیما فرصت ارائه پرسش خود را داشتند.

در میان رسانه‌ها، دو رسانه ایرنا و ایسنا رسانه‌های متعلق به دولت بودند. همچنین در میان رسانه‌های اصولگرا 6 رسانه فرصت طرح سوال پیدا کردند. سهم رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز با رسانه‌های اصولگرا برابری می‌کرد و آنها نیز 6 سهم در میان رسانه‌ها برای طرح پرسش از رئیس‌جمهور داشتند. تابناک، خبرآنلاین و خبرگزاری موج هم اگرچه نزدیک به اصلاح‌طلبانند اما نمی‌توان آنها را در این قالب جای داد.

درمجموع 62 درصد از کل رسانه‌هایی که فرصت طرح سوال در اولین نشست خبری رئیس‌جمهور پیدا کردند، رسانه‌های ایرانی و 38 درصد هم رسانه‌های خارجی بودند. از میان رسانه‌های داخلی هم 66 درصد خبرگزاری و سایت‌های خبری و 34 درصد رسانه‌های چاپی و مکتوب بودند. 

در این نشست پرسش خبرنگاران خارجی بیشتر درباره روابط ایران با دیگر کشورها خصوصا کشورهای منطقه مانند عربستان، یمن، عراق، چین، روسیه، ترکیه و مصر بود. نکته قابل تأمل و البته قابل توجه پرسش خبرنگار رسانه ZDF آلمان بود. او تنها خبرنگار رسانه خارجی محسوب می‌شود که مسائل اجتماعی و سیاست داخلی ایران برایش پراهمیت‌تر از رابطه با آلمان بود. پرسش خبرنگار این رسانه آلمانی درباره اصلاح روند گشت ارشاد در ایران بود. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰