تقابل آبی‌ها با چند‌ملیتی‌های الغرافه
استقلال و الغرافه از هفته اول لیگ قهرمانان نخبگان امشب در حالی به مصاف هم می‌روند که بعد از ری‌برندینگ رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، حالا رقابت‌های درون‌قاره‌ای در آسیا با حضور بسیاری از غول‌های قاره قرار است در بالاترین سطح برگزار شود تا به نوعی شاهد برگزاری سوپرلیگ آسیایی به این شکل باشیم. 
  • ۱۷ ساعت قبل
  • 00
تقابل آبی‌ها با چند‌ملیتی‌های الغرافه
حریف قطری استقلال زیر ذره‌بین «فرهیختگان»
حریف قطری استقلال زیر ذره‌بین «فرهیختگان»
محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق

تیم‌های استقلال و الغرافه از هفته اول لیگ قهرمانان نخبگان امشب در حالی به مصاف هم می‌روند که بعد از ری‌برندینگ رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، حالا رقابت‌های درون‌قاره‌ای در آسیا با حضور بسیاری از غول‌های قاره قرار است در بالاترین سطح برگزار شود تا به نوعی شاهد برگزاری سوپرلیگ آسیایی به این شکل باشیم. 
استقلالی‌ها در حالی این دیدار را برگزار می‌کنند که نیمکت این تیم تحت‌الشعاع اتفاقات دو هفته اخیر قرار گرفته و قطعا این دیدار می‌تواند برای نیمکت این تیم بسیار مهم باشد. این در حالی است که بعد از اینکه شایعات هفته‌های اخیر راه به جایی نبرده و جواد نکونام برای رهبری استقلال در ادامه رقابت‌های فصل جاری روی نیمکت این تیم ماندگار شد، حالا این چهره به خوبی می‌داند برای تثبیت حضورش روی نیمکت آبی‌پوشان از یک سو و بالاتر بردن وجهه خود نزد هواداران از سوی دیگر باید این دیدار را دست پر از میدان خارج شود تا استقلال دوباره به ریل موفقیت بازگردد. 

نتایج دو تیم در فصل جاری؛ شبیه به هم!
الغرافه قطر در جریان رقابت‌های امسال در لیگ‌های داخلی و آسیایی تا به این جای کار 6 دیدار را برگزار کرده است که طی آن 2 تساوی، 2 برد و 2 شکست برای شاگردان مارتینز در این دیدارها به ثبت رسیده است. 
زردپوشان الغرافه که از تیم‌های ریشه‌دار و معمولا مدعی لیگ ستارگان قطر به شمار می‌روند در این رقابت‌ها در فصل جاری 4 دیدار را برگزار کرده‌اند که طی آن یک برد، 2 تساوی و یک شکست برای این تیم به ثبت رسیده است. تیم مارتینز دیدار هفته ابتدایی را مقابل الخور به تساوی رسیده، در هفته دوم از الاهلی شکست خورده، سپس دیدار هفته سوم برابر الریان را با پیروزی پشت سر گذاشته و در دیدار هفته چهارم نیز برابر الشمال متوقف شدند. 
همچنین الغرافه در دور اول جام ستارگان 3 بر صفر مقابل الوکره شکست خورده و در دیدار پلی‌آف خود برابر شباب الاهلی امارات نیز با برتری یک بر صفر به مرحله اصلی لیگ الیت رسیدند. الغرافه هفته چهارم را با 5 امتیاز و حضور در رتبه ششم به پایان رساند. 
در سوی دیگر استقلالی‌ها نیز عملکردی مشابه را در جریان برگزاری سه دیدار خود در لیگ برتر به ثبت رساندند و با یک برد، یک تساوی و یک شکست با 4 امتیاز و یک بازی کمتر در رده چهارم قرار گرفتند. این در حالی است که دیدار هفته چهارم استقلال به تعویق افتاده و مسابقه با مس رفسنجان به آینده موکول شده است. 

ترکیب الغرافه؛ همان همیشگی!
الغرافه در آخرین دیدار خود مقابل الشمال در دیداری که میزبان بود به تساوی یک بر یک رسید تا بازیکنان این تیم بعد از این دیدار راهی تهران شده و آماده مصاف با استقلال شوند. 
روز گذشته در مطلبی به این موضوع اشاره کردیم که طی 4 بازی ابتدایی الغرافه در لیگ ستارگان قطر، مارتینز پرتغالی در هر دیدار یک تاکتیک و سبک بازی متفاوت را برای تیمش انتخاب کرده تا به این ترتیب کادرفنی استقلال در آستانه این دیدار حساس و مهم با سردر‌گمی درباره اتخاذ تاکتیک مواجه شوند.  
در ترکیب الغرافه خلیفه ابوبکر در هر چهار دیدار لیگ ستارگان قطر این تیم را همراهی کرده تا از حالا حضور این گلر دو‌ملیتی در بازی امشب قطعی باشد. در خط دفاعی به نظر می‌رسد این تیم دوباره با روش چهاردفاعه خطی جلوی استقلال قرار گرفته که در این بین بازیکنانی مانند چانگ هیون سون، سانو و فادلالا این ترکیب را تشکیل داده‌اند، هرچند امکان بازی کردن حامد اسماعیل نیز در این خط برای تیم قطری وجود خواهد داشت. 
در خط میانی اما به احتمال بسیار زیاد فرجانی ساسی تونسی، کاپیتان تیم قطری به همراه عاصم مادیبوی قطری در مرکز میانی الغرافه را همراهی خواهند کرد. همچنین جمال حامد دیگر بازیکن دوملیتی الغرافه به همراه فلورین کومان رومانیایی نیز به احتمال زیاد روی دست دو هافبک میانی این تیم بازی خواهند کرد. 
در خط حمله نیز حضور خوسلوی اسپانیایی، بازیکن مطرحی که این فصل به تیم قطری پیوست از حالا تقریبا قطعی بوده، هرچند رودریگو مورنوی اسپانیایی که سابقه حضور در بنفیکا و والنسیا را دارد نیز می‌تواند در این دیدار مقابل استقلال در ترکیب فیکس تیمش قرار بگیرد. 

برتری محسوس آبی‌ها دربرابر حریفان قطری
استقلال در مصاف با همگروه‌های قطری خود در لیگ الیت در مجموع 22 بار به مصاف السد، الریان و الغرافه رفته که 12 برد برای آبی‌پوشان طی این دیدارها به ثبت رسیده. استقلال برابر حریفان قطری 8 بار به تساوی رسیده و تنها دو شکست برابر السد و الریان را متحمل شده است. درمورد تقابل با الغرافه، استقلالی‌ها دو بار تا به حال با این تیم دیدار کرده‌اند که یک برد برای آبی‌پوشان و یک تساوی در تقابل‌های قبلی این دو تیم به ثبت رسیده است. 
سوم فروردین ماه سال 89 در نخستین دیدار دو تیم در تهران استقلال حریف خود را شکست داده تا به هوادارانش این برد را عیدی بدهد. آبی‌ها با مربیگری صمد مرفاوی، سرمربی آن زمان خود توانستند با سه گل فرهاد مجیدی (دقایق 13 و 54) و پژمان منتظری (دقیقه 79) میهمان خود را شکست داده و صدرنشین گروه خود در پایان دور رفت شوند. 
در دور برگشت اما دیدار دو تیم این بار به میزبانی الغرافه در قطر با تساوی به پایان رسید. این بازی با گل‌های یونس محمود (دقیقه 45) برای الغرافه و سیدمهدی سیدصالحی (دقیقه 58) برای استقلال با تساوی یک-یک به پایان رسید. 

سرمربی مشترک ایتالیایی 
الغرافه در دیدار امشب درحالی به مصاف استقلال می‌رود که این دو تیم در تاریخچه خود از یک سرمربی ایتالیایی استفاده کرده‌اند، با این تفاوت که آندره‌آ استراماچونی در تیم قطری یک فصل کامل را به مربیگری پرداخته. این در شرایطی است که این مربی دو فصل قبل‌تر از آن حدود نیم فصل هدایت آبی‌پوشان تهرانی را برعهده داشت. همچنین محمد پنجعلی، سیروس قایقران، مرتضی کرمانی‌مقدم، محسن عاشوری، حسن شیرمحمدی، محمدرضا خلعتبری، فرهاد مجیدی، مسعود شجاعی، مهدی طارمی و سعید عزت‌اللهی همه بازیکنانی ایرانی‌اند که سابقه پوشیدن پیراهن تیم الغرافه را در پیشینه بازیگری خود دارند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰