تفکرات دفاعی و ضدحملات خطرناک؛
خوان گاریدو اگرچه در صحبت‌های قبل از بازی خودش بر این تاکید داشت که تیمش برای برد به مصاف الاهلی می‌رود اما شکل تمرینات سرخپوشان نشان داد سرمربی اسپانیایی به دنبال یک بازی تدافعی و بسته مقابل تیم پر‌ستاره عربستانی است.
  • ۲۲ ساعت قبل
  • 00
تفکرات دفاعی و ضدحملات خطرناک؛
گاریدو برابر الاهلی تیمش را چگونه می‌چیند؟
گاریدو برابر الاهلی تیمش را چگونه می‌چیند؟
حمیدرضا اسکندریخبرنگار

پرسپولیس بعد از حضور در جده دو جلسه تمرین در ورزشگاه شاهزاده عبدالله فیصل انجام داد و از میزبانی باشگاه الاهلی نیز رضایت کامل داشت. نکته قابل توجه اینکه امکانات و شرایط ایده‌آلی که ورزشگاه محل مسابقه امشب سرخپوشان از آن برخوردار است با حسرت اعضای تیم پرسپولیس همراه بود و آنها اظهار تاسف کردند که حتی نمی‌توانند بازی‌های خانگی خود در لیگ برتر را میزبانی کنند و در لیگ نخبگان هم باید در ورزشگاه شهر قدس به میدان روند.
به هر شکل تیم الاهلی تمامی امکانات لازم را در اختیار خوان گاریدو و تیمش قرار داد و سرخپوشان توانستند دو جلسه تمرین تاکتیکی خوب را در زمین ورزشگاه فیصل انجام دهند. اما حریف امشب سرخپوشان در سال‌های اخیر همواره تلاش کرده با جذب بازیکنان شاخص فوتبال دنیا به موفقیتی در عربستان دست یابد اما همواره ناکام بوده و آخرین موفقیت این تیم برمی‌گردد به سال 2016 که موفق به قهرمانی در لیگ برتر عربستان شدند و بعد حتی به لیگ دسته یک این کشور هم سقوط کردند و فصل پیش توانستند بعد از بازگشت به لیگ برتر عنوان سومی را کسب کرده و راهی مرحله پلی‌آف لیگ نخبگان شوند.
حریف عربستانی پرسپولیس با خرید ایوان تونی و پرداخت دستمزد هفته‌ای 400 هزار پوندی (معادل دستمزد امباپه در رئال) نشان داد که این فصل آمده تا در لیگ عربستان و لیگ نخبگان خودی نشان دهد. آنها در بازی آخر خود در آستانه شکست دادن النصر در زمین خودش بودند که با گل دقایق پایانی بازی به تساوی یک به یک انجامید؛ مسابقه‌ای که گاریدو و شاگردانش در کلاس توجیهی آنالیز خود با دقت مورد بررسی قرار دادند. 

پرسپولیس با سیستم تدافعی مقابل الاهلی
خوان گاریدو اگرچه در صحبت‌های قبل از بازی خودش بر این تاکید داشت که تیمش برای برد به مصاف الاهلی می‌رود اما شکل تمرینات سرخپوشان نشان داد سرمربی اسپانیایی به دنبال یک بازی تدافعی و بسته مقابل تیم پر‌ستاره عربستانی است.
درواقع گاریدو در نظر دارد تیمش توپ و میدان را تقریبا در اختیار حریف قرار داده و سعی کند تیمش جمع و عقب بازی کند اما به محض توپ‌گیری از حریف آن را با استفاده از پاس‌های بلند برای وینگر‌ها و مهاجم نوک تبدیل به ضد‌حمله کند. گاریدو خوب می‌داند اگر قرار باشد به ستاره‌های تیم الاهلی از جمله ایوان تونی، الکساندر، کسیه، فیرمینیو، ریاض محرز و ویگای فضا دهد آنها می‌توانند با یک حرکت نتیجه بازی را تغییر دهند. با این تفاصیل اگر گاریدو حتی از سه هافبک دفاعی در مرکز میدان بهره گرفت اصلا نباید تعجب کرد.
ناگفته نماند مدافعان کناری سرخپوشان ازجمله میلاد محمدی و ایوب العملود نیز در بازی امشب بیشتر وظایف دفاعی برعهده خواهند داشت و کمتر اجازه نفوذ پیدا خواهند کرد. نکته قابل توجه اینکه تیم الاهلی هم تیمی است که با دو سیستم 1-3-2-4 و 1-4-1-4 بازی می‌کند و در بازی با النصر هم بازی بسته و تدافعی را در دستورکار قرار داده بود تا حدی که از نظر مالکیت توپ یاران رونالدو شرایط بهتری داشته و موقعیت‌های زیادی را هم روی دروازه ادوارد‌ ‌مندی داشتند. 

ترکیب احتمالی سرخپوشان
گاریدو در سه بازی که در لیگ هدایت پرسپولیس را برعهده داشته از سه سیستم و سه ترکیب متفاوت استفاده کرده است. از نظر عملکردی سرخپوشان در بازی سوم با فولاد بسیار بهتر از دو بازی ابتدایی خود بودند و ترکیب و سیستمی که این تیم در این بازی به میدان رفت نیز به‌مراتب بهتر بود.
در همین راستا احتمالا گاریدو در بازی امشب نهایتا یکی دو تغییر نسبت به بازی با فولاد داشته باشد. البته خیلی مهم است که گاریدو بخواهد امشب تیمش را با چه سیستمی به میدان بفرستد. در بازی با فولاد گاریدو تیمش را با سیستم 1-3-2-4 به میدان فرستاد. اگر قرار باشد سیستم سرخپوشان تغییر نکند رفیعی جای اسدبیگی را در همین ارنج خواهد گرفت.
اما احتمال اینکه گاریدو بخواهد در بازی امشب سرخپوشان را با سیستم 1-2-3-4 به میدان بفرستاد هم وجود دارد. با این سیستم گاریدو یکی از وینگرهایی که احتمالا فرشاد احمدزاده باشد را از ترکیب بیرون خواهد آورد و احتمالا میلاد سرلک یا محمد خدابنده‌لو را به زمین خواهد فرستاد. ‌گاریدو در بازی تدافعی‌تر به هافبکی نیاز دارد که توانایی توپ‌گیری و ارسال بلند آن در سریع‌ترین زمان ممکن برای بازیکنان کناری یا خط حمله را داشته باشند.
در بین هافبک‌های تدافعی پرسپولیس خدابنده‌لو و سرلک در ارسال این پاس‌ها به مراتب بهتر از ریگی و رفیعی هستند. مخصوصا سروش که با حفظ توپ در مرکز میدان بیشتر وظیفه نظم‌دهی به بازی را برعهده دارد و بازیکنی با توانایی دادن پاس‌های سرعتی و بلند نیست. ناگفته نماند که ممکن است گاریدو بخواهد از امید عالیشاه هم در ترکیب اصلی بهره ببرد و از سرعت و جنگندگی او استفاده کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰