وزیر امور خارجه بیان کرد
وزیر امور خارجه در تشریح برنامه سفر رئیس جمهور به نیویورک گفت:ما همیشه از تریبون سازمان ملل استفاده کردیم.
  • ۲ ساعت قبل
  • 00
وزیر امور خارجه بیان کرد
تشریح برنامه مسعود پزشکیان در سفر به آمریکا
تشریح برنامه مسعود پزشکیان در سفر به آمریکا

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح سفر مسعود پزشکیان به عراق گفت: آقای پزشکیان قبل و بعد و در حین مذاکره به زبان کردی صحبت می‌کردند و یک، دو مصاحبه به زبان کردی انجام دادند و فضا را تحت تاثیر خودشان قرار دادند، می‌توانستیم شوق و وجد را در طرف مقابل ببینیم. البته مذاکرات رئیس‌جمهور به زبان فارسی صورت می‌گرفت.

وی افزود: ایشان در منطقه کردستان عراق خیلی راحت ارتباط برقرار کردند. به نظر من کار سال‌ها دیپلماسی عمومی، رسانه‌ای و فرهنگی را در یک نصف روز انجام دادند.

وزیر امور خارجه گفت: آقای بارزانی در ملاقات با ایشان گفت در مخیله ما نمی‌گنجید که یک روز رئیس جمهوری اسلامی ایران به این منطقه سفر کند و ما بتوانیم به زبان کردی به او خوش آمد بگوییم و ایشان جواب ما را به زبان کردی دهد. این فضا باعث شد خیلی از کارهایی که ما در حوزه‌های اقتصادی سیاسی و امنیتی داشتیم با شکل دیگری با آن برخورد شود و خیلی راحت‌تر و آسان‌تر در مورد آن مذاکره شود و نتیجه به دست آید.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق منطقه مستعدی برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی است. شهر سلیمانیه می‌تواند دروازه ورود ما به آن منطقه باشد و اشتراکات فرهنگی اعتقادی و تاریخی کمک می‌کند به اینکه ما روابط اقتصادی خیلی بیشتر از این گسترش دهیم و الان فضا آماده است.
وی افزود: همین اتفاق در جنوب عراق و شهر بصره منطقه شیعه نشین اتفاق افتاد. شیوخ عشایر شیعه با ذوق و شوق فراوانی در سخنرانی پزشکیان شرکت کردند و آمدند عبای معروف خودشان را هدیه کردند که در فرهنگ آنجا خیلی احترام قائل هستند. فراموش نکنیم این اولین سفر یک رئیس جمهور ایران به این دو منطقه بود.

عراقچی گفت: سفر رئیس جمهور به عراق فصل جدیدی از روابط ما با عراق ایجاد کرد. عراق را با عنایت اهمیتش برای ایران انتخاب کردیم و هم در چارچوب سیاست همسایگی و هم روابط دوجانبه این سفر انجام شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره روابط با غرب و اروپا و اعمال تحریم‌های جدید و اینکه اگر احترام متقابل شکل نگیرد راهکار ایران چیست؟ گفت: دنبال این هستیم روابط با اروپا را از منظری جدید دنبال کنیم و اگر بتوانیم این مسیر جدید که مبتنی بر احترام متقابل و منافع ملی کشور و به صورت عزتمند است، ایجاد کنیم و اروپایی‌ها سیاست‌های نادرست خود را اصلاح کنند طبیعتاً با اروپا به روال معقولی می‌توانیم برگردیم. البته اولویت ما جاهای دیگر است.

وی افزود: اوکراین به پیچیدگی‌های رابطه ما اضافه کرده است. احساس اروپایی‌ها نسبت به تهدید روسیه طبیعی است که رابطه با ایران را دچار مشکلات و پیچیدگی کرده است. گفت‌وگوهای معقول و منطقی براساس احترام متقابل و عزتمند شکل بگیرد که برخی سوءتفاهمات از بین برود. اروپا نمی‌تواند از ما توقع داشته باشد نگرانی‌های امنیتی آنها را درک کنیم آنها هم باید نگرانی‌های ما را بفهمند. اگر آنها نگرانی دارند ما هم نگرانی داریم. در حوزه امنیتی و … با اروپا نگرانی و نکته داریم. راهش این نیست که از ابزارهای شکست خورده استفاده کنند. تحریم یک ابزار شکست خورده و فرسوده است.

عراقچی ادامه داد: تحریم شکست خورده است. در موضوع اوکراین که موجب نگرانی آنهاست باید درک کنند. مگر ایران یک کشوری نیست که حتی یک روز برای سیم خاردار تحریم کرده بودند چه شده که الان به ادعای شما سلاح می‌فرستد. اگر اروپا نگرانی دارد و می‌خواهد اعتمادی ایجاد شود راه آن گفت‌وگوهای عزتمندانه و براساس احترام متقابل است. اگر به یک نقطه معقول و متعادلی با اروپا برسیم روابط ما می‌تواند شکل دیگری بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات رفع تحریم بیان کرد: اول باید پایه مناسبی برای مذاکرات ایجاد شود. برجام درست است که برخی از قسمت‌هایش برای ما دیگر انتفاع سابق را ندارد و برخی از قسمت‌هایش تاریخش گذشته ولی به اعتقاد من چارچوبی است که می‌تواند به توافق رهنمون کند. این گونه نیست نیازمند رفع تحریم‌ها باشیم که منافع کلان و عزت خود را زیر پا بگذاریم. آماده‌ایم وارد گفت‌وگوهای عزتمندانه با اروپا شویم و از ابزارهای شرافتمندانه استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: نگاه ما به گذشته است از گذشته درس می‌گیریم، ولی در گذشته متوقف نمی‌شویم. مذاکرات هسته‌ای از ابتدا در معاونت بین‌الملل بوده و الان هم مثل گذشته معاونت بین‌الملل و سیاسی ما هر دو درگیر مذاکرات خواهند بود. مذاکرات در قالب ۴+۱ یا ۵+۱ یا با آژانس توسط این دو صورت می‌گیرد. تیم همدلی هستند و بحث‌های حاشیه‌ای نخواهیم داشت و با همدلی و همفکری کار را جلو خواهیم برد.

وی همچنین گفت: هیچ فرقی نمی‌کند طرف مقابل ما چه کسی باشد. براساس منافع خود مذاکره می‌کنیم. وظیفه خود را انجام می‌دهیم و مذاکرات را براساس منافع کشور پیش می‌بریم. اینکه آمریکا الان آماده مذاکرات نیست واقعیت است و هیچ کشوری در زمان مذاکرات آماده مذاکرات جدی نیست. با اروپایی‌ها اگر لازم باشد تماس‌ها را شروع می‌کنیم و منتظر آمریکا نخواهیم بود. هر کس رئیس جمهور شود براساس نوع عمل و رفتارش سنجیده خواهد شد.

عراقچی در خصوص سفر رئیس‌جمهور به نیویورک بیان کرد: حضور ما در سازمان ملل همواره بوده و ایران از تریبون‌های بین‌المللی برای بیان مواضع خود استفاده کرده و صندلی‌های ما در سازمان ملل هیچگاه خالی نبوده و نخواهد بود. حضور رئیس جمهور همیشگی بوده و روسای جمهور از فرصت استفاده کردند برای بیان دیدگاه‌های ایران.

وی افزود: تریبون سازمان ملل و مجمع عمومی تریبون مناسبی است که رؤسای کشورهای دیدگاه‌های خود را بیان کنند. حضور رئیس جمهور در نیویورک فرصت مغتنمی است که دنیا سیاست‌های ایشان را بشنوند. عراقچی اضافه کرد: این می‌تواند راهگشای حرکت سیاست خارجی ما در سال‌های آینده باشد. رئیس‌جمهور در مجمع عمومی شرکت و سخنرانی می‌کند و در اجلاس سران برای آینده هم شرکت و سخنرانی خواهد داشت. دیدار با ایرانیان و دیدار با ادیان مختلف در نیویورک، رسانه‌ها و اندیشکده‌ها و دیدارهای دوجانبه در دستورکار این سفر است. هم با کشورهای اروپایی، آسیایی و جهان اسلام ملاقات‌هایی خواهد بود.
وزیر امور خارجه درباره نقش آمریکا در جنگ غزه و برنامه دستگاه دیپلماسی برای متوقف کردن این جنایات بیان کرد: سیاست دولت چهاردهم حمایت بی حد و حصر از مقاومت است. جبهه مقاومت را همچنان حمایت و تقویت خواهیم کرد. محور مقاومت الان به واقعیت در منطقه تبدیل شده که قابل انکار و نادیده گرفته شدن نیست. در غزه الان قریب به یک سال است رژیم صهیونیستی با ابزارآلات پیشرفته نظامی می‌جنگد ولی نتوانسته به هدف اعلامی یعنی نابودی حماس برسد.

وی گفت: این ناتوانی و شکست رژیم صهیونیستی ناتوانی و شکست آمریکا هم هست که از این رژیم حمایت و سعی کرده سیاست‌های خود در منطقه را پیش ببرد. محور مقاومت در وضعیت خوبی است. ایران به حمایت‌های خود از محور مقاومت ادامه می‌دهد.
عراقچی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی تلاش‌های زیادی کرده پای ما را به جنگ بکشاند که موفق نشده است. اجازه نخواهیم داد این رژیم به اهداف شوم خود در غزه و خارج از غزه برسد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰