• تقویم روزنامه فرهیختگان ۲ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» روند فروش سینما را از سال ۱۴۰۰ تا ۶ماهه نخست ۱۴۰۳ تحلیل می‌کند؛

۶۹ درصد گیشه در اختیار کمدی‌ها

در شش ماه سال ۱۴۰۲، ۵ فیلم پرفروش به آثار کمدی اختصاص دارد. در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ هم همین اتفاق تکرار شده و فیلم غیر کمدی سانس کمتری داشته است.

۶۹ درصد گیشه در اختیار کمدی‌ها

حدیث ملاحسینی، خبرنگار فرهیختگان: در طی سه سال و نیم گذشته، از ۱۴۰۰ تا شهریور ماه ۱۴۰۳، مجموع فیلم‌های اکران شده به ۲۲۱ عدد می‌رسد که از میان این تعداد ۵۶ عدد فیلم کمدی هستند. با بررسی‌های انجام شده در سایت سمفا دریافتیم که نسبت فروش کل فیلم‌ها به فروش آثارکمدی ۶۹ درصد است. 

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی شب گذشته در برنامه «هفت» گفته بود که در این سه سال در تولید آثار به تنوع ژانر  توجه  داشته و دلیل این که سایر ژانرها دیده نشده این است که فیلم‌های کمدی در فروش بهتر عمل می‌کنند. رقم به دست آمده در جدول پیش رو هم بیانگر همین موضوع است. در سه سال و نیم گذشته ۲۲۱ فیلم اکران شده که سهم فیلم‌های کمدی در آن ۵۶ اثر است اما میزان فروش متعلق به آثار کمدی است.

نکته‌ای که درباره این آمارها باید به آن توجه شود مدیریت اکران فیلم‌ها در سینماست. معمولا و در اکثر مواقع امکاناتی که فیلم‌های کمدی داده می‌شود زمینه‌ساز فروش بیشتر این ژانر نسبت به گونه‌های دیگر است. برای مثال تعداد سانس‌هایی که به کمدی‌ها اختصاص داده می‌شود بیشتر از سانس‌هایی است که فیلم‌های اجتماعی دارند. یا ساعت نمایش فیلم‌هایی غیر از ژانر کمدی معمولا در ساعات خلوت سینماست و سینماداران ترجیح می‌دهند سانس‌های شلوغ را به فیلم کمدی اختصاص دهند تا به اصطلاح گیشه خوبی هم داشتنه باشند. در سال ۱۴۰۰ «دینامیت» پرفروش‌ترین فیلم کمدی و «قهرمان» ‌پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی بود که تعداد سالن‌هایی که به این دوفیلم اختصاص داده شده به ترتیب ۵۲۲ و ۴۲۸ است و تعداد سانس‌ها به با اختلاف زیادی برای فیلم کمدی ۱۰۳،۵۹۴ و برای فیلم اجتماعی ۲۱،۲۵۹ بوده است. در سال ۱۴۰۱ هم همین اتفاق تکرار شده. فیلم انفرادی در ۵۶۰ سالن و با ۸۶،۰۵۲ سانس نمایش داده شده و ملاقات خصوصی با ۴۹۷ سالن تنها ۳۷،۵۲۱ سانس داشته است. در سال ۱۴۰۲، ۵ فیلم پرفروش به آثار کمدی اختصاص دارد. در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ هم همین اتفاق تکرار شده و فیلم غیر کمدی سانس کمتری داشته است. «تگزاس ۳» در ۶۹۶ سالن ۷۱،۳۱۳ سانس داشته و فیلم «مست عشق» که در جایگاه سوم جدول فروش ۶ ماه نخست ۱۴۰۳ است در ۶۹۳ سالن ۴۴،۵۳۹ سانس داشته است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

قافله‌سالار غزل در سن ۸۲ سالگی درگذشت؛

محمدعلی بهمنی؛ شاعری که نگین انگشتر شعر بود

بازیگر محبوب سینما و تلویزیون در سن ۶۷ سالگی درگذشت؛

خانم حمیدی، شما اهل «شوآف» نبودی

 ایمان عظیمی، خبرنگار گروه فرهنگ؛

اینجا جای بازی نیست آقای ضیاء

خودت را بشناس طبقه‌ات را بشناس؛

«یادگار جنوب» و سینمایی که دغدغه ندارد

ضابطه‌مند کردن فضای ترجمه باید اولویت اول معاونت فرهنگی وزیر جدید ارشاد باشد؛

بیایید پینوکیو شویم آقای وزیر!

درباره وسترن «افق: یک حماسه آمریکایی» ساخته کوین کاستنر؛

در مغز سفیدها چه می‌گذرد؟

سجاد نوروزی- مدیر پردیس آزادی:

جلوی عقب‌ماندگی و رکود سینما را بگیرید

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار