• تقویم روزنامه فرهیختگان ۶ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشکدگان فرهنگ و تمدن دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد:

طراحی رشته‌‌های جدید با مشارکت گروه‌های کشوری

رئیس دانشکدگان فرهنگ و تمدن دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از طراحی رشته‌‌های جدید با مشارکت گروه‌های کشوری خبر داد.

طراحی رشته‌‌های جدید با مشارکت گروه‌های کشوری

فرهیختگان: حدود یک سالی می‌شود که ساختار علمی دانشگاه آزاد متحول شده؛ تحولی که به «نظام‌نامه دانشی و تشکیل‌ دانشکدگان» مشهور شده است. پیش از این دانشگاه آزاد از لحاظ اجرایی و چارت، دچار تحولاتی شده بود؛ همان اتفاقی که در سال 98 شاهد آن بودیم و معاونت‌های موضوعی در دانشگاه آزاد شکل گرفت.
اما چند سالی می‌شد که مسئولان دانشگاه به فکر تغییر و تحول در ساختار علمی دانشگاه بودند؛ زیرا «بالفعل» کردن توان و پتاسیل‌های علمی دانشگاه بر اساس روند قبلی تقریبا غیرممکن بود. به همین دلیل ایده تشکیل دانشکدگان در دانشگاه آزاد مطرح شد تا بر اساس آن از توان بالقوه دانشگاه استفاده شود. حالا در نظام جدید دانشی دانشگاه دانشکدگان متعددی شکل گرفته‌اند که هر کدام ذیل یک معاونت موضوعی فعالیت دارند.
یکی از این دانشکدگان‌ها با عنوان دانشکدگان «فرهنگ و تمدن» شناخته می‌شود که ذیل معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه فعال بوده و میثم چگین مسئولیت اداره آن را بر عهده دارد. در نخستین سال شکل‌گیری نظام دانشی جدید دانشگاه به سراغ چگین رفته و تحولات و پیگیری‌های انجام‌شده در این دانشکدگان را از او جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

دانشکدگان فرهنگ و تمدن از مجموعه‌های علمی است که در نخستین سال شکل‌گیری نظام‌ دانشی جدید دانشگاه آزاد تشکیل شد؛ در نخستین سال فعالیت این دانشکدگان مهم‌ترین تحولات و پیگیری‌های شما در چه مواردی صورت گرفته است؟
دانشکدگان فرهنگ و تمدن در نخستین سال شکل‌‌گیری نظام دانشی جدید دانشگاه، بر ایجاد شبکه‌های اساتید و نخبگان گروه‌های علمی زیرمجموعه متمرکز بوده و در این راستا اقدام به تشکیل جلسات و گردهمایی‌‌های سراسری با حضور اساتید گروه‌های مختلف آموزشی کرده است. این گردهمایی‌‌ها به‌اذعان اساتید شرکت‌کننده، عمدتا درطول سه‌دهه گذشته در این دانشگاه بی‌سابقه بوده و زمینه آشنایی و ارتباط شبکه نخبگان بیش از پیش در دانشگاه فراهم شده است. این جلسات، همایش‌ها و گردهمایی‌ها بستر مهمی برای توضیح و تبیین نظام مدیریت دانشی جدید دانشگاه بود و مشارکت و همدلی اساتید به پاسخ به ابهامات و سوالات آنها در راستای اجرای بهتر این نظام فراهم شد. از نظر اعضای شورای دانشکدگان فرهنگ و تمدن، اجرای این برنامه‌‌های جمعی، پیش از شروع اجرای این نظام در دانشگاه، به‌منظور جلب اعتماد و مشارکت اساتید به‌عنوان رکن اصلی این نظام، اقدامی ضروری و غیرقابل‌انکار قلمداد می‌شد که پس از اجرا مورد توجه تمام گروه‌‌های آموزشی دانشگاه قرار گرفت و مشابه آن توسط تمام گروه‌های آموزشی برگزار شد. اقدام کلان دیگر، توجه به نظام مسائل گروه‌‌های مختلف آموزشی و بررسی راهکارها و برنامه‌‌هایی برای حل این مسائل کلان با مشارکت اساتید گروه‌‌های آموزشی مختلف بوده است. همان‌گونه که در ابتدای شکل‌‌گیری این نظام مدیریت دانشی تاکید شده بود، تمام این اقدامات با عنایت ویژه به ارتباط بین عرصه و پایه در رشته‌های مختلف دانشگاهی پیشنهاد و پیگیری شده است.

سال گذشته در آغاز فعالیت دانشکدگان فرهنگ و تمدن گفتید اولین و شاید مهم‌ترین گام در ابتدای راه طراحی نقشه‌راه گروه‌های دانشی است؛ این نقشه چگونه طراحی شد و مولفه‌های اصلی آن چیست؟ 
منظور ما از طراحی نقشه‌راه، بررسی عمیق مسائل هریک از گروه‌های آموزشی و رشته‌‌های زیرمجموعه آن در گام اول بوده است. در گام بعدی نیز تلاش ما این بوده با استفاده از ظرفیت‌‌های دانشگاه در همه عرصه‌‌ها، به‌دنبال راهکارهایی برای حل مسائل رشته‌‌ها باشیم. با توجه به بررسی‌هایی که به همت مدیران و اعضای محترم گروه‌های کشوری انجام شد، مسائل متنوعی ناظر به رشته‌‌های مختلف احصا شد و ما با تنوع فراوان مسائل مواجه شدیم. درطول یک‌سال اخیر تلاش شد هریک از این مسائل به تفکیک مورد مطالعه قرار گیرد و متناسب با هریک از این مسائل، طرح جامع و آینده‌نگرانه‌‌ای پیش‌بینی شود. امیدواریم این طرح‌ها در آینده پس از تصویب در دانشگاه به‌نحو شایسته‌‌ای اطلاع‌رسانی شود.

وضعیت دانشکدگان فرهنگ و تمدن به‌لحاظ آماری چگونه است؟ چه تعداد دانشکده با این عنوان در یک سال گذشته تشکیل شده و چه تعداد در شرف راه‌اندازی هستند؟ کدام رشته‌‌ها و گروه‌ها ذیل این دانشکدگان فعالند و چه تعداد استاد و دانشجو در این رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند؟ 
همان‌گونه که استحضار دارید در سال گذشته دانشکدگان فرهنگ و تمدن، با گروه‌‌های کشوری گردشگری و زیارت، جغرافیا، تاریخ و باستان‌شناسی، محیط‌زیست انسانی، فرهنگ و زبان ملل و زبان‌وادبیات فارسی تشکیل شد. اما در روزهای اخیر و با توجه به بررسی‌‌های دقیق‌تر آماری در سطح کشور و لزوم توجه به ماموریت‌های دانشی، گروه‌های آموزشی با عنایت به رسالت‌های مستقل ادامه فعالیت خواهند داد و هریک از دانشکدگان، وظیفه پیگیری ماموریت‌‌های دانشی را داشته و به‌صورت ماموریت‌محور، در واحدها ادامه فعالیت خواهند داد. ضمن اینکه نام این دانشکدگان در آینده به دانشکدگان تمدن و مطالعات جهان تغییر پیدا می‌کند. این تغییر سبب می‌شود دانشکده‌‌های تمدن و مطالعات جهان در واحد‌های مختلف، ماموریت‌های متفاوتی را دنبال کنند و این ماموریت‌ها، تعیین‌کننده گروه‌‌های آموزشی فعال در آن دانشکده‌ها خواهد بود، بنابراین تعداد دانشجو و اساتید و سایر شاخص‌‌های آماری، تابع این تغییرات است که در آینده با پیشنهاد و نظر مشترک واحد‌های دانشگاهی و معاونت‌های موضوعی در دستور کار قرار می‌گیرد.

تقویت فعالیت بین‌رشته‌ای از مواردی است که در نظام دانشی جدید به آن توجه ویژه‌ای شده؛ در این حوزه با کدام گروه‌های دانشی تعامل بیشتری برقرار شده؟ برنامه‌ریزی خاص و مشخصی در این زمینه وجود دارد؟ 
اقدامات مختلفی در حوزه تقویت فعالیت‌ها و برنامه‌‌های بین‌رشته‌‌ای انجام شده است. اما اگر به‌طور مشخص و مصداقی بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم، می‌توانیم به طراحی رشته‌‌های جدیدی با مشارکت گروه‌های کشوری محیط‌زیست و گردشگری، محیط‌زیست و اقتصاد، محیط‌زیست و حقوق اشاره کنیم که ان‌شاءالله پس از تصویب، اطلاع‌رسانی خواهد شد. طراحی جشنواره‌‌های مشترک و جایزه‌‌های ملی بین‌رشته‌‌ای با مشارکت گروه‌های کشوری زبان‌وادبیات فارسی و محیط‌زیست اقدام دیگر بین‌رشته‌ای در این دانشکدگان بوده است. همچنین طرحی با محوریت کارآفرینی و تجاری‌سازی دستاوردهای علوم انسانی مشارکت گروه‌‌های کشوری این دانشکدگان و گروه مدیریت فناوری اطلاعات و همچنین گروه کارآفرینی به نگارش درآمد که به‌زودی اجرایی خواهد شد. همایش‌های علوم، حکمت و حکمرانی توسط دانشکدگان فرهنگ و تمدن با مشارکت تمام گروه‌‌های کشوری فعال در دانشگاه آزاد در قالب هشت همایش ملی در استان‌های مختلف برگزار شد. این همایش‌ها به‌صورت واقعی به ارائه پژوهش‌های بین‌رشته‌ای حوزه‌‌های مختلف علوم انسانی و علوم مهندسی و علوم پزشکی پرداخت و مقالات حاصله در کتاب همایش، گردآوری و منتشر شد. برگزاری نخستین جشنواره کرسی‌های ترویجی در دانشگاه آزاد نیز یکی از اقدامات این دانشکدگان بوده است که امیدواریم با همت اساتید ادامه یابد. 

در آستانه سال جدید تحصیلی و کاری دانشگاه هستیم. نسبت به سال تحصیلی گذشته، تغییرات خاصی در سرفصل‌ها، چارت دروس، رشته‌ها و نحوه ارائه آموزش‌ها داریم؟ 
با توجه به ابلاغ سرفصل‌های جدید از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مجموعه سرفصل‌های جدید که قرار است جایگزین سرفصل‌های منسوخ شوند، در هفته گذشته طی ابلاغیه‌‌ای به تمام واحدهای دانشگاهی داده شد و همه گروه‌‌های آموزشی در جریان سرفصل‌های جدید قرار گرفتند. در مورد رشته‌‌های جدید و چارت دروس نیز پیشنهادهایی ارائه شده که پس از نهایی شدن و در زمان مناسب، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد. 

متن کامل گفت‌وگوی سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه را با میثم چگین، رئیس دانشکدگان فرهنگ و تمدن دانشگاه آزاد را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها مطرح کرد؛

۱۴ اولویت آموزش عالی دولت چهاردهم 

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم:

استقلال مالی دانشگاه‌ها محقق شود

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار