• تقویم روزنامه فرهیختگان ۷ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شمشیربازی، هندبال و جودو؛ در انتظار تعیین سرمربی

تیم‌های ملی 3 فدراسیون مهم همچنان بلاتکلیف هستند

تیم ملی شمشیربازی و هندبال هنوز سرمربی ندارند و فدراسیون جودو نیز وعده مربی خارجی داده است. این یعنی هر سه رئیس فدراسیون مدت زیادی است که وعده سرمربی خارجی را داده‌اند که «به‌زودی» مشخص می‌شود.

تیم‌های ملی 3 فدراسیون مهم همچنان بلاتکلیف هستند

یگانه عصاری، خبرنگار: وقتی صحبت از تیم‌های ملی و حضور در مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک است، دیگر جایی برای مسامحه نیست و باید نگران اوضاع تیم‌های ملی بود. در شرایطی که تعدادی از تیم‌ها به سرمربی خود اعتراض دارند و تعدادی دیگر سرمربی و کادر فنی خود را پس از المپیک 2024 پاریس تغییر دادند، چند تیم ملی شاخص هنوز تکلیف ندارند و اوضاع مبهمی را می‌گذرانند.

تیم ملی شمشیربازی و هندبال هنوز سرمربی ندارند و فدراسیون جودو نیز وعده مربی خارجی داده است. این یعنی هر سه رئیس فدراسیون مدت زیادی است که وعده سرمربی خارجی را داده‌اند که «به‌زودی» مشخص می‌شود. وعده‌ای که البته تحقق آن اما و اگرهای بسیاری را هم به همراه دارد و باید برای آن کماکان منتظر ماند.

شمشیربازی
المپیک با تمام تلخی‌اش برای شمشیربازی ایران تمام شد و تیم ملی سابر که پرافتخارترین اسلحه ایران است، دوباره در بلاتکلیفی محض به‌سر می‌برد. پیمان فخری تنها برای المپیک هدایت تیم ملی را برعهده گرفته بود و پس از آن دوباره به آمریکا برگشت تا تیم ملی سابر باز هم بدون سرمربی باشد و اینکه فدراسیون چه کسی را بیاورد تا بتواند از لحاظ فنی این تیم را سروسامان دهد، مساله دیگری است. این در شرایطی است که فدراسیون شمشیربازی ایران تصمیم گرفته در تمام شرایط سکوت کند تا انتقادها خودبه‌خود تمام شوند.

اما گویا قرار است منتظر سرمربی خارجی روی نیمکت تیم ملی شمشیربازی هم باشیم و باید منتظر ماند و دید علیرضا پورسلمان، رئیس فدراسیون شمشیربازی چه کسی را به‌عنوان سرمربی معرفی خواهد کرد. تیمی که شایستگی مدال المپیک را داشت و اگر چندماه قبل از المپیک به‌حال خود رها نشده بود، حالا این تلخی گریبانگیر سابریست‌های ایران نشده بود. اگر رئیس فدراسیون به‌غیر از سفرهای متعدد و عدم پاسخگویی، برنامه‌های دیگری هم برای ارتقای سابریست‌ها و حضورشان در مسابقات مهم داشت شاید نتیجه دیگری در پاریس رقم می‌خورد.

شاید جالب باشد بدانید فردای روزی که تیم کره‌جنوبی توانست سومین طلای تیمی المپیک را بگیرد، اوه سانگوک، بازیکن این تیم و قهرمان المپیک عکسی از قهرمانی تیم در صفحه شخصی خود منتشر کرد و گو بونگیل، کاپیتان تیم کره‌جنوبی در واکنش به این عکس نوشت: «بیا از فردا برای المپیک ۲۰۲۸ آماده شویم» و این درحالی است که کمتر از دوسال دیگر تیم ملی ایران، بازی‌های آسیایی را درپیش دارد و حالا نه سرمربی دارد و نه برنامه و اختلافات داخلی هم در این فدراسیون به اوج رسیده است.

 هندبال
تیم ملی هندبال مردان با هدایت مجید رحیمی‌زاده اردوهای خود را پشت سر می‌گذارد و پیش از این وسلین وویوویچ به‌عنوان آخرین سرمربی خارجی تیم ملی هدایت تیم را از اواخر اسفند ۱۴۰۰ به عهده گرفت و قراردادش با این تیم تا پایان مسابقات هندبال قهرمانی آسیا یعنی اول بهمن ۱۴۰۲ بود اما فدراسیون ایران زودتر از موعد در آذر سال گذشته از پایان فعالیت این مربی خبر داد و بعد از او هدایت تیم ملی ایران را مجید رحیمی‌زاده برعهده گرفت تا تیم از تمرین و حضور در اردوها دور نماند.

البته علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون از معرفی سرمربی خارجی تیم ملی خبر داد. وی درخصوص لزوم به‌کارگیری سرمربی خارجی گفت: «ما قطعا طبق وعده‌ای که به علاقه‌مندان و خانواده هندبال ایران داده‌ایم، گزینه سرمربی خارجی را خواهیم داشت و مطمئنا به وعده‌ای که در این خصوص داده‌ایم، عمل می‌کنیم. هدف ما این است که تا پایان شهریور وعده خود را مبنی‌بر جذب و استفاده از سرمربی خارجی تیم ملی عملیاتی کنیم.» 

جودو
در کنار رئیس فدراسیون شمشیربازی و هندبال، آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو نیز وعده حضور مربی خوب خارجی را داده است. جودوی ایران که این روز‌ها با درخشش تیم‌های پایه باز هم به مسیر موفقیت و مدال‌آوری بازگشته است، هنوز منتظر تصمیم رئیس فدراسیون جهانی است و طبق گفته میراسماعیلی قرار بود تکلیف سرمربی خارجی تیم ملی پس از بازی‌های المپیک مشخص شود، اما چون اکثر مربیان در المپیک پاریس حضور داشتند، تا الان خبری از این موضوع نشده است. فدراسیون جودو هنوز منتظر تصمیم نهایی ماریوس ویزر، رئیس فدراسیون جهانی است، چون قرار است مربی خارجی با پیشنهاد فدراسیون جهانی جذب شود و مبلغ قرارداد هم با این فدراسیون خواهد بود. اما این وعده‌ها چه زمانی تحقق خواهد یافت؟ هنوز هیچ‌کس نمی‌داند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

درباره سعید اسماعیلی و اهمیت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های ورزش ایران؛

هوای قهرمان دهه هشتادی‌مان را داشته باشیم

دربارۀ حواشی خودساخته کاروان ایران در پاریس؛

به طراح لباس المپیک، مدال نمی‌دهند

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار