• تقویم روزنامه فرهیختگان ۷ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

خانم بازیگر! وجدانت را چند فروختی؟

درحالی‌که جهان به‌طور فزاینده‌ای از درگیری‌های وحشیانه رژیم‌صهیونیستی علیه مردم غزه به‌ویژه کودکان بهت‌زده می‌شود، فیلم «تاتامی» به کارگردانی مشترک کارگردان اسرائیلی و یک بازیگر ایرانی در حال تبلیغات است! این فیلم به‌عنوان پروژه‌ای بحث‌برانگیز که به‌طور عمدی تلاش دارد مرزهای سیاسی و فرهنگی ایران را به چالش بکشد.

خانم بازیگر! وجدانت را چند فروختی؟

فیلم تاتامی با الهام از یک ماجرای واقعی و با هدف ایجاد نفرت علیه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان حکومتی که رژیم کودک‌کش اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد ساخته شده است. گای ناتیو، کارگردان اسرائیلی و برنده جایزه اسکار که به‌وضوح رویکردی ضدایرانی در کارنامه هنری خود دارد با همکاری زر امیرابراهیمی بازیگری که پس از یک رسوایی‌ اخلاقی از ایران رفت، در این پروژه شرکت دارند. تاتامی به‌طور مشخص به وقایع سال ۲۰۱۹ اشاره دارد که در آن سعید ملایی، جودوکار ایرانی بعد از خودداری از رویارویی با یک ورزشکار صهیونیست در تقابل با سیاست‌های ضداسرائیلی ایران از فدراسیون جودو شکایت کرد و باعث شد همه ورزشکاران ایرانی در این رشته از همه رقابت‌های جهانی حذف شوند. با این تفاوت که کاراکتر اصلی به زنی به نام «لیلا» تغییر پیدا کرده تا قصه از فرصت پیش‌آمده علیه سیاست‌های ایران مربوط به حجاب و اسرائیل به شکل همزمان بهره ببرد.

این فیلم با تمرکز بر سیاست‌های ضداسرائیلی ورزشکاران ایرانی تلاش می‌کند تا به نحوی از فشارهای بین‌المللی علیه ایران حمایت کند و رژیم‌صهیونیستی با رزومه کشتار بیش از 13 هزار و 800 کودک فلسطینی ظرف کمتر از یک سال گذشته را در این ماجرا مظلوم جلوه دهد! کاری که هر وجدان بیداری را از این رفتار منزجر خواهد کرد. این فیلم به‌وضوح به دنبال تضعیف اصول و ارزش‌های فرهنگی و ورزشی ایران است.

درحالی‌که ورزشکاران ایرانی همواره تحت فشارهای ترول‌های فضای مجازی و رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی قرار دارند، تاتامی با هدف القای محدودیت‌های ورزشکاران ایرانی به‌عنوان محدودیت‌های ظالمانه و حتی نقض حقوق‌بشر در تلاش است به جامعه بین‌المللی القا کند سیاست‌های ایران در زمینه ورزش و فرهنگ ناعادلانه و واپس‌گراست. هر طور که بخواهیم به ماجرای تولد نامشروع این فیلم فکر کنیم؛ باز هم نمایش تاتامی درست در زمانی که اسرائیل به دلیل حملات نظامی شدید علیه غزه و کشتار کودکان تحت فشار مردم آزاده جهان است و از سوی دیگر ایران به دلیل حمایت از حقوق فلسطینیان مورد حملات بین‌المللی قرار دارد، نمی‌تواند تصادفی باشد.

به نظر می‌رسد این فیلم بخشی از یک کارزار هماهنگ برای تضعیف مواضع ایران در برابر اسرائیل و هم‌پیمانان غربی‌اش باشد. تاتامی به‌عنوان یک فیلم به‌وضوح نشان‌دهنده تلاشی گسترده برای استفاده از سینما به‌عنوان ابزار تضعیف ارزش‌ها و اصول ملی و مذهبی ایران و تمام ملت‌های آزاده‌ای است که در دفاع از مردم مظلوم فلسطین این رژیم را بایکوت کرده‌اند.

همکاری بین هنرمندان ایرانی و اسرائیلی در این پروژه نمی‌تواند بدون پیامدهای سیاسی و اجتماعی باشد و به نظر می‌رسد که این فیلم بخشی از یک کارزار گسترده‌تر برای تقویت دیدگاه‌های ضدایرانی در سطح بین‌المللی است.

زر امیرابراهیمی در مصاحبه‌ای اعلام کرده که همکاری با کارگردان اسرائیلی را آگاهانه انتخاب کرده و می‌داند که دیگر نمی‌تواند به ایران بازگردد اما این انتخاب را به‌عنوان بخشی از تعهد خود به هنر و حقیقت پذیرفته است! این اعتراف نشان‌دهنده تلاش‌های آشکار برای استفاده از سینما به‌عنوان ابزاری برای تخریب هویت فرهنگی و ملی ایران است. امیرابراهیمی همچنین در این مصاحبه مفصل که با خبرگزاری یهودی «جویش تلگرافیک» داشته درباره همکاری‌اش با رژیم‌صهیونیستی می‌گوید سفرش به اسرائیل برای کار روی فیلم و همکاری با تیم اسرائیلی برای او بسیار احساسی بوده! و او با وجود دیدگاه‌های منفی که درباره اسرائیل از زمان کودکی در ایران داشته، اکنون تجربه‌ای بسیار دوستانه و مثبت با همکاران اسرائیلی‌اش دارد و احساس می‌کند که همه می‌توانند از یک خانواده یا ملت واحد باشند.

او که قبلا هم نشان داده بود از پروژه‌های پرسروصدا به هر قیمتی استقبال می‌کند ابراز امیدواری کرده که این همکاری هنری بتواند راه را برای پروژه‌های مشابه در آینده باز کند و به کاهش تنش‌ها بین ملت‌ها! کمک کند. کسی چه می‌داند شاید خانم بازیگر در تمام این سال‌ها حتی یک بار هم چشمش به تصاویر کودکان کشته‌شده غزه نخورده باشد یا شاید هم در یکی از حراجی‌های پایان فصل غیرت و وجدان خود را فروخته باشد. اما خانم امیرابراهیمی به قول شخصیت سیدمرتضی در «اخراجی‌های 2»؛ «غیرتت را چند فروختی؟» بچه‌های غزه هر روز غیرت‌شان را به قیمت خون توی رگ‌های‌شان می‌خرند، تو خودت را چند فروختی؟

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

قافله‌سالار غزل در سن ۸۲ سالگی درگذشت؛

محمدعلی بهمنی؛ شاعری که نگین انگشتر شعر بود

بازیگر محبوب سینما و تلویزیون در سن ۶۷ سالگی درگذشت؛

خانم حمیدی، شما اهل «شوآف» نبودی

 ایمان عظیمی، خبرنگار گروه فرهنگ؛

اینجا جای بازی نیست آقای ضیاء

خودت را بشناس طبقه‌ات را بشناس؛

«یادگار جنوب» و سینمایی که دغدغه ندارد

ضابطه‌مند کردن فضای ترجمه باید اولویت اول معاونت فرهنگی وزیر جدید ارشاد باشد؛

بیایید پینوکیو شویم آقای وزیر!

درباره وسترن «افق: یک حماسه آمریکایی» ساخته کوین کاستنر؛

در مغز سفیدها چه می‌گذرد؟

سجاد نوروزی- مدیر پردیس آزادی:

جلوی عقب‌ماندگی و رکود سینما را بگیرید

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار