• تقویم روزنامه فرهیختگان ۷ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در نشست با فعالان اقتصادی خراسان رضوی؛

پزشکیان: مردم را باید از برنامه‌های اقتصادی آگاه کنیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه رضایت مردم اصل است، گفت: باید مردم را آگاه کنیم که چه مداخلاتی باید در عرصه اقتصادی صورت گیرد و طبیعتا نیاز به چه جراحی‌هایی هست که کشور از این وضعیت خارج شود.

پزشکیان: مردم را باید از برنامه‌های اقتصادی آگاه کنیم

مسعود پزشکیان امروز(سه‌شنبه) در جمع فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی با اشاره به مطالبی که از سوی فعالان اقتصادی بیان شد، گفت: مشکلاتی که گفتید، ما بی تقصیر هستیم و وارث این اوضاع شده‌ایم، ما نهایت با کمک شما و مشارکت مردم پیش خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه رضایت مردم اصل است، اظهار کرد: باید با مردم صحبت کرد و اگر مردم بدانند که مصلحت در چیست، قطعا خواهند پذیرفت.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید مردم را آگاه کنیم که چه مداخلاتی باید در عرصه اقتصادی صورت گیرد و طبیعتا نیاز به چه جراحی‌هایی هست که کشور از این وضعیت خارج شود. قدم اول ما رضایت مردم است، وقتی خدمت درست ارائه دهیم و مردم این احساس را داشته باشند که حرفشان را می‌شنویم و دغدغه آنها را داریم، رضایت خواهند داشت.

پزشکیان افزود: هر مداخله‌ای که انجام می‌دهیم با مردم گفتگو می‌کنیم و مردم را با خود همراه خواهیم کرد و بعد آن را انجام می‌دهیم.

بنای ما حل مشکلات بر سر راه صنعت و تجارت است

وی با بیان اینکه اگر قرار است من دولت بمانم ابتدا باید تجارت و صنعت من رونق داشته باشد در غیراینصور ماندن من بی معناست، تاکید کرد: وظیفه دولت‌ها این است که بستر را آماده کنند که تجار و تولیدکنندگان و صنعتگران بتوانند در امنیت کار خود را انجام دهند.
رئیس‌جمهور اضافه کرد:  در مجلس یازدهم با برخی بزرگان روحانیون جلسه‌ای داشتیم که از من پرسیدند نظرت درباره حکومت پارلمانی چیست؟ گفتم چرا حکومت اسلامی درست نمی‌کنید؟ حکومت پارلمانی که ساختارش چیز دیگری است و اگر راست می‌گویید حکومت اسلامی درست کنید. یک عده تعجب کردند؛ گفتم اگر راست می‌گویید طبق نامه امام علی(ع) به مالک اشتر عمل کنید. استانداری که امام علی(ع) انتخاب می‌کرد، اختیار دارد قاضی القضات، فرمانده لشکر، فرماندار که تعیین می‌کند، اختیارات دارند. افراد را استخدام می‌کنند، درآمد کسب می کنند و به دولت مرکزی پول می‌دهند.

به استانداران اختیارات لازم داده شود

پزشکیان خاطر نشان کرد: در گذشته هم اینگونه بود که دولت های محلی و استانداری‌ها به بالادستی‌ها پول می‌دادند، حالا همه پول می‌خواهند. خُب قاعده را عوض کنیم؛ نمی‌گویم دقیقا همان کار شود ولی باید از آن تمرکزگرایی که عده‌ای آن بالا نشسته اند و فکر می‌کنند عقل کل هستند و پایین دستی ها هیچی درک نمی‌کنند، دست برداریم. من تا دیروز نماینده مجلس یک شهر بودم و خیلی وقت‌ها حرفم را هم گوش نمی دادند. در شهر خودمان گفتیم یک گوشه را بدهید برایتان درست کنیم، می گفتند نه اول ایده و دستورالعمل بدهید!

وی گفت: می‌گفتم می خواهم در یک منطقه محروم برای مردم کار کنم ولی قبول نمی کردند. در یک شهر یک کارمند اجازه نمی‌داد من کار کنم، حالا شده‌ایم رئیس‌جمهور آیا من عوض شده‌ام؟ نه من همان آدم هستم. در همه شهرها آدم‌های قدرتمندی که می‌توانند جای من بنشینند، وجود دارد اما باید اختیار دهیم تا خودشان را نشان دهند، اگر این اتفاق بیفتد کشور درست می‌شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: البته اختیار باید بر اساس قانون برنامه، چشم انداز و سیاست های کلی باشد. اختیار بدون نقشه یعنی هرج و مرج؛ اول بدانیم قرار است چه جیزی را بسازیم، سپس به کسی که می‌خواهد مسئولیت بگیرد، اختیارات بدهیم.

پزشکیان یادآور شد: اوایل انقلاب می‌گفتیم حالا که رئیس شده‌ایم اجازه دهید هر کاری دلمان می‌خواهد انجام دهیم بعدا متوجه شدیم، به من اختیار نداده بودند که حاکمیت دانشگاه را بردارم و آن را تخریب کنم، بلکه رئیس دانشگاه شده بودم که آن را از نظر علمی و بهداشتی ارتقا دهم.

وی گفت: شما هیچ مدیری را برای کارخانه‌تان استخدام نمی کنید که به او اجازه دهید هر کاری خواست انجام دهد.

آماده کردن بستر برای بازرگانان و تجار را وظیفه خود می‌دانیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آماده کردن بستر برای بازرگانان و تجار را وظیفه خود می‌دانیم، افزود: به وزارت خارجه و تجار کشورمان اعلام کردم که برنامه‌ای آماده کنند تا درباره آن ددر سفر به کشورهای خارجی صحبت کنیم.   با توجه به مرزهایی که داریم، اگر بتوانیم به درستی از این بسترها استفاده کنیم، می‌توانیم رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد کرده و بسیاری از مشکلاتمان را حل کنیم.

پزشکیان تصریح کرد: من باید به‌عنوان رئیس‌جمهور در سفر به کشورهای مختلف، بستر را برای کار تجار آماده کنم؛ اگر بتوانم این کار را کنم، از سفرم نتیجه گرفته‌ام.

وی گفت: نتیجه دادن سفرها هم بدون همکاری دولت، مجلس، قوه قضائیه و نیروهای نظامی و امنیتی و همچنین نداشتن چشم‌انداز، میسر نیست؛ همه باید دید مشترکی درباره نوع تجارت، اقتصاد و صنعت داشته باشیم.

اجازه نمی‌دهیم اقشار آسیب پذیر زیر چرخ توسعه له شوند

رئیس جمهور با تاکید براینکه هر مداخله ای که می خواهیم کنیم باید حتما اقشار آسیب پذیر را ببینیم و اجازه ندهیم زیر چرخ‌های توسعه له شوند، افزود: به هر شکلی که شده اجازه ندهیم مداخلات ما مردم را با بحران مواجه کند، این چیزی است که حتما مراعات خواهیم کرد. تلاش می کنیم به هر قیمتی، هر کاری را انجام ندهیم. کاری را خواهیم کرد که عزت و اعتبار انسان‌ها با کمک شما فعالان اقتصادی، مردم و نمایندگان مجلس در آن حفظ شود.

پزشکیان تاکید کرد: معتقدیم که وحدت و همدلی می‌تواند ما را به جایی برساند؛ اگر با هم باشیم، مشکلاتمان حل می شود. باور کنید دلمان می خواهد مشکلات شما را حل کنیم. از صمیم قلب می خواهیم این اتفاق بیفتد؛ به علم، کارشناسی، نخبگان و تولیدکنندگان و سرمایه داران معتقدیم و می‌گوییم اگر آنها وارد صحنه شوند، مشکلات حل می شود.
وی ضمن تشکر از از مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، تصریح کرد: با همدلی می‌توان این مسیر را طی کرد. سیاست اصل قضیه است و باید به وسیله آن کشور را اداره کرد اما سیاسی بازی نکنیم. ان‌شاءالله با کمک شما فعالان اقتصادی و مردم مشکلات را حل می‌کنیم. ما باید نگاهمان را اصلاح کنیم تا بتوانیم روند را در مسیر عدالت و انصاف قرار بدهیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: مردم در شرق و غرب کشور در فقر زندگی می‌کنند، درحالی که همه منابع در آنجا وجود دارد. باید حق را در جامعه پیاده کنیم و با احترام به نخبگان، صنعتگران و تولیدکنندگان، دست به دست هم دهیم و موانع را از سر راه برداریم. قصد و اراده ما برداشتن موانع است؛ هرجا دستمان باز باشد و در اختیار ما باشد، مطمئن باشید این کار را خواهیم کرد و اختیارات را در استان تا جایی که ممکن باشد، واگذار خواهیم کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مسعود فروغی، قائم‌مقام مدیرمسئول؛

خطر جوان‌ مرگی وفاق ملی

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کلاس درس چهارشنبه برای رادیکال‌ها

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

عکس یادگاری آنتن با رادیکالیسم

دربارۀ الگویی که باید رئیس‌مجلس تعریف کند؛

رأی اعتماد، فرصت قالیباف

تضعیف جایگاه رئیس‌جمهور ضربه به ساختار قدرت ایران؛

دفاع از استعفای ظریف تخریب پزشکیان است

علی اکبری؛ خبرنگار:

بررسی کنش سیاسی ظریف

دردسرهای قهر و آشتی ظریف در سیاست داخلی؛

اصلاح‌طلبان رادیکال و اولین چالش پزشکیان

نه به رادیکالیسم در جست‌و‌جوی ایده؛

برداشت اول از کابینه پزشکیان در ۴ قاب

عطیه همتی، دبیر گروه نقد روز؛

با سهم‌خواهی رئیس‌جمهور را اذیت نکنید

محمدجعفر اسفندیاری، پژوهشگر علوم ارتباطات و رسانه: 

شمایل پزشکیان چگونه می‌تواند دولتش را سربلند کند؟

سیدجواد نقوی خبرنگار؛

سلطنت ترس و تحقیر ملی

مقاومت در میانه میدان جنگ فرسایشی؛

جنگ هیبریدی را ساده تصویرسازی نکنیم

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم:

سهم پژوهش از GDP به‌صورت واقعی تخصیص داده شود

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد مطرح کرد؛

قهر با رشته‌ها و علوم جدید، مسائل اصلی وزارت علوم

پیشنهادهای یک عضو هیات علمی به دولت چهاردهم؛

قبل از نسخه نوشتن برای جامعه ایرانی به این ۱۲ بند فکر کنید

مجید شاکری، پژوهشگر مطرح کرد:

7 پیشنهاد برای سیاست‌های پولی و ارزی دولت

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

قصه فعلا نه، استفاده از غوغا سالاری

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار