• تقویم روزنامه فرهیختگان ۷ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پس از مدت‌ها، بالأخره سامانه فهرست مجوزهای سینما بازگشایی شد؛

بازگشت توقیفی‌ها در دقیقه ۹۰

سامانه فهرست مجوزهای سینما پس از مدت‌ها بازگشایی شد؛ در حالی که بسیاری از رسانه‌ها رفع توقیف این آثار را از دستاوردهای دولت جدید معرفی کرده‌اند، تاریخ صدور پروانه نمایش این فیلم‌ها نشان می‌دهد همگی در آخرین روزهای دولت سیزدهم رفع توقیف شده‌اند.

بازگشت توقیفی‌ها در دقیقه ۹۰

مصطفی قاسمیان؛ خبرنگار گروه فرهنگ فرهیختگان: با گذشت بیش از ۲ سال از تعطیلی سامانه انتشار اطلاعات مجوزهای صادره سینما، بار دیگر این سامانه به راه افتاده و اطلاعات آن در حال به‌روزرسانی است. بر این اساس بار دیگر اطلاعات اولیه مربوط به پروانه‌های ساخت و نمایش سینمایی و غیرسینمایی برای عموم منتشر شده که نکات جالبی در آن دیده می‌شود.

بررسی بخش پروانه نمایش این سامانه، نشان می‌دهد فیلم‌هایی چون «مهمانی از کاراییب» ساخته بهزاد فراهانی و «صبحانه با زرافه‌ها» اثر سروش صحت از آثاری‌اند که به تازگی پروانه نمایش گرفته‌اند.

جالب آن که گویی مدیران سینمایی دولت سیزدهم در روزهای آخر، چند فیلم را از توقیف درآورده‌اند. جز «مسیح پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی که سازمان اوج خبرش را اعلام کرد، «رکسانا» اثر پرویز شهبازی و «زودپز» ساخته رامبد جوان که برای دریافت پروانه نمایش مشکل داشتند، از این جمله‌اند. «سینما متروپل» اثر محمدعلی باشه‌آهنگر و «غیبت موجه» از عباس رافعی نیز دیگر آثار آزادشده اخیرند.

در حالی که بسیاری از رسانه‌ها رفع توقیف این آثار را از دستاوردهای دولت جدید معرفی کرده‌اند، تاریخ صدور پروانه نمایش این فیلم‌ها نشان می‌دهد همگی در آخرین روزهای دولت سیزدهم رفع توقیف شده‌اند؛ ۴ فیلم پیش از تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان و فیلم پنجم (مسیح پسر مریم) پیش از معرفی صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس.

فهرست فیلمنامه‌های جدید دارای پروانه ساخت نیز پر از نام‌های آشناست: «نام من، مینا» به کارگردانی فریدون جیرانی، «زوزه» به کارگردانی امید شمس، «قدرت» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی، «حکیم» به کارگردانی سعید ملکان، «آقای زالو» به کارگردانی مهران احمدی، «جنگ‌زده» به کارگردانی محسن امیریوسفی، «اخراجی‌ها ۴» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، «دوزنده کفش‌هایش» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، «عنبرنسارا» به کارگردانی منوچهر هادی، «داداشی» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و...

درخواست تهیه‌کنندگان برای فیلمنامه‌هایی چون «زن و بچه» به کارگردانی سعید روستایی، «بازی خونی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی، «ناپلئون در باغ زردآلو» به کارگردانی حامد محمدی، «عوارض جانبی ندارد» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، «پنجه عقاب» به کارگردانی کاظم راست‌گفتار و... نیز از جمله درخواست‌های ثبت‌شده در سامانه برای اخذ پروانه ساخت است.

بخش جالب دیگر این سامانه، فهرست گواهی‌های مالکیت آثار است. در شرایطی که گاه عوامل برخی فیلم‌ها تمایلی به اعلام نام سرمایه‌گذار ندارند، در این بخش می‌توان رد پایی از آنان یافت. مثلا سرمایه‌گذار «صبحانه با زرافه‌ها» حمیدرضا قجر از مدیران گروه صنعتی گلرنگ و عضو هیئت‌مدیره آسیاتک معرفی شده و نام سجاد خواجه‌علیجانی سرمایه‌گذار جوان و پرحاشیه سینما به عنوان دارنده ۲۵ درصد از سهام فیلم «خط استوا» دیده می‌شود. به شکلی جالب توجه، در شرایطی که مدت‌ها بر سر اعلام نام سرمایه‌گذار فیلم «مست عشق» ابهام و حاشیه وجود داشت، ۳ روز پیش از آغاز اکران این فیلم، گواهی مالکیت ۱۰۰ درصدی آن به نام میثم نورانی مدیرعامل فیلمیران صادر شده است.

به هر صورت بازگشایی این سامانه پس از ماه‌ها، این امیدواری را ایجاد می‌کند که با به‌روزرسانی‌های مرتب اطلاعات مجوزهای صادره، درخواست‌های مجوز و نوبت‌های بررسی در شورا، ادعاها درباره رونق سینما بیشتر قابل ارزیابی باشد و به گیشه بالای فیلم‌های کمدی محدود نشود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

قافله‌سالار غزل در سن ۸۲ سالگی درگذشت؛

محمدعلی بهمنی؛ شاعری که نگین انگشتر شعر بود

بازیگر محبوب سینما و تلویزیون در سن ۶۷ سالگی درگذشت؛

خانم حمیدی، شما اهل «شوآف» نبودی

 ایمان عظیمی، خبرنگار گروه فرهنگ؛

اینجا جای بازی نیست آقای ضیاء

خودت را بشناس طبقه‌ات را بشناس؛

«یادگار جنوب» و سینمایی که دغدغه ندارد

ضابطه‌مند کردن فضای ترجمه باید اولویت اول معاونت فرهنگی وزیر جدید ارشاد باشد؛

بیایید پینوکیو شویم آقای وزیر!

درباره وسترن «افق: یک حماسه آمریکایی» ساخته کوین کاستنر؛

در مغز سفیدها چه می‌گذرد؟

سجاد نوروزی- مدیر پردیس آزادی:

جلوی عقب‌ماندگی و رکود سینما را بگیرید

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار