• تقویم روزنامه فرهیختگان ۲ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» ۳ هفته ابتدایی لیگ برتر را بررسی کرد؛

آغاز جنگ مدعیان قهرمانی

برآیند بازی‌های برگزار شده تا پایان هفته سوم لیگ برتر نشان می‌دهد جنگ قهرمانی همانند فصول گذشته باز هم بین پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور خواهد بود و تیم‌هایی مثل ملوان، فولاد و... هم می‌توانند بیشتر آینده امیدوار باشند.

آغاز جنگ مدعیان قهرمانی

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین: با پایان هفته سوم بازی‌های لیگ‌برتر، تیم‌ها به تعطیلات فیفادی رفتند و در روزهای آینده از مرحله‌ سوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی، تیم ملی ایران نیز به مصاف قرقیزستان می‌رود.
بی‌شک، تا پایان هفته سوم نمی‌توان از شرایط لیگ ۲۴ به‌صورت قطعی صحبت کرد و برای قضاوت درست درباره کیفیت مدعیان این فصل باید چند هفته‌ای برای شکل‌گیری جدول رده‌بندی منتظر ماند. اما برآیند بازی‌های برگزار شده تا به امروز نشان می‌دهد جنگ قهرمانی همانند فصول گذشته باز هم بین پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور خواهد بود و تیم‌هایی مثل ملوان، فولاد و... هم می‌توانند بیشتر آینده امیدوار باشند.

صدر به رنگ طلایی
در جدول رده‌بندی، تنها تیم ۹ امتیازی لیگ، سپاهان ژوزه مواریس است‌. یکی از پرکارترین تیم‌های نقل‌وانتقالات که در ۳ بازی ابتدایی لیگ در قامت یکی از مدعیان اصلی قهرمانی ظاهر شده و در اکثر فاکتورهای فنی جزو بهترین‌های تا اینجای فصل بوده است. طلایی‌پوشان امیداورند در سومین فصل حضور این سرمربی پرتغالی بتوانند عنوان قهرمانی لیگ را کسب کنند.
هر چند در دو فصل گذشته نیز سپاهانی‌ها با او شروع درخشانی در لیگ داشتند، اما در ادامه فصل درگیر حواشی متعددی شدند و دستشان از جام کوتاه ماند. تیم مورایس این‌روزها هم در گیر و دار ماجرای سقف قرارداد و ثبت نشدن قرارداد برخی از بازیکنانش شده و فعلا نمی‌تواند از چند ستاره‌اش استفاده کند.

تراکتور؛ مدعی‌تر از همیشه
تراکتور زنوزی، تلاش برای قهرمانی را از فصل نقل‌وانتقالات آغاز کرد. جایی که با جذب علیرضا بیرانوند، دانیال اسماعیلی‌فر و مهدی ترابی، سه ستاره پرسپولیس بخش مهمی از نقاط ضعفش را پوشش داد. در ادامه هم با چند خرید خارجی و داخلی تیمش را تکمیل کرد و حالا پس از ۳ نمایش جذاب، تیم دراگان اسکوچیچ را با آمار بهترین خط دفاع و حمله لیگ می‌توان در زمره جدی‌ترین مدعی قهرمانی لیگ قلمداد کرد.
نکته مهم درباره تراکتور این فصل جایی است که در کنار درخشش خریدهای جدیدش مثل تومسیلاو اشترکالی، ستاره‌هایی مثل امیرحسین حسین‌زاده و ریکاردو آلوز هم در بالاترین سطح آمادگی خود قرار دارند. تراکتور اسکو، اگر در ادامه فصل درگیر حواشی نشود، می‌تواند تا روز پایانی رقیب سرسختی برای سپاهان و سرخابی‌ها باشد.

پرسپولیسِ گاریدو، غیرقابل پیش‌بینی و در انتظار روزهای بهتر
پرسپولیس لیگ بیست‌‌وچهارم تغییرات گسترده‌ای داشته، هم در عمق ترکیب دگرگون شده و هم سبک‌وسیاق بازی‌اش با فصل گذشته متفاوت است. همین دو عامل شرایط سرخ‌ها را در این فصل غیرقابل پیش‌بینی کرده است. تیم ۵ امتیازه خوان گاریدو بدون‌شکست به تعطیلات رفت و در کنار نقاط ضعفی که دارد، نمایش‌های امیدوارکننده‌ای داشته و در کیفیت فوتبالی که بازی می‌کند، پیشرفت دیده می‌شود.
پرسپولیسی‌ها در نقل‌وانتقلات جابه‌جایی‌های زیادی داشتند که خریدهایشان تا پایان هفته سوم عملکرد قابل‌قبولی از خود ارائه دادند. گندوز در درون دروازه گلر مطمئنی نشان داده و ایوب در دفاع راست جای دانیال را پر کرده است. سرخ‌ها تا پایان نقل‌وانتقالات تابستانی به احتمال بسیار یک مهاجم خارجی هم جذب خواهند کرد تا در کنار او ترکیب فاز تهاجمی‌شان با ارونوف، علی‌پور، احمدزاده و امیری و آل‌کثیر تکمیل شود. همه اینها در شرایطی است که در وقفه چند هفته‌ای لیگ، سرمربی اسپانیایی سرخ‌ها فرصت مناسبی دارد تا ایرادات فنی تیمش را بر طرف کند.

استقلال؛ امیدوار به آینده در انبوه فشارها
استقلال نکونام برخلاف سه مدعی دیگر لیگ روزهای دشواری را سپری می‌کند. نمایش ناامیدکننده آبی‌ها برابر استقلال خوزستان و ثبت اولین شکست فصل در هفته سوم موجب شد نگرانی هواداران استقلال نسبت به آینده تیمشان بیشتر شود. البته در استقلال امروز جدا از ایراداتی که وجود دارد، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای هم دیده می‌شود اما برای جلب اعتماد کامل هوادارانش نیازمند فوتبال و نتایج بهتری است.
آبی‌ها در این فصل نقل‌وانتقالات خوبی را پشت‌سر گذاشته‌اند اما همچنان با حواشی مربوط به سقف قرارداد دسته‌پنجه نرم می‌کنند. هر چند یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید درباره استقلال بحث کرد این است که ایده بازی تیم نکونام نسبت به فصل گذشته تغییر کرده و با توجه تغبیرات گسترده‌ای که در عمق ترکیبش ایجاد شده، برای موفقیت نیازمند زمان بیشتری است.
در این بین شنیده می‌شود ممکن است در دستیاران نکونام هم تغییراتی ایجاد و در صورت اصلاح قراردادها یک مهاجم به جمع آبی‌ها اضافه شود. به‌هرجهت برای رهای از فشارهای اخیر، آبی‌ها باید از تعطیلات فیفادی به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.

جذاب مثل ملوان، فولاد و گل‌گهر
پس از بحث درباره مدعیان سنتی لیگ باید از سه تیم دیگر هم نام برد؛ ملوان، فولاد و گل‌گهر که در هفته‌های اخیر فوتبال باکیفیتی بازی کرده‌اند. ملوان با سربازهایش ۷ امتیاز گرفته و حالا در رده سوم جدول رده‌بندی است. گل‌گهرِ ۶ امتیازه تارتار در جایگاه چهارم قرار دارد و فولاد یحیی گل‌محمدی هم علی‌رغم ۴ امتیازی بودن نمایش‌های جذابی داشته است.
در کنار این ۳ تیم، خیبر تازه لیگ برتری شده و مس رفسنجان محرم نوبدکیا هم با استقلال خوزستان جزو تیم‌هایی هستند که می‌توانند در هفته‌های آینده به اهداف بزرگتر فکر کنند.

پایین جدول: همان همیشگی!
در میان تیم‌های پایین‌جدولی، هوادار مهدی رحمتی احوال خوشی ندارد. تیم ۱ امتیازه‌ای که در هفته سوم با چهار گل از تراکتور شکست خورد و به بحران سلام کرد. چادرملو، دیگر تیم جدیدالورود لیگ برتر هم با ۱ امتیاز در قعر جدول قرار گرفته و برای خروج از بحران نیازمند نتایج مطلوب‌تری است. نساجی، شمس‌آذر، آلومینیوم و ذوب‌‌آهن نیز تا هفته سوم نتایج دلچسبی را کسب نکرده‌اند و دیگر تیم‌هایی هستند که نیمه‌پایین جدول را تشکیل می‌دهند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

درباره سعید اسماعیلی و اهمیت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های ورزش ایران؛

هوای قهرمان دهه هشتادی‌مان را داشته باشیم

دربارۀ حواشی خودساخته کاروان ایران در پاریس؛

به طراح لباس المپیک، مدال نمی‌دهند

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار