• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مسئول حفاظت از مفهوم «خانه» کیست؟

مسکن ۲۵متری علیه خانواده

خانه‌های 25 متری فاقد مفهوم خانه در فرهنگ ایرانی-اسلامی هستند. این خانه‌ها، تنش‌های اجتماعی را افزایش می‌دهند و مشکلات فرهنگی و تربیتی برای خانواده‌های ایرانی فراهم می‌کنند. کودکان و زنان نمی‌توانند در این خانه‌ها، نفس بکشند. همچنین ساخت خانه 25 متری خلاف طرح جامع است و شوای عالی شهرسازی و معماری باید با آن مقابله کند.

مسکن ۲۵متری علیه خانواده

فرهیختگان آنلاین: طی چند روز اخیر بار دیگر پروندۀ مسکن‌های 25متری روی میز برخی از مسئولین استان تهران باز شده است. خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیۀ تعاونی‌های مسکن تهران از آغاز به ساخت 2هزار و 500 واحد مسکونی خبر داد. به گفته خشایار باقرپور مدیرعامل تعاونی‌های عمران تهران این واحدها در متراژی بین 25 تا 90 متر قرار است، ساخته شوند. علت طرح دوبارۀ ساخت واحدهای 25متری قیمت بالای مسکن است و موافقان این طرح می‌خواهند از این طریق برای اقشار ضعیف جامعه مسکن اقتصادی ایجاد کنند. در همین رابطه با بهزاد عمران‌زاده درباره اثرات اجتماعی واحدهای کم‌متراژ و ابعاد اقتصادی آن گفتگو کردیم.

آپارتمان‌نشینی، افسردگی را تشدید می‌کند
عمران‌زاده در ابتدا با اشاره به این‌که مردم ایران با زندگی آپارتمانی کنار نیامده‌اند، گفت: «جامعۀ ما در حال حاضر با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی آپارتمان‌های 50، 60متری درگیر است. اگر هرروز ابعاد خانه‌ها را کم‌تر کنیم و تراکم جمعیتی را بالا ببریم، مشکلاتی که الان داریم، وخیم‌تر می‌شوند. واحدهای کوچک‌متراژ نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه مشکلات جدیدی هم ایجاد می‌کند.»

این کارشناس مسکن در خصوص مشکلاتی که د رنتیجه ساخت خانه‌های 25متری ایجاد می‌شود، توضیح داد: «مطالعاتی که در حوزۀ آپارتمان‌نشینی انجام شده، نشان می‌دهد مشکلات زندگی در فضاهای متراکم با کوچک شدن خانه‌ها تشدید می‌شوند. اخبار را بررسی کنید یا زندگی مردم را هم که ببینید، متوجه می‌شوید تنش‌های اجتماعی در مجتمع‌های مسکونی با تعداد ساکنین زیاد، بیشتر است. از طرف دیگر، فاصلۀ اجتماعی در جامعه افزایش می‌یابد. تحقیقات نشان می‌دهد، هرچه‌قدر تراکم جمعیت بیشتر و ارتفاع خانه‌ها بلندتر و متراژ کوچک‌تر شود، افسردگی ساکنین این خانه‌ها بیشتر می‌شود. افرادی که در طبقات بالا زندگی می‌کنند، افسردگی‌شان بیشتر است.»

خانۀ 25 متری ضد خانوادۀ ایرانی
وی دربارۀ مشکلاتی که خانه‌های کم‌متراژ برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند، توضیح داد: «به‌خاطر کیفیت ساخت پایین این خانه‌ها، بچه‌ها نمی‌توانند هیچ تحرکی داشته باشند. بچه‌ای که باید مدام بازی کند، نمی‌تواند حتی در این خانه‌ها نفس بکشد. خانه‌های کوچک‌متراژ برای کودکان، زنان، خانواده‌ها و هرکسی که در آن ساکن باشد، مشکلات تربیتی، رشدی و فرهنگی ایجاد می‌کند. این مشکلات در آپارتمان‌های معمولی هم وجود دارد؛ اما در این آپارتمان‌ها تشدید می‌شود. حداقل در آپارتمان‌های معمولی، خانه یک اتاق خواب یا دو اتاق خواب دارد. آپارتمان‌های 25 متری، فقط یک اتاق است. اصلاً تفکیک فضایی وجود ندارد؛ یعنی آشپزخانه، اتاق خواب و نشیمن در یک فضا هستند. همچین خانه‌ای با فرهنگ ایرانی، اسلامی سازگار است؟ برای رشد کودک مناسب است؟»

خانه یا خوابگاه؟
رئیس اندیشکدۀ شهر ایرانی، اسلامی در ادامه افزود: «مردم باید بسیاری از مناسبات اجتماعی را کنار بگذارند. چه اتفاقی می‌افتد؟ نمی‌توانند در خانه‌های خود مهمانی به آن معنا که در فرهنگ ایرانی وجود دارد، برگزار کنند. شاید خیلی‌ها الان در رستوران‌ها مهمانی برگزار کنند و موافقان این طرح هم بگویند در مجتمع‌ها فضای رستوران مانند، برای مهمانی قرار می‌دهند؛ اما آیا ما از مهمانی در فرهنگ ایرانی، اسلامی همچین تعبیری داریم؟ قطعا خیر. به همۀ این دلایل است که نمی‌شود نام این فضا را مسکن، خانه یا حتی سرپناه گذاشت. یک محلی است که افراد بیایند استراحت کنند و بروند. این خانه‌ها کاملا تهی از مفهوم خانه در فرهنگ ایرانی هستند.»

وزارت مسکن و شهرداری باید از ساخت مسکن ۲۵ متری جلوگیری کنند
عمران‌زاده با بیان اینکه براساس قانون شهرداری‌ها باید مانع ساخت خانه‌های کوچک متراژ شوند، گفت: «شهرداری براساس طرح تفصیلی هر شهر عمل می‌کند و به متراژی کم‌تر از طرح تفصیلی مجوز ساخت نمی‌دهد. به عنوان مثال شهرداری تهران مجوز ساخت واحدهای زیر 50 متر را صادر نمی‌کند و این مقدار در شهر کرج 45 متر است. همچنین، متولی آئین‌نامه‌ها، دستورات و بخشنامه‌ها شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی است. به بیان دیگر، شورای عالی شهرسازی و معماری کشور باید از دستورالعمل‌های خود حفاظت و صیانت کند. حتی اگر فردی، کمتر از این مقدار واحدی بسازد، باید شهرداری به صورت قانونی وارد عمل شود. حتی اگر شهرداری به وظیفه خود به درستی عمل نکند، شورای عالی شهرسازی و معماری باید با تخلف مقابله کند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار