• تقویم روزنامه فرهیختگان ۶ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
وزیر جدید ورزش می‌تواند چالش بین تلویزیون و فدراسیون فوتبال را برطرف کند؟

VAR همچنان منتظر تاییدیه صداوسیما

با تغییر دولت و روی کار آمدن احمد دنیامالی به‌عنوان وزیر جدید وزارت ورزش، فدراسیون امیدوار است که با کمک وزیر جدید بتواند از این چالش بزرگ عبور کند.

VAR همچنان منتظر تاییدیه صداوسیما

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: بازی افتتاحیه فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر با تجهیزات کمک‌داور ویدئویی آغاز شد و این مساله نویدبخش اتفاقات خوب برای فوتبال کشورمان بود اما اختلاف بین فدراسیون فوتبال و صداوسیما باعث شد که VAR خیلی زود تبدیل به یک معضل شود.

در واقع بحث اصلی یک اختلاف مالی است از این جهت که فدراسیون بعد از اینکه از دولت سیزدهم برای عقد قرارداد با شرکت چینی (لنوو) بودجه لازم را برای وارد کردن شش دستگاه VAR گرفت (مبلغی حدود 110 میلیارد تومان) این رقم در اختیار شرکت توسعه و تجهز قرار گرفت اما این شرکت برای پرداخت این پول به فدراسیون شرایطی را در نظر گرفت و آن هم تایید تجهیزات توسط صداوسیما بود.

اولین دستگاه شرکت چینی بعد از پرداخت پیش‌قسط اول فدراسیون از بودجه خودش به این شرکت که حدود 25 میلیارد تومان بود به ایران رسید. این دستگاه تقریبا یک هفته قبل از بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن (بازی افتتاحیه لیگ) به همراه هفت نماینده شرکت چینی به ایران رسید و از آنجا که شرایط برای برگزاری این مسابقه در ورزشگاه آزادی فراهم نبود به پیشنهاد فدراسیون ورزشگاه امام خمینی اراک به‌عنوان محل بازی افتتاحیه انتخاب شد.

از این رو تجهیزات ویدئویی در این ورزشگاه مستقر شد و بعد از تست‌هایی که روی آن انجام گرفت مورد تایید نماینده فیفا نیز قرار گرفت. 

 اولین چالش با صداوسیما
از آنجا که تجهیزات ویدئویی رسیده به ایران تقریبا دو روز مانده به بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن در ورزشگاه امام خمینی اراک آماده استفاده بود فدراسیون فرصت این را پیدا نکرد تا آن را به تایید صدا‌وسیما برساند. جالب اینکه نماینده صداوسیما هم که ابتدای همان هفته راهی اراک شده بود خیلی زود به تهران فراخوانده شد. از این رو تا روز مسابقه صداوسیما برای پخش بازی با تجهیزات ویدئویی با فدراسیون به چالش خورده بود تا جایی که فدراسیون به این نتیجه رسید که برای پخش بازی واحد سیار اجاره کند که درنهایت موقتا طرفین به توافق رسیدند که بازی با VAR روی آنتن برود. 

 خروج VAR از اراک با مشکلات عجیب
فدراسیون فوتبال جدا از اینکه با یک شرکت چینی توافق کرده بود که شش دستگاه تجهیزات ویدئویی با کمک دولت وارد ایران کند به‌طور مستقل شش دستگاه دیگر نیز از یک شرکت دیگر خریداری کرد که سه دستگاه آن تا الان وارد ایران شده و به‌زودی سه دستگاه دیگر به ایران خواهد رسید البته این دستگاه‌ها باید خیلی زودتر از اینها به ایران می‌رسید اما به دلیل معضلاتی از جمله تحریم‌ها، مشکلات زیادی در وارد کردن آنها به کشور وجود داشت اما با وارد شدن دومین دستگاه و VAR به ایران، اراکی‌ها به این نتیجه رسیدند که بعد از بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن اجازه ندهند تجهیزات ویدئویی از ورزشگاه امام خمینی خارج شود. این در حالی بود که فدراسیون باید این دستگاه را به تایید صداوسیما می‌رساند تا بتواند هزینه آن را از شرکت توسعه و تجهیز بگیرد. جالب اینکه مسئولان فدراسیون دو روز با اراکی‌ها برای خارج کردن دستگاه اشاره‌شده از ورزشگاه امام خمینی چالش داشتند که درنهایت این دستگاه به آکادمی تیم‌های ملی آورده شد. 

 صداوسیما حاضر به تایید دستگاه نشد
اما در فاصله دو روز مانده به دیدار تراکتور و پرسپولیس تجهیزات ویدئویی که به تایید نماینده فیفا رسیده بود از سوی نمایندگان صداوسیما در آکادمی تیم‌های ملی مورد تست سینگنال قرار گرفت. بعد از آن قرار شد که صداوسیما تاییدیه کتبی به فدراسیون فوتبال دهد. از این رو تجهیزات ویدئویی یک روز قبل از دیدار تراکتور و پرسپولیس به تبریز ارسال شد و اما خبری از تاییدیه کتبی صداوسیما نشد. فدراسیون بعد از این قضیه تصمیم می‌گیرد بازی تراکتور و پرسپولیس را بدون تجهیزات ویدئویی برگزار کند اما با تماس‌های مختلفی که گرفته شد درنهایت این مسابقه با VAR برگزار شد. هرچند نمایندگان صداوسیما در جریان این مسابقه آن‌طور که باید با اتاق VAR همکاری نداشتند و تنش‌هایی بین طرفین به وجود آمد. جالب اینکه همزمان با این مسابقه مجری تلویزیونی و کارشناس مربوطه سخت در تلاش بودند که دستگاه واردشده از سوی فدراسیون را زیر سوال ببرند و این مساله شکاف بیشتری را بین فدراسیون و صداوسیما ایجاد کرد. 

 چینی‌ها ایران را ترک کردند
اما نمایندگان شرکت چینی که برای راه‌اندازی تجهیرات ویدئویی به ایران آمده بودند قبل از آغاز هفته سوم لیگ به‌خاطر پرداخت نشدن تعهدات مالی فدراسیون به آنها مجبور به ترک ایران شدند. در واقع فدراسیون قرار بود که پیش‌قسط دوم خود را به شرکت چینی پرداخت کند که این اتفاق رخ نداد. فدراسیون امیدوار بود بعد از اینکه از صداوسیما تاییدیه می‌گیرد بخشی از بودجه اختصاص پیداکرده برای دستگاه خریداری‌شده را از شرکت توسعه و تجهیر دریافت خواهد کرد اما پابرجا ماندن مشکلات با صداوسیما آنها را وارد یک چالش بزرگ کرد. حالا فدراسیون برای اینکه بتواند پنج دستگاه دیگر شرکت چینی را تا قبل از آغاز هفته چهارم لیگ وارد ایران کند باید به تعهدات مالی‌اش در قبال این شرکت عمل کند. این در شرایطی است که فدراسیون با مشکل مالی مواجه است و حتما باید از شرکت توسعه و تجهیز این پول را فراهم کند. 

 فدراسیون امیدوار به اقدام وزیر جدید ورزش
کیومرث هاشمی به‌عنوان وزیر ورزش دولت سیزدهم نتوانست شرایطی را به وجود آورد که شرکت توسعه و تجهیز با فدراسیون فوتبال و صداوسیما به تعامل مشترک برسند. در واقع این تعامل نیاز بوده و هست تا فدراسیون بتواند به بودجه اختصاص‌پیداکرده از سوی دولت جهت وارد کردن تجهیزات ویدئویی دست یابد. حالا با تغییر دولت و روی کار آمدن احمد دنیامالی به‌عنوان وزیر جدید وزارت ورزش، فدراسیون امیدوار است که با کمک وزیر جدید بتواند از این چالش بزرگ عبور کند. در حال حاضر رقابت‌های لیگ برتر تقریبا دو هفته‌ای تعطیل خواهد بود و در این مدت فدراسیون باید با صداوسیما به یک نقطه مشترک برسند در غیر این صورت بعید است ادامه رقابت‌های لیگ با تجهیزات ویدئویی برگزار شود. یا حداقل هر هفته تعداد محدودی از بازی‌ها با VAR برگزار خواهد شد و اختلاف بین فدراسیون و صداوسیما نیز پابرجا خواهد بود. اختلافی که حتی در پخش مسابقات لیگ با VAR هم مشکلاتی را به همراه داشته است. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

درباره سعید اسماعیلی و اهمیت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های ورزش ایران؛

هوای قهرمان دهه هشتادی‌مان را داشته باشیم

دربارۀ حواشی خودساخته کاروان ایران در پاریس؛

به طراح لباس المپیک، مدال نمی‌دهند

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار